Nekromanti The time of the month

Kaoin

Veteran
Re: Okej, det där var onödigt.

Det blir mycket diskussioner om någon skulle säga något i stil med "Svarta hör inte hemma i rollspel" också; det betyder inte att det är en vettig fråga eller post. I det här fallet är ungefär frågan lika intressant och vettig som att säga "Hur löser ni allt bajsande nere i dungeons?", en fråga som moderatorerna förmodligen hade låst snabbare än vinden.

Det enda som gör att den här frågan diskuteras är för att vissa unga män verkar ha en absurd fixering vid allt som rör kvinnokroppen, och då tycker jag det i min egenskap av übermoral-slash-intelligenspolis är i allra högsta grad något jag behöver påpeka att det är korkat.

Rickard

Urverk speldesign

"Det enda som gör att den här frågan diskuteras är för att vissa unga män verkar ha en absurd fixering vid allt som rör kvinnokroppen,"
Lustigt, men om du hade läst igenom alla inlägg så kanske du inte hade missat det här som jag skrev..

Den som Lady Silver Wolf startade och hon hade skrivit precis det jag talade om i vrållådan. /.../ Jag ska inte glömma länken till inlägget.
Som du kanske lägger märke till så är Lady Silver Wolf en kvinna (något år äldre än mig, om jag minns rätt) och att det var hon som startade "menstråden" som jag länkade till..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som även tycker det är viktigt med var fanken man bajsar i en dungeon och som har funderat på varför det inte är några "svarta" i svenska rollspel

Feliath

Swashbuckler

och då tycker jag det i min egenskap av übermoral-slash-intelligenspolis är i allra högsta grad något jag behöver påpeka att det är korkat.
Jo, det syns ju tydligt på din fläckfria meningsbyggnad och oerhörda takt att du verkligen är lämpad för posten.

/Feliath - that will be all

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Okej, det där var onödigt. [Edited]

"Det blir mycket diskussioner om någon skulle säga något i stil med "Svarta hör inte hemma i rollspel" också; det betyder inte att det är en vettig fråga eller post."

Den liknelsen finner jag absurd, då det handlar om ett lagbrott, hets mot folkgrupp, medan den här tråden bara handlar om biologiska fenomen. Liten skillnad, enligt mig. Men, även här, förs debatten på en saklig nivå, så kan även den få vara kvar.

" I det här fallet är ungefär frågan lika intressant och vettig som att säga "Hur löser ni allt bajsande nere i dungeons?", en fråga som moderatorerna förmodligen hade låst snabbare än vinden."

Sköts en sådan diskussion snyggt så hade den med största sannorlikhet fått vara öppen tills den spårar ur. Samma gäller för alla trådar.

"Det enda som gör att den här frågan diskuteras är för att vissa unga män verkar ha en absurd fixering vid allt som rör kvinnokroppen, och då tycker jag det i min egenskap av übermoral-slash-intelligenspolis är i allra högsta grad något jag behöver påpeka att det är korkat."

Jupp, unga pojkar har oerhört stort intresse av att sätta sig in i kvinnors menstruation. Allvarligt talat, det har inte med saken att göra. Varken de unge männens ålder eller deras intresse för kvinnokroppar. Frågan om menstruation i rollspel tycker jag är bra, då det är en sådan sak som man ofta inte tänker på, men som kan, om man vill, ha effekt på spelandet.

Och du har inte egenskapen übermoral-slash-intelligenspolis på det här forumet. Du får hemskt gärna delge dina tankar om ämnet i tråden, men att bara konstatera något som du lika gärna kunnat hålla för dig själv, då det inte tillför ett jota, är enbart dumt.

Jag ser helst att både du och jag lägger ner det här. De som vill diskutera, ska få göra det i lugn och ro.

[Edit]: Nya tankar, nya formuleringar. Undrar ni var, så är det i första stycket.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Och du...[ANT]

...kontrar med den mest meningslösa kommentaren någonsin? Varför inte bara låta bli tråden istället för att jävlas med folk?

/Vulf

Pendragon

Swashbuckler
Ett tappert försök att minnas...

Nu ska vi se här... jag vill minnas att vi under en lång diskussion kom fram till hur alvers biotropiska fält och ägglossning påverkade varandra. Jag minns inte helt hur det var men jag ska göra ett försök, och presentera lite teorier.

Som jag minns det så är det biotropiska fältet hos alver (och alla andra levande varelser) till för att läka kroppen när den blir skadad. Hos alver är det dock kraftigare vilket förklarar deras långa liv och varför deras blödningar avtar snabbare (betyder detta att dvärgar, som också lever längre och mindre fruktsamma, även de har ett starkare biotrpiskt fält?).
Jag vill minnas att teorin vi kom fram till byggde på premissen att alver och människor var besläktade, och att alver möjligtvis i grunden var människor som "förbättrat" sig själva genom att manipulera sitt biotropiska fält.

