Bästa avsnitt hittills! Allt jag gillar med serien var ännu bättre nu! Även dialogen var bättre. Gillar alla storys, men hobbitarna och Elrond + Durin är mina favoriter!
Än en gång, jag gillar att alla karaktärer beter sig vettigt och resonabelt. Även när meteormannen förvisas göra det på ett rimligt sätt, inte som att hobbitarna plötsligt börjar slänga småsten efter honom och ropa ”Du är inte en av oss!” Och när de ska hitta honom igen tas det beslutet också på ett vettigt sätt. Det hade varit lätt att kasta in någon nej-sägare som typ skulle gasta om att ”vi harfötter har alltid följd våra seder, låt främlingen dö” och sen skulle Nori typ hållit nåt brandtal. Glad att det inte blev så, och glad att Sarloc följer med!
Samma med Elrond, Disa, Durin och hans far. Alla har helt rimliga ståndpunkter, det finns ingen som är överdrivet ensidig och tvär bara för att skapa billig drama. På det sättet gillar jag att de lättat på ”dvärgarna grävde för girigt och djupt”-grejen. Det finns fortfarande där men det är mer nyanserat, vilket passar för storyn som serien vill berätta.
Har två små nitpicks. Det första är att jag hade velat ha åtminstone en gnutta action. Kanske en spännande strid och flykt med Galadriel och Theo när de stöter på orkerna.
För det andra så tycker jag att balrogen i PJ’s filmer är oändligt tråkigt designad. Tolkiens beskrivning är så otroligt fascinerande och mystisk och vad gör PJ, jo han låter den se ut som den mest slätstrukna generiska demon du kan tänka dig. Så det är lite synd att de använder exakt samma design här, jag hade gärna sett att de kommit på nåt som höll sig närmare originalbeskrivningen.