Lägg inte ord jag inte sagt i min mun. Jag har inte skrivit någonting alls om vad man ska, blott ett inlägg om vad man kan om man har intresse av och utrymme för det.Att sköta det varje månad och sånt är bara onödigt, det är väl i så fall bara Ymir som tycker att man ska spela en kvinna vresig var fjärde vecka för att inte tappa personlighetsdjupet
En bidragande anledning till att vissa män gärna spelar kvinnor kan alltså inte vara att de vill uppleva hur det känns? Kan jag aldrig vara en kvinna IRL är jag det gärna på skoj, och om du tvunget måste döma ut mig som en gubbsjuk snuskhummer om jag råkar fascineras en smula av ''kvinnliga mysterier' får det stå för dig helt och hållet.Jag tycker att jag får vibbar av pubertala tjuvkikartendenser så fort män börjar prata om spelregler för mens. Och det är oftast män som vill ha dessa regler, kvinnor är normalt sett inte intresserade
Alla spelar inte äventyrare. Alla har inte försumbara menstruationer.Visst, kvinnor har i varierande grad olika effekter av menstruationen. So what. Jag brukar förorda att man inte ska jaga slumpen med pincett. De effekter kvinnan känner av är oftast på en sådan skala att de är försumbara jämfört med de effekter hon känner av ett normalt äventyrarliv.
Mystiken är mer spännande när den ställer vår världs förutsättningar på sin spets. Vår världs förutsättningar är intressantare än någon fantasyvärlds, och fantasyvärldar, Mundana däribland, kunde gott må bra av att separeras från 'allt är möjligt'-tankesättet. Det är ju när det omöjliga trots allt blir möjligt som det blir storslaget på allvar.Tja... Jag förstår fortfarande inte varför du nödvändigt måste överföra jordlig biologi på Mundana.
Fast om man är i en orchfylld dungeon så biter man helt enkelt ihop och fortsätter ändå. Det går. Tro mig, jag jobbade när jag hade drattat omkull och slagit huvudet så att jag var yr, illamående, såg grumligt på ena ögat, hade ingen känsel i högra halvan av ansiktet, hade ett egenhändigt ihoptejpat jack i pannan som var 5 cm långt in till benet (skallbenet alltså, inte det som foten sitter på) och var blå/röd/gul i kring öga och panna.Som sagt, det är väldigt individuellt; andra tjejer får symptom som för en utomstående betraktare närmast liknar de vid 40-gradig feber, och blir inkapabla att göra speciellt mycket alls utöver att ligga ner och stöna. Det skulle vara en klart otajmad grej att få nere i en orchfylld dungeon...
Jag hackade inte på dig.En bidragande anledning till att vissa män gärna spelar kvinnor kan alltså inte vara att de vill uppleva hur det känns? Kan jag aldrig vara en kvinna IRL är jag det gärna på skoj, och om du tvunget måste döma ut mig som en gubbsjuk snuskhummer om jag råkar fascineras en smula av ''kvinnliga mysterier' får det stå för dig helt och hållet.
Det enda jag sagt om regelmekanik för mens är för övrigt att jag inte skulle använda den (min hänvisning till Khelataar-scenariot).
Ur spelsynpunkt så skulle jag nog betrakta fenomenet som försumbart. När spelade du senast en förkylning (om den inte var viktig för handlingen)? Huvudvärk? Magsjuka (något som definitivt borde hända med tanke på vad karaktärer brukar äta...)?Alla spelar inte äventyrare. Alla har inte försumbara menstruationer.
Snälla, snälla, tala inte om hur den blev sådan.Ymir, ska steka en blodig biff nu
Försumbart? Åh ja, för det mesta. Men förkylning, huvudvärk och magsjuka har både rollpersoner och spelledarpersoner haft i mina kampanjer. Lunginflammation och feber med, för den delen. Liksom TBC och fantasysjukdomar, men de fallen hade mer med handlingen att göra. Oftast har sjukdomsutbrotten dock haft en tydlig orsak - tex att man blivit nedtryckt i en iskall bäck vintertid. Feber, förkylning och dylikt som uppkommer mer 'spontant' har förekommit, men är givetvis betydligt mer ovanliga. Är jag som spelare jävligt täbbt i näsan kan det kännas smidigt att förse min rollperson med en förkylning, tex.Ur spelsynpunkt så skulle jag nog betrakta fenomenet som försumbart. När spelade du senast en förkylning (om den inte var viktig för handlingen)? Huvudvärk? Magsjuka (något som definitivt borde hända med tanke på vad karaktärer brukar äta...)?
Jo, men tror du inte att du gjorde ett BÄTTRE jobb under de dagar (resten av livet) du inte hade det där besväret? Folk kör på under de mest hemska betingelser, och utslaget över världshistorien är det väl oftast för att de inte kan annat. Men när de är pigga och krya torde de ha gjort bättre ifrån sig, övriga faktorer oräknade.Tro mig, jag jobbade när jag hade drattat omkull och slagit huvudet så att jag var yr, illamående, såg grumligt på ena ögat, hade ingen känsel i högra halvan av ansiktet, hade ett egenhändigt ihoptejpat jack i pannan som var 5 cm långt in till benet (skallbenet alltså, inte det som foten sitter på) och var blå/röd/gul i kring öga och panna.
Jo, men jag kan lova att om det hade kommit en hord orcher så skulle jag slagits lika bra som om jag var frisk och utvilad. Måste man så måste man.Jo, men tror du inte att du gjorde ett BÄTTRE jobb under de dagar (resten av livet) du inte hade det där besväret? Folk kör på under de mest hemska betingelser, och utslaget över världshistorien är det väl oftast för att de inte kan annat. Men när de är pigga och krya torde de ha gjort bättre ifrån sig, övriga faktorer oräknade.