Nekromanti Thibaultkoden - v

Björn den gode

Swashbuckler
Konrad Konvalj said:
Och visst kan man avläsa att anth har mer info och är sugen på att vi outar högsta siffran.

Men..jag avläser aldrig att han har en uberförmåga som ger oss både lägsta och högsta siffra. Speciellt inte när anth är fett inne på att hans förmåga funkar trots att ulvarna inte har några siffror.
Men... nu får du släppa sargen. Till och med anth lyckades låta bli att tjata på efter din förra attack, nu är det du som är obstinat och ingen annan, det här är överspelat.

Att du sen inte klarar av/låtsas inte klara av att läsa mellan raderna är väl egentligen ganska ointressant? Din teori skulle alltså vara att hela upplägget med anths siarförmåga skulle vara en ulvkonspiration tillsammans med mig, och att vi sen för att vinna stilpoäng lät mig gå ut med vilken förmåga anth hade? Jag börjar nästan tro att du är ulv, kanske tillsammans med anth och Recca....

För alltså, jag tycker det verkar uppenbart från Reccas inlägg att ulvarna har information som hjälper dom att identifera powerroller från personers högsta siffra. Varför skulle då en bybo-anth kunna syna personers högsta siffra? Det är inte helt omöjligt förstås för att få symmetri när byn fått information angående lägsta siffror och inte göra det uppenbart för byn vad som är bäst att avslöja.

Men om Konrad Konvalj ljuger då? Hans info är nämligen betydligt mer obskyr än !Paxens och Vicotniks, och har den nackdelen att den blir värdelös så fort någon inblandad ljugit, till skillnad från !Paxen och Vicotnik, och det skulle inte vara orimligt att ulvarna tjänar på att få reda på högsta och lägsta siffra (och då måste anths roll vara ulv) medans byn tjänar på totalsumman.

Nu tror jag inte att det här är det mest troliga alternativet, men om KK fortsätter måla in sig i ett hörn, fortsätter med att inte bidra med något konstruktivt utan istället leta efter gamla gräl och så vidare så tycker jag att detta är något vi bör överväga.

Björn den gode

Swashbuckler
Vicotnik said:
Vicotnik said:
Om vi antar att 70+ teorin stämmer så bör vi logiskt sett hänga antingen Anth, Brynolf, xyas eller mig nästa runda.
Anth och Brynolf förekommer 7 gånger i kombination med recca.
Jag och xyas förekommer 6 gånger i kombination med recca.
Rättar mig själv:
Anth och brynolf förekommer i 6 kombinationer:
29 + 26 + 26 = 81
29 + 26 + 22 = 77
29 + 26 + 21 = 76
29 + 26 + 19 = 74
29 + 26 + 18 = 73
29 + 26 + 17 = 72

Jag förekommer i 3 kombinationer:
29 + 26 + 22 = 77
29 + 22 + 21 = 72
29 + 22 + 19 = 70

xyas förekommer i 2 kombinationer:
29 + 26 + 21 = 76
29 + 22 + 21 = 72

Råkade räkna alla kombinationer jag tog fram istället för de som endast var på 70+.
Och nu får jag gå in och rätta Vicotnik.
Här är alltså listan på alla kombinationer med Recca
Recca, Brynolf, anth
Recca, anth, Vico
Recca, Brynolf, Vico
Recca, anth, xyas
Recca, Brynolf, xyas
Recca, anth, Korpa
Recca, Brynolf, Korpa
Recca, anth, Basse
Recca, anth, K.K
Recca, anth, !Paxen
Recca, Brynolf, Basse
Recca, Brynolf, K.K
Recca, Brynolf, !Paxen
Recca, anth, BDG
Recca, Brynolf, BDG
Recca, Vico, xyas
Recca, Vico, Korpa

anth: 8
Brynolf: 8
Vicotnik: 4
Xyas: 3
Korpa: 3
Basenanji: 2
KK: 2 (noterar intresserat angående inlägget jag gjorde nyss att Recca, anth, KK är en av dom)
!Paxen: 2
BDG: 2

Björn den gode

Swashbuckler
Och här en mer personlig lista som jag jobbar från just nu. Där har jag strukit alla kombinationer med Vicotnik (inte för att jag tror att han nödvändigtvis är grön men för att hela listan bygger på hans information och är han röd så kan listan i grunden vara fel och är däför inte rätt sätt att hitta honom) och alla kombinationer med !Paxen av samma anledning. Då får vi kvar:

Recca, Brynolf, anth
Recca, anth, xyas
Recca, Brynolf, xyas
Recca, anth, Korpa
Recca, Brynolf, Korpa
Recca, anth, Basse
Recca, anth, K.K
Recca, Brynolf, Basse
Recca, Brynolf, K.K
Recca, anth, BDG
Recca, Brynolf, BDG

Det verkar utifrån det som att det är uppenbart att vi nu ska hänga antingen anth eller Brynolf. Jag känner mig rätt säker på att anth har den förmåga han säger sig ha, och jag har honom mer på den gröna sidan än den röda, men han skulle förstås kunna ha förmågan även som ulv men både hans uppträdande och hur det skulle fungera i upplägget känner jag mig tveksam till.

