Ett tappert försök att minnas...
Nu ska vi se här... jag vill minnas att vi under en lång diskussion kom fram till hur alvers biotropiska fält och ägglossning påverkade varandra. Jag minns inte helt hur det var men jag ska göra ett försök, och presentera lite teorier.
Som jag minns det så är det biotropiska fältet hos alver (och alla andra levande varelser) till för att läka kroppen när den blir skadad. Hos alver är det dock kraftigare vilket förklarar deras långa liv och varför deras blödningar avtar snabbare (betyder detta att dvärgar, som också lever längre och mindre fruktsamma, även de har ett starkare biotrpiskt fält?).
Jag vill minnas att teorin vi kom fram till byggde på premissen att alver och människor var besläktade, och att alver möjligtvis i grunden var människor som "förbättrat" sig själva genom att manipulera sitt biotropiska fält.
Eftersom de då i grunden är människor bör de sålunda ha den högst naturliga funktionen ägglossning... om det inte vore för att deras hypeade biotropiska fält såg det som en potentiell skada på kroppen och förhindrade den så gott det går. Alltså får älvor ägglossning betydligt mer sällan. Men, deras kroppar är i grunden mänskliga och kan mycket väl "av gammal vana" aktivera alla andra funktioner som hör mens till såsom hormonrubbningar och dylikt, vilket resulterar i en slags skenmenstruation (jag antar att blödningen skulle utebli från en sådan, då jag vill minnas att det är en direkt följd av att ägget lossnar). Alltså även om älvan har någon form av menstruation var 28:e dag så kanske ägglossning sker varannan, var tredje eller kanske rent av var fjärde gång. Kanske ännu mer sällan? Med den teorin kan det ju förklara varför älvor kan vara fertila ända upp till 200 års ålder eller ännu längre.
Då kommer ju kruxet att barnafödandet lär rasa ännu mer hos de stackars alverna om de inte pippar som kaniner (vilket de säkert gör ändå, de lättfotade små spetsöringarna!), men jag har en teori som råder bot på även det, inspirerat av ett av Naugs inlägg här på tråden.
Det är ju ett faktum att alvernas känslor faktiskt är mycket kraftigare än människors. Åtminstone deras inverkan på kroppen. En alv kan få fysisk smärta av sorg till exempel.
Det är också ett faktum att sexuell lusta och fruktbarhet är intimt förknippade med biotropi.
Kan det då inte vara så att om en älva känner stark sexuell upphetsning under den period då ägglossning normalt skulle ske, kan få sin kropp att regera på i sammanhanget intressanta sätt. det finns olika varianter på hur detta skulle kunna te sig...
1) "Passionsurladdningen" slukar kraft från det biotropiska fältet som därmed inte kan stå emot ägglossningen, som brakar loss i flygande fläng och möjliggör graviditet.
2) Det omvända, passionsurladdningen frigör en massa biotropi som resulterar i en fruktbarhets effekt, som i sin tur orsakar ägglossning och ökad chans till graviditet.
Alltså, i korthet, ett schysst ligg ger större chans till graviditet.
Det betyder också att en alv med många barn säkerligen ses som en hingst i sängen av andra älvor... *ahem*
Nåja... jag hoppas alla tar det här inlägget för vad det är, nämligen en skriande brist på bättre saker att göra.
/Joel - postpubertalt sexfascinerad