The Rings of Power (spoilertråd)

Joined
15 Nov 2004
Messages
3,614
Location
Maastricht
Kan inte få ut min kommentar ur citatet....störandande!!!

""
Precis det här tänkte jag också.
Samtidgt är jag överaskad av att man gjort så mycket saker snygga, men man svamllar bort allt bra med det tiofaldiga. ""
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,164
Ok, det är något jag funderat på även om jag inte tittat än (och kanske inte kommer, vi får se). Hela metafysiken är ju - i min läsning - att alla som träder in i världen kan dö och det är oåterkalleligt, t.o.m. Morgoth löper den risken. Att Sauron alls kan ta en ny kropp efter Numenors fall är ju för att han bundit sin livskraft till ringen. Den enda andra karaktären som återvänder från de döda är Gamdalf,och det är Eru själv som gör det. Så att Sauron alls kan överleva döden innan ringsmidandet är väl i sig ett avvikande koncept, oaktat hur det går till?

(Serien kanske kommer med förklaringar till detta inom ramen för sin version, så det lämnar jag osagt, det är mest att det liksom urholkar den enda ringens betydelse som gör att jag hajar till på det.)
Normalanalysen är att valar och maiar kan ta på sig kroppar mest som andra byter kläder, och att det då inte är något större problem om den kroppen dör (kanske ett irritationsmoment). Den hungrar och törstar inte. Sauron ingår här.

Men det finns också specialfallet att man får en "riktig" kropp, alldeles uppenbart i analogi med Jesus inkarnation (en av de tunga kätteripunkterna tidigt var huruvida Jesus kropp var riktig kropp som faktiskt dogm, eller bara ett bländverk). Den kan dö och behöver äta (och som i en annan tråd här, ja, urinera). Istari är paradexemplet här. Eventuellt gäller det Melian - det är inte orimligt att det är en förutsättning för att kunna föda ett verkligt dödligt barn. Gandalf dör på riktigt och återuppstår på riktigt - det är inte samma kategori som när Sauron tar sig en ny kropp.

Att Sauron diffunderar så mycket när Ringen förstörs är inte för att han alltid behövt Ringen för att kunna återuppstå, utan för att han bundit så mycket av sin essens i den att det inte finns mycket kvar när den förstörs.

Skillnaden på de här sorternas kroppar är så stor att alviskan har olika ord för dem - "fana" (Ainurs skenkropp) och "hröa" (alvers och människors kroppar).


"Now the Valar took to themselves shape and hue; and because they were drawn into the World by love of the Children of Ilúvatar, for whom they hoped, they took shape after that manner which they had beheld in the Vision of Ilúvatar, save only in majesty and splendour. Moreover their shape comes of their knowledge of the visible World, rather than of the World itself; and they need it not, save only as we use raiment, and yet we may be naked and suffer no loss of our being. Therefore the Valar may walk, if they will, unclad, and then even the Eldar cannot clearly perceive them, though they be present. But when they desire to clothe themselves the Valar take upon them forms some as of male and some as of female; for that difference of temper they had even from their beginning, and it is but bodied forth in the choice of each, not made by the choice, even as with us male and female may be shown by the raiment but is not made thereby. "
 
Last edited:

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,482
Frun somnade mitt i avsnitt två och vi vill se serien tillsammans så jag måste tyvärr avbryta för tillfället. Av det jag såg tycker jag följande:

Jävlar vad dvärgarna är bra!! Har saknat en bra skildring av dem ända sen PJ tramsade bort dem för över 20 år sedan! Hade gärna sett en serie med huvudfokus på dvärgar i Midgård.

Det verkar ju som att Balrogen kommer komma och rasera riket så det blir Moria. Det tycker jag är rätt synd. Inte för att det egentligen händer tusentals år senare utan för att det förstärker känslan av att alla avgörande händelser i Midgård utspelar sig under samma halvår.

Jag gillar att en del av berättelsen utspelar sig i en öken, det är en miljö man inte riktigt sett skildras i Midgård än! Och ondingarnas rustningar är coola!