Jag inser att jag inte har någon vidare koll på Brynolf, så det blir väl att läsa hans inlägg nu då.

Oh btw, säg inget till min arbetsgivare, men Fredagar brukar vara lugna dagar :gremsmile:

Björn den gode

Swashbuckler
och just ja, jag kommer inte ha tid att göra allt, under tiden som jag kollar på brynolf får någon jättegärna gå igenom hur drevet mot Recca utvecklade sig igår, och hur drevet mot anth gjorde det, jag är säker på att det går att hitta jätteintressant information där.

Björn den gode

Swashbuckler
Brynolf

Brynolf: Första 21 inläggen gör han 3 saker. Försvarar sig mot LJS och Recca som anser att han påstått att han inte har något fluff, resonerar allmänt kring spelupplägget, leker outningslek där han mycket svagt riktar misstankar mot Vicotnik och !Paxen.

Nästa 20 inlägg fortsätter mest med outningslek, det mest aggresiva han skriver om någon är ungefär:
Brynolf said:
Jag hittade något som störde mig med Anth, men måste leta fram vad det var.
efter att KK och framförallt Basenanji tryckt hårt på Anths misstag så går han dock på lite hårdare och hamnar tidigt med en röst på anth.

Slutligen så hinner han inleda en ordväxling med mig där han tycker det är misstänkte att jag var "fullständigt övertygad" om hur antalet siffror och vilken roll man hade hängde ihop. Jag tycker det faktiskt var rätt bra plockat, även om det också bara kan vara en ulv som letar efter något att lysa på så ser jag hur det så här i efterhand ser misstänkt ut.

Sen kommer däremot en up-lista, där han ger LJSLarsson, Recca, Basenanji, 4UP och anth 4.5UP. Jag tycker det mest intressanta här är Recca, visserligen kan han inte om han är ulv placera alla ulvar utan misstanke men det är ändå ganska specifika saker han skriver:

Brynolf said:
Recca - 4UP
Magkänsla: Röd

Lirar ju egentligen som hon alltid gör, och biter på alla smågrejer hon hittar. Har dock inte kommit med några omvälvande insikter som hon brukar.

Är på mig tidigt för skitgrejer.

Fäktas med Paxen om skitgrejer. Reagerar väldigt våldsamt på ett av Paxens inlägg "det var bland det sämsta jag läst i ett varulvsspel nånsin. Det är så dåligt att det är en scumtell". Herregud...

Försvinner när hon ombeds outa (2ggr tror jag). Ont i händerna - bortförklaring? (no offence, men du vet hur det är.) Men hon är ju med rätt mycket ändå.

Tjatar om högsta siffran. Fiske? (ja, den här punkten är också räkmacka om ni skulle få för er att haka upp er på det)
Brynolf said:
Ok, så här va... Recca ställde saker och ting på sin spets och garanterar oss åtminstone en röding, så det känns ju dumt att inte nappa på det. Vi lägger Anth åt sidan tills vidare så får han göra bort sig med sitt "siande".

Röst: Recca
Sammanfattningsvis så har brynolf gjort en hel massa ganska intetsägande generella inlägg angående outningar, spelupplägg mm, har gjort väldigt lite anklagelser (förutom i tåget mot anth) och förutom sin up-lista som inte verkar överdrivet underbyggd inte gjort speciellt många analyser.

Men han har ju verkligen lyckats flyga under radarn och inte heller gjort bort sig på något vis, det skulle vara det där precis i början då, men då Recca var en av dom som högg så hårt på det så tycker jag det snarare är grönande än rödande (fast egentligen inte säger så mycket alls, hon hade kunnat göra det som ulv också).

