The Rings of Power (spoilertråd)

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,258
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Really? Du ser inte Aragorn ens det minsta lilla mer som Viggo Mortensen när du läser boken (som tur är inte dåligt, men definitivt en omtolkning), eller påminns om att, jusstja, det är ju Boromir som kastar stenen som väcker The Watcher In the Water och inte Pippin?

Adapteringar påverkar läsningen. Dåliga adapteringar antagligen till det sämre.
Jag köpte nyligen Lego Barad-dûr, en helt fucking fantastisk model.

Men Lego Lord of the Rings bygger uppenbarligen på filmerna, och jag har sett många recensioner av Barad-dûr som utgår från den premissen, vilket är helt rimligt.

Men trots det har designersarna av Lego Barad-dûr uppenbarligen också lutat sig på böckerna, då de valt att ha med Sauron som figur, trots att det i filmerna sägs tydligt att han inte har en kropp.

Och det ser jag som ett bra exempel på hur förvirrande det kan bli när adaptioner och originalverk blöder ihop.
 

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,485
Jag är ingen fanatisk purist, jag tycker definitivt att man bör få bygga vidare på Tolkiens verk. Men eftersom det verket har en så väldigt hög kreativ integritet, noga upprätthållen av Christopher Tolkien i många decennier, kräver det extraordinär omsorg att skapa Tolkien-fanmaterial som håller måttet. Det mesta rollspelsmaterialet genom åren har exempelvis misslyckats. Jämförelsevis ställer jag mycket mycket lägre krav på Star Wars-fanmaterial, till exempel.
Vi tycker nog olika här, vilket såklart är helt okej 🙂 Jag har tagit del av en massa lösa adaptioner av Tolkiens verk som jag haft stor behållning av. Bortsett från Rings of Power gillar jag Nick Puremovs egenskrivna fortsättning på Tolkiens böcker. Jag gillar MERP väldigt mycket. Och Shadows of Mordor! Jag drog mig så länge för att spela det för jag tyckte att spelets tematik helt verkade få på tvärs med Tolkiens tematik. Men gud vilket bra spel det var! 🙂
 

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,485
"Fast det här förstår jag inte alls? Simarillion finns väl kvar även fast det görs en adaption som inte uppskattas? Jag ser verkligen inte problemet?"
Jo, men läser du kontexten i diskussionen så ser du att ”inte uppskattas” i detta fall åsyftar en lös adaption. Det var ju ett svar till @Ymir som skrev: ”Men om man vill göra något avantgardistiskt eller en postmodern omtolkning eller, som i det här fallet, en pandering senkapitalistisk lowest common denominator-omtolkning, då tycker jag man kan göra det med något uselt verk, inte med Silmarillion, den bästa fantasybok som någonsin skrivits.”
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,449
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Är den nya målgruppen heavy metal fans? Gene Hoglan och Jens Kidman! Ok....

Bear MCcreary har gjort oerhört bra musik till God of War etc och brukar kunna skapa stämningsfull musik till det mesta. Det minst dåliga i säsong 1 av Rings of Power var för mig just musiken. Sen får man tänka att det är inte lätt att göra något bra till något som redan är avföring. Att försöka skapa musiken till Rings of Power är något som kommer bli dåligt nästan vad man än gör då serien hittills just varit avföring. Jag tror inte säsong 2 kommer att förändra speciellt mycket…
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,190
Är detta ett äkta screenshot? Ser ju ut som ett rent amatörmisstag. (Generellt tycker jag annars att den visuella nivån - oavsett vad man tycker om design och scenografi - varit en av seriens starkare sidor.)
Jag har inte kollat, men den utger sig för det. Och vore i linje med hur lat serien ofta känns. Så här blir det väl om man tycker att cut&paste duger.