Jag har ju klagat en del på dialogen, men samtalet om att hitta sitt namn tyckte jag var fint! Jag har bytt namn en gång i livet så jag kunde relatera 🙂

Ledaren för ondingarna i Ruhn är väldigt färgstark och karismatisk! Vill gärna veta mer om honom! Två saker är jag dock rätt reserverad mot. För det första, återupplivade han sin henchwoman från de döda? Det gillar jag inte! Döden ska vara definitiv, utom för Gandalf! Kan man återuppleva folk till höger och vänster försvinner ju all spänning! Och är det meningen att ledaren ska vara en av de blå trollkarlarna? Hoppas verkligen inte det. Tycker bara gubben med minnesförlust (som med 99,9% sannolikhet är Gamdalf) borde vara den enda och att han är där av ett misstag eller nåt. Hoppas ledarondingen lajvar istari.

Nåja, vet inte om mina reservationer är klagomål eller inte än, det återstår att se på söndag när vi ska fortsätta titta 🙂
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,164
Det verkar ju som att Balrogen kommer komma och rasera riket så det blir Moria.
Jag undrar om serien kommer att röra vid hur elak Celebrimbor är som kallar stället för "Moria" redan i inskriptionen på västporten. :) En av mycket få saker som får klassas som ett rent misstag hos Tolkien, som inte går att förklara (bort).
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,164
Jag gillar att en del av berättelsen utspelar sig i en öken, det är en miljö man inte riktigt sett skildras i Midgård än!
Vågar vi hoppas på varmaskar?

"Tell me what you want done, and I will try it, if I have to walk from here to the East of East and fight the wild Were-worms in the Last Desert."
—Bilbo (det är ursprungligen Gobiöknen (!), vilket gör att vi kan dra slutsatsen att det hela är inspirerat av The Mongolian Death-Worm (!!))
 

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,482
Framför allt missförstår man Sauron kategoriskt. Här verkar han bara vara en dude, inte en halvgud eller en fallen ängel. Tanken att Sauron kontrollerar orcher med retorik och snabba jobb med knivar är löjeväckande - han kontrollerar dem med vilja och fruktan.
Här håller jag helt med. Fast för mig handlar det inte om att man missförstår Sauron, för min del får man gärna ändra. Så det handlar för mig inte om att han är en dude, det handlar om att han i början är en totalt okarismatisk lätt nervös dude som verkar sakna all form av pondus, karisma eller ledaregenskaper. Och som sagt, för mig handlar det inte om att man frångår vad Tolkien beskrev, det är att man frångår vad man själv etablerat. Jag menar, var det den här tönten som Galadriel tyckte var så farlig att hon ägnade så mycket av sitt liv att leta efter honom så att hon nästan blev galen? Hade jag varit hon hade jag tänkt ”Jaja, den där tafatta typen halkar nog på ett bananskal snart” och struntat i det. Sauron får gärna nästan-dödas i ett myteri för min del, och han får gärna bli svart gegga, det tyckte jag hade sina tematiska poänger, men myteriet gestaltades på ett väldigt konstigt sätt.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,164
För det första, återupplivade han sin henchwoman från de döda? Det gillar jag inte! Döden ska vara definitiv, utom för Gandalf! Kan man återuppleva folk till höger och vänster försvinner ju all spänning!
Ja, och för alver, förstås. Och för Beren och Lúthien.

Det jag skulle acceptera är om man inte återupplivar någon människa, utan tillverkar en odöd genom att skicka tillbaka själen för att besätta den döda kroppen. Det är så kummelgastarna fungerar (förutom att det inte är deras egna kroppar och de varit döda mycket längre). Nekromanti - interaktion med döda själar - är den magi människor har bäst tillgång till.

En annan möjlig tolkning är att hennes ande får (falskt) mänskligt utseende genom magin - det vore också OK. Och skulle göra vad vi ser begripligt.
 
Last edited:

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,482
Ja, och för alver, förstås. Och för Beren och Lúthien.
Ah just det ja 🙂 Men om en random människa kan göra det med hantlangare, då uppstår ju frågan varför inte fler människor kan det och varför det inte används oftare. Fast jag är inte säker på att han verkligen återupplivade henne från de döda.