Å tredje sidan så ändrar han sin röst till Recca när hon redan har 7 röster! Hade han gjort det tidigare så hade jag nästan varit villig att sätta honom som "fan det här verkar jättekonstigt rent matematiskt men han är nog grön ändå", men att hoppa över så sent är om något ulvigt, och gör att jag tycker att vi borde ta ut honom. Lite av samma skäl som Recca, det är mycket sannolikt att han är ulv, och även om han inte skulle vara det så skulle det ge oss en hel del information då vi i princip kan halvera ViXen listan, vilket också snart kan ge oss information om ifall den är riktig eller inte.

Jag ser dock ingen anledning till att stressa, jag är övertygad om att ulvarna har nattmord, och jag kommer vara borta och lajva hela eftermiddagen och kvällen inatt så kommer inte att kunna vara med under det spännande slutet ändå.

Röst: ingen

Vicotnik

Den onde
Staff member
Snart går jag i möte och kommer inte vara vid min dator under resten av dagen då jag efter jobbet kommer bege mig till forumölen. Men ska försöka hålla lite koll på spelet från telefonen.
Samt i morgon kommer jag spela rollspel mer eller mindre hela dagen, men kommer vara lite aktiv på forumet fram till 12:00 - 12:30 då spelande sätter igång.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Re: allvarligt talat

BDG said:
Så allvarligt talat KK, du är ulv va? För så här dåligt ska väl inte du spela?
1. Väktaren har ju gjort sitt jobb och räddat brallan på dig eller anth.
2. Ulvarna har missat att nattmörda någon
3. Ulvarna kan inte nattmörda någon
4. [Insert egna tankar]

Vad tror du? (och övriga).

Får vi det hela bekräftat att det finns en väktare kommer byn hjälpas mer av det än ulvarna. Vi har ett överläge här i och med att inget nattmord har inträffat ännu.

Skulle det finnas en väktare så måste ulvarna offra sitt nästa nattmord på att fimpa denne (om de vågar? för det kan ju vara så att en väktare kan skydda sig själv?).

Väljer ulvarna att inte offra sina kort på väktaren måste de plocka anth som annars kan bekräfta ännu en bybo och då börjar det se väldigt brunt ut för ulvarna.

Scenario:

För det fösta vill vi ju utnyttja min information. Vi måste veta om det är anth´s 4:a eller Brynolfs 5:a som gäller. Således hänger vi Brynolf. Är han grön så vet vi att det är 5:an som gäller och det ger oss alternativet 3+2 eller 1+4 som potentiella ulvar.

Men i detta scenario så finns det en väktare, han är grön och det gör ju att han grönar anth/BDG

R2. Väktaren skyddar anth (och ulvarna försöker nattmörda anth)
= Ännu en spelare kan kontrolleras. Väljer anth rätt spelare så får vi bekräftat om dennes siffror stämmer. Uppenbarligen borde Basse kontrolleras eftersom han har svajjat mellan 19 och 18.
= Ingen nattmördas
= Basse & SJSLarsson kontrollerar anth (för att se om han använder sin förmåga) och VÄKTAREN (för att se om denne använder sin förmåga)

R2. Väktaren skyddar sig själv (ulvarna försöker nattmörda väktaren)
= Ingen nattmördas
= anth får ännu ett utslag med sin förmåga
= Basse & SJSLarsson kontrollerar anth (för att se om han använder sin förmåga) och VÄKTAREN (för att se om denne använder sin förmåga)

R2. Väktaren skyddar sig själv (ulvarna försöker nattmörda anth)
= anth nattmördas.
Vi får det bekräftat att anth är definitivt grön och det betyder att BDG är definitivt grön eftersom hans siffror korrekta (eller? Kanske inte. BDG kan ju så klart bara hålla med anth och säga att han siat rätt eftersom det var anth som lade fram siffrorna och inte BDG så..hmm)

Alltså, har vi en väktare och vet vem det är och även hur dennes förmåga fungerar (om denne kan skydda sig själv exempelvis) så har vi full nytta av övriga spelare med sina påstådda förmågor.

Upp till kamp för väktarens vara eller icke vara!

!Paxen

Swashbuckler

Fuck, jag vet inte.

Alltså, jag vill egentligen att väktaren ska hålla käft, men jag tror att vi tjänar mer på en outning vid detta tillfälle. Om väktaren gör fel denna gång, och det blir väktaren vi förlorar då.. Ja, not good.

Så, jag vill se väktaren outa.

Björn den gode

Swashbuckler
Re: Brynolf

och även om det känns som att jag spelar med mig själv lite nu, vi är 10 personer kvar vilket innebär att vi fortfarande behöver 6 röster för att få ut någon, vilket i sin tur innebär att 6 av 8 bybor (gissar jag) måste rösta likadant för att någon ska dö. Det är väldigt många, har ni någon ni verkligen vill ha ut så måste ni argumentera bra vi har inte råd att folk sitter i flera dagar med röster dom inte släpper som är splittrade.