Jag störde mig också på hästrustningarna - jag har inte sett något mer uppenbart 3D-printat i hela mitt liv. Rustningarna överlag är absolut skräp.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,190
Bear MCcreary har gjort oerhört bra musik till God of War etc och brukar kunna skapa stämningsfull musik till det mesta. Det minst dåliga i säsong 1 av Rings of Power var för mig just musiken. Sen får man tänka att det är inte lätt att göra något bra till något som redan är avföring. Att försöka skapa musiken till Rings of Power är något som kommer bli dåligt nästan vad man än gör då serien hittills just varit avföring. Jag tror inte säsong 2 kommer att förändra speciellt mycket…
Håller med om att musiken inte varit något problem alls. Så ett undantag till resten.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,449
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Håller med om att musiken inte varit något problem alls. Så ett undantag till resten.
Ja, och att musiken ofta varit stark gör att kontrasten till dialogen blir ännu större. Såg faktiskt om hela serien för andra gången för inte så länge sedan bara för att kunna vara säker på vad jag tycker samt att jag vill ge andra säsongen en chans… Rings of Power var trots allt bättre än The Acolyte, vilket är en låg ribba. När frasen om den där jävla stenen som inte flyter och andra dåliga dialoger framförs i serien till ofta häftig och imponerande musik, ja då blir dialogen ännu plattare och ofta befängd.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,616
Location
Maastricht
Bear MCcreary har gjort oerhört bra musik till God of War etc och brukar kunna skapa stämningsfull musik till det mesta. Det minst dåliga i säsong 1 av Rings of Power var för mig just musiken. Sen får man tänka att det är inte lätt att göra något bra till något som redan är avföring. Att försöka skapa musiken till Rings of Power är något som kommer bli dåligt nästan vad man än gör då serien hittills just varit avföring. Jag tror inte säsong 2 kommer att förändra speciellt mycket…
Alltså, det är ju coolt att Gene Hoglan och Jens Kidman tas in för att göra en temalåt för ett troll, men som ni redan disskuterat så är ju musiken inte seriens problem öht.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,449
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Alltså, det är ju coolt att Gene Hoglan och Jens Kidman tas in för att göra en temalåt för ett troll, men som ni redan disskuterat så är ju musiken inte seriens problem öht.
Jag ogillade serien på grund av nästan allt. Jag kan bara tänka mig hur någon som du, som kan mer eller mindre allt om Tolkien och hans verk uppfattar serien. Den måste ha varit mer än tortyr. Jag personligen ogillade alla karaktärer i serien och önskar att alla harfötter blir utrotade.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,616
Location
Maastricht
Jag ogillade serien på grund av nästan allt. Jag kan bara tänka mig hur någon som du, som kan mer eller mindre allt om Tolkien och hans verk uppfattar serien. Den måste ha varit mer än tortyr. Jag personligen ogillade alla karaktärer i serien och önskar att alla harfötter blir utrotade.
Jag har inte mycket gott att säga om tRoP, nej, utöver musiken och det visuella, det är väl de bitar som är bra. Då menar jag inte rustningar och annat som ibland såg riktigt löjliga ut. Hästrusningarna som JohanL nämde tex.
Har inte ens sett om serien.
Kommer se säsong 2, men har noll förhoppningar och har slutat hoppas på att något bra kommer ut av detta.
 

Nissetotte

Veteran
Joined
15 Apr 2024
Messages
8
Location
Sagolika Sunne
En gravallvarlig Bombadill?
Vad jag har sett av Bombadil hittills säger mig att de tycks ha helt missat poängen. Kanske är man rädd för att folk inte ska ta en flummig Tom på allvar, men å andra sidan varför i så fall ha med honom över huvud taget?

Jag är dock nyfiken på hur de kommer att tolka hans fruga Hjortrongull/Gyllenbär. Kommer hon att vara lika gravallvarlig, tro?
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
846
Vad jag har sett av Bombadil hittills säger mig att de tycks ha helt missat poängen. Kanske är man rädd för att folk inte ska ta en flummig Tom på allvar, men å andra sidan varför i så fall ha med honom över huvud taget?

Jag är dock nyfiken på hur de kommer att tolka hans fruga Hjortrongull/Gyllenbär. Kommer hon att vara lika gravallvarlig, tro?
Finns det någon tidslinje när de börjar kila stadigt?
Bombadil kanske är en svår ungkarl i RoP.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,190
Finns det någon tidslinje när de börjar kila stadigt?
Bombadil kanske är en svår ungkarl i RoP.
Före Tredje åldern, så det är inte kategoriskt uteslutet att det inte har hänt än.

Värre är att Tom Bombadil är ute springer lååångt hemifrån där han inte borde vara.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,468
Location
Ludvika
Är detta ett äkta screenshot? Ser ju ut som ett rent amatörmisstag.
Vadå? Att bulka ut folkmassan genom att klippa in samma karkatärer flera gånger? Jättevanligt. Och hade antagligen inte märkts överhuvudtaget om inte nån suttit och tittat bildruta för bildruta (troligtvis för att hitta något att klaga över). I synnerhet inte om det pågår något i förgrunden som drar blicken till sig. Faktum är att det ser ut som ännu fler karaktärer dyker upp fler gånger i den bilden.
 

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,485
Vadå? Att bulka ut folkmassan genom att klippa in samma karkatärer flera gånger? Jättevanligt. Och hade antagligen inte märkts överhuvudtaget om inte nån suttit och tittat bildruta för bildruta (troligtvis för att hitta något att klaga över). I synnerhet inte om det pågår något i förgrunden som drar blicken till sig. Faktum är att det ser ut som ännu fler karaktärer dyker upp fler gånger i den bilden.
De gjorde dessutom samma grej i PJ’s filmer:

IMG_6610.jpeg
 
Top