Eftersom de då i grunden är människor bör de sålunda ha den högst naturliga funktionen ägglossning... om det inte vore för att deras hypeade biotropiska fält såg det som en potentiell skada på kroppen och förhindrade den så gott det går. Alltså får älvor ägglossning betydligt mer sällan. Men, deras kroppar är i grunden mänskliga och kan mycket väl "av gammal vana" aktivera alla andra funktioner som hör mens till såsom hormonrubbningar och dylikt, vilket resulterar i en slags skenmenstruation (jag antar att blödningen skulle utebli från en sådan, då jag vill minnas att det är en direkt följd av att ägget lossnar). Alltså även om älvan har någon form av menstruation var 28:e dag så kanske ägglossning sker varannan, var tredje eller kanske rent av var fjärde gång. Kanske ännu mer sällan? Med den teorin kan det ju förklara varför älvor kan vara fertila ända upp till 200 års ålder eller ännu längre.
Då kommer ju kruxet att barnafödandet lär rasa ännu mer hos de stackars alverna om de inte pippar som kaniner (vilket de säkert gör ändå, de lättfotade små spetsöringarna!), men jag har en teori som råder bot på även det, inspirerat av ett av Naugs inlägg här på tråden.

Det är ju ett faktum att alvernas känslor faktiskt är mycket kraftigare än människors. Åtminstone deras inverkan på kroppen. En alv kan få fysisk smärta av sorg till exempel.
Det är också ett faktum att sexuell lusta och fruktbarhet är intimt förknippade med biotropi.
Kan det då inte vara så att om en älva känner stark sexuell upphetsning under den period då ägglossning normalt skulle ske, kan få sin kropp att regera på i sammanhanget intressanta sätt. det finns olika varianter på hur detta skulle kunna te sig...
1) "Passionsurladdningen" slukar kraft från det biotropiska fältet som därmed inte kan stå emot ägglossningen, som brakar loss i flygande fläng och möjliggör graviditet.
2) Det omvända, passionsurladdningen frigör en massa biotropi som resulterar i en fruktbarhets effekt, som i sin tur orsakar ägglossning och ökad chans till graviditet.

Alltså, i korthet, ett schysst ligg ger större chans till graviditet. :gremwink:
Det betyder också att en alv med många barn säkerligen ses som en hingst i sängen av andra älvor... *ahem*

Nåja... jag hoppas alla tar det här inlägget för vad det är, nämligen en skriande brist på bättre saker att göra.

/Joel - postpubertalt sexfascinerad

Pendragon

Swashbuckler
Om man i vanliga fall inte rollspelar ut handtrallan innan sängdags eller när man går på dass varenda gång. Varför ska man ta med det här?
Va? Det är väl klart man ska spela ut handtrallan... det kan ju leda till oanade dramaturgiska förvecklingar...

/Joel - Inte helt seriös... eller oseriös :gremlaugh:

Pendragon

Swashbuckler
Re: Nu kommer jag väl att bli impopulär...

Snälla, snälla, tala inte om hur den blev sådan.
Jag skulle tippa på att någon mördade och bestal dess ursprunglige ägare på den...

/Joel - borde kanske förtydliga att det här var ett försök till skämt, inte förtäckt påbjudande av veganism

Ymir

Liten kantbaron
Jättebra, men...

En snabb research bekräftade att jag gjort en major fuckup nevertheless, som eventuellt tar bort problematiken helt och hållet. Synd på skojjiga regler från både vår och Naugs sida, egentligen.

Grejen är...menopausen beror inte på att äggen tar slut, utan på att äggstockarnas östrogenbildning avtar så mycket att slemhinnan i livmodern inte längre stimuleras, och därmed inte behöver stötas ut. Vad mängden ägg anbelangar avslöjar en snabb uträkning att den torde räcka i 33 000 år. Med eventualiteten av att fler ägg bortfaller eller aldrig färdigutvecklas (tvåäggstvillingar någon?) i åtanke finns det ändock nog med ägg för 2500 års fruktsamhet.

Däremot...sker östrogenproduktionen i folliklarna (äggblåsorna), som också endast finns i ett begränsat antal och går åt under livets gång utan att någon nybildning sker. Redan 5-10 år före menopausen är de folliklar som finns kvar sämre på att bilda östrogen. Där borde älvornas problem ligga, inte i antalet ägg som sådant, men frågan är om det är så j-vla orealistiskt att helt sonika konstatera att älvornas biotropiska fält ser till att folliklarna förnyas liksom resten av alvkropparnas celler och bös kan förmodas göra. Förmodligen inte, förutsatt att varje follikels bortfall inte sammanfaller med äggens, men med tanke på äggens antal finns det väl ändå inget problem egentligen?

Klimakteriets främsta orsak lär alltså vara det fysiska åldrandet, inte att kroppen gjort slut på ägg och äggblåsor. Och det fysiska åldrandet har för alverna liksom aldrig varit ett problem...

- Ymir, snubblar på sin egen trovärdighetsnojja

Troberg

Sinister eater
Skyll inte på mig!

En snabb research bekräftade att jag gjort en major fuckup nevertheless
Blanda inte in mig i det här (Major Fuckup är mitt namn i militäriska onlinespel, om de inte tillåter det kör jag med Ho Lee Fook...)!

gröntuva

Veteran
Re: Jättebra, men...