Det jag skulle acceptera är om man inte återupplivar någon människa, utan tillverkar en odöd genom att skicka tillbaka själen för att besätta den döda kroppen. Det är så kummelgastarna fungerar (förutom att det inte är deras egna kroppar och de varit döda mycket längre). Nekromanti - interaktion med döda själar - är den magi människor har bäst tillgång till.
Absolut, där kan man ju hantera teman om att återupplivning inte är krafter vanliga människor ska leka med typ.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,164
Absolut, där kan man ju hantera teman om att återupplivning inte är krafter vanliga människor ska leka med typ.
När Vita rådet inte begriper att de har att göra med Sauron i Dol Guldur utan säger "The Necromancer" är det här antagligen vad de tänker sig (eller möjligen att det är en Nazgûl.)
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,164
Jag börjar bli litet trött på hur serien hela tiden ska försöka reproducera saker som inte hör hemma i den. Magiska ringar är korrupta och ska förstöras. "He is no Man." Hober trycker under ett överhäng när de jagas av en ansiktslös förföljare med kåpa. Tom Bombadil.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,164
Jag har ju klagat en del på dialogen, men samtalet om att hitta sitt namn tyckte jag var fint! Jag har bytt namn en gång i livet så jag kunde relatera 🙂
Litet oklar på om det egentligen funkar här. Gandalf har ett riktigt namn, och högvis med tillnamn som andra givit honom (däribland "Gandalf").
 

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,482
Litet oklar på om det egentligen funkar här. Gandalf har ett riktigt namn, och högvis med tillnamn som andra givit honom (däribland "Gandalf").
Jo, men det tycker jag inte tar bort andemeningen i det hela. Vi har ju alla många namn. Jag tolkade det som att man själv måste tycka om namnet folk ger en för att det ska vara ett namn. Det handlar liksom både om att giva och att mottaga.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,164
Jag vet att det inte är coolt i den här tråden, men jag tycker faktiskt serien är ganska underhållande!
Om man inte bryr sig om Tolkien-aspekten är det inte jättefel på serien. Det gör att dvärgarna eller Harfootarna inte är plågsamt mycket av tiden, eftersom de nästan helt kapat den anknytningen och kör något helt eget snarare än gör en travesti på Tolkien.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,164
Jo, men det tycker jag inte tar bort andemeningen i det hela. Vi har ju alla många namn. Jag tolkade det som att man själv måste tycka om namnet folk ger en för att det ska vara ett namn.
Morgoth tycker i hemlighet att det nya namnet är mycket coolare än mesiga Melkor.
 

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,482
Morgoth tycker i hemlighet att det nya namnet är mycket coolare än mesiga Melkor.
Han skulle ju dessutom ha helt rätt i det! Hade jag fått välja hade jag helt klart hellre hetat Morgoth än Melkor. Gissar att en anledning till att han blev ond var för att de andra valar mobbade honom och ropade ”Farbror Melkor, vet du vaaad?” efter honom 🙂
 

Platon

Swordsman
Joined
18 Mar 2016
Messages
414
Jag är så satans förvirrad och orkar inte googla. Dödade inte halbrand/sauron Adar i slutet av säsong 1? Har jag drömt det? Hur kan Adar fortfarande leva i så fall?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,493
Jag är så satans förvirrad och orkar inte googla. Dödade inte halbrand/sauron Adar i slutet av säsong 1? Har jag drömt det? Hur kan Adar fortfarande leva i så fall?
Du minns fel. Han togs till fånga. Sen exploderade berget. Osagt vad som hände med honom.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,614
Location
Maastricht
När Vita rådet inte begriper att de har att göra med Sauron i Dol Guldur utan säger "The Necromancer" är det här antagligen vad de tänker sig (eller möjligen att det är en Nazgûl.)
Necromany kan dock betyda mer än att enbart innefatta saker som är döda, det kan innebära mörk magi överlag.
 
Top