Oj jag har precis börjat få upp intresset för tjejer så fortsätt gärna med den här ypperligt informativa diskutionen :gremsmile:

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Som sagt, det är väldigt individuellt; andra tjejer får symptom som för en utomstående betraktare närmast liknar de vid 40-gradig feber, och blir inkapabla att göra speciellt mycket alls utöver att ligga ner och stöna. Det skulle vara en klart otajmad grej att få nere i en orchfylld dungeon..."

Jo, men ger man sig verkligen ner i en unken källarhåla med vapen i hand om man vet att man kommer att bli närmast förlamad av smärta om bara några dagar? För övrigt kan man nog anta att i en värld full av helande drycker och magi så finns det säkert någon form av lindring för riktigt svåra menssmärtor. Kanske en vardagsbesvärjelse värdig Västmark, lindra menssmärta?

Ymir

Liten kantbaron
Smärtpoäng?

Mot bakgrund av det så borde mensvärk kunna ge smärtpoäng i Eon med samma rätt som små skråmor kan göra det. Kanske rentav en hel del smärtpoäng, men då uppkommer ju åter diskussionen om vad en enskild smärtpoäng är.

- Ymir, reflekterar

Krille

Super Moderator

"Kanske en vardagsbesvärjelse värdig Västmark, lindra menssmärta?"

Om inte annat så finns det säkert någon medicinalväxt som funkar. Den har dessutom fördelen att den kan användas av vanligt folk.

Ymir

Liten kantbaron
En tillsägelse

Du beter dig aggressivt, angreppsfullt och fördömande mot andras diskussionsämne. Du klankar ned på Niklas73s omdöme och allas vårt deltagande i tråden. Halvt om halvt går du till personangrepp genom att antyda att vi skulle vara perversa, fixerade eller whatever som krydda på moset.
Om du är så himla ointresserad, skit i det.

Se det här som en varning. Sånt här vill vi inte se här. Nästa gång du ska kritisera någons ämnesval är det väl inte för mycket begärt med lite diplomati?

- Ymir, admin

Foggmock

Myrmidon
Kort klargörande [OT]

Menstruationsblödningen uppstår när kroppen spolar bort det obefruktade ägget som satt sig på slemhinnan i livmodern, inte när ägget släpper från äggstocken. Men det var säkert det du menade.

Kul idé att alver skulle ha 28-dagarscykeln som en rest av ett gammalt släktskap med människor. Ska ha något liknande i omtanke när jag funderar på alvers barnafödande nästa gång.

Foggmock - MVG i Biologi

Pendragon

Swashbuckler
Re: Kort klargörande [OT]

Tja... jag hade ett vagt minne av att blödningen hade något med att göra med att ägget lossnade från någonstans...

/Joel

Kaoin

Veteran
Kollektivt svar

Till att börja med vill jag ju säga att mitt första inlägg var skriven med en klackspark och jag hade inte bemödat mig med att skriva det om jag inte tyckte Niklas73 normalt skrev ganska intressanta inlägg. När jag då får ett väldigt patroniserande inlägg som svar till något som inte i min åsikt inte var allvarligt över huvudtaget blev jag kanske aggressivare än nödvändigt. Jag tycker om att argumentera/diskutera/gräla/kalla det vad du vill och ibland glömmer jag att alla inte är speciellt hårdhudade. Diplomati-kvotensen skall ökas

Yassilus:
Jag ser helst att både du och jag lägger ner det här. De som vill diskutera, ska få göra det i lugn och ro.
Agreed, efter detta svaret håller jag käften. Var aldrig meningen att bli någon grej, då jag som sagt inte menade det som något vidare seriöst till att börja med. Dock vill jag säga att jag sett absolut mer diskussionsvärdiga trådar låsta för allsköns skäl. Skulle jag också i fortsättningen kanske kunna rekommendera ett artigt PM när du tycker något dylikt är över styr? :gremsmile:

Feliath: Om du tycker jag skriver dåligt eller argumenterar på en låg nivå föreslår jag att du inte sänker dig till samma nivå. Mina inlägg är ofta skrivna under tidpress och jag har varken ork, tid eller lust att se till att det är något otroligt välskrivet. Om du känner du absolut behöver prov på mina svenskkunskaper så kan jag skicka arbetsprov till dig.

Han: Jag förstår inte relevansen.

Niklas73

Skapare av Starchallenge

Jag har dfaktiskt frivilliga regler för sjukdomar. Det påverkar ju definitivt en rp's kapacitet. Lika mycket som en skada faktiskt.

Troberg

Sinister eater
Låt mig gissa...

Men förkylning, huvudvärk och magsjuka har både rollpersoner och spelledarpersoner haft i mina kampanjer. Lunginflammation och feber med, för den delen.

(snip)

Underskatta inte hur mycket detaljer som ges utrymme i vissa spelstilar.
Dina riddare får hemorrojder av att skumpa omkring på en häst hela dagarna också?