Björn den gode

Swashbuckler

KK said:
Alltså, har vi en väktare och vet vem det är och även hur dennes förmåga fungerar (om denne kan skydda sig själv exempelvis) så har vi full nytta av övriga spelare med sina påstådda förmågor.
Vänta nu, så du menar alltså att du både tycker att väktaren ska gå ut och berätta ifall den kan skydda sig själv eller inte? På vilket sätt hjälper det inte ulvarna? Men ok, jag kan ge dig att det inte är helt korkat av väktaren att gå ut, fortfarande antagligen fel, jag skulle väldigt gärna höra andra debattera detta också.

Konrad Konvalj

Myrmidon
anth said:
Konrad Konvalj said:
Speciellt inte när anth är fett inne på att hans förmåga funkar trots att ulvarna inte har några siffror.
Skärpning!
- Efter fyra timmars spel släppte jag ens möjligheten att ulvarna saknade siffror.
Absolut och det har jag förstått.

anth said:
- När två st outat att de hade 4 siffror trodde jag att alla hade 4 siffror.
Absolut även det har jag förstått.

anth said:
Vad f*n spelar det för roll att jag tror att att min förmåga fungerar på personer som saknar siffror - när jag INTE tror att någon saknar siffror???
För mig jättestor roll. Att inte du köper att din förmåga är skit om Vimes skulle tilldelat ulvarna blanka papper säger mig det. Jag vet att du är säker på att ingen saknar siffror men det är ju inte det allt handlar om utan det är just tanken att du tror din förmåga skulle ha fungerat ändå om så var fallet.

Vad tjänar byn på att hänga mig för den delen?

Alltså, jag säger som Basse/Vico och säkert nån mer. Häng mig om byn tjänar på det.

Det jag tror är dock att vi tjänar mer på att hänga någon annan för att kunna gröna fler bybor.

Konrad Konvalj

Myrmidon

Björn den gode said:
KK said:
Vänta nu, så du menar alltså att du både tycker att väktaren ska gå ut och berätta ifall den kan skydda sig själv eller inte? På vilket sätt hjälper det inte ulvarna? Men ok, jag kan ge dig att det inte är helt korkat av väktaren att gå ut, fortfarande antagligen fel, jag skulle väldigt gärna höra andra debattera detta också.
Jo jag är ju också rätt sugen på en debatt här. Annars hade jag ju aldrig dragit igång det.

Sist jag ville få fram väktaren (i nått lir?) gillades det inte heller, men jag ser bara fördelar med det. !Paxen kan säkerligen gå in och förklara hur en outad väktare skall spela.

Kommer det inte ut någon väktare den här rundan så är det ju så och nattmördas ingen denna runda heller så är det ju bra, men det betyder ju inte att vi har en super väktare för det utan det kan handla om att Vimes upplägg har en twist som vi inte räknat med.

Byn är ju rätt OP som det är nu.

1. Ulvarna har ännu inte haft ihjäl någon
2. Byn har hängt en ulv!
3. Byn har en supersiare som kan sia lägsta och högsta siffran
4. Byn har Korpa som vet att det finns två med samma förmåga, förmågan att kunna kontrollera om någon annan använder en förmåga
5. Basse har en förmåga att kontrollera andras användande av förmågor
6. SJSLarsson har en förmåga att kontrollera andras användande av förmågor

7. Byn har Vico som säger att slutsumman är 218
8. Byn har Paxie som sköter medelvärdet av jadajada
9. Byn har KK som har vetskapen om att ulv+ulv=lägsta siffran hos den med högst totalsumma
10. Byn har xyas som säger att det inte finns någon med samma siffror

Brynolf+BDG kan inte göra någonting? och har ingen information? Eller någon förmåga?

Utöver detta har vi alltså en väktare.

Björn den gode

Swashbuckler

KK said:
Ok alltså ta ett steg tillbaka nu KK. Du verkar ha kört in helt i en återvändsgräns här. På vilket sätt är någon som kan sia lägsta och högsta siffran en supersiare? Supersiare borde indekera någon som är bättre än en vanlig siare.. och en vanlig siare kan få reda på vilka som är ulvar och bybor, det låter fett mycket mäktigare om du frågar mig.

Dessutom vet vi ju inte alls vilka av dina punkter som stämmer, några av dom är säkert fel så så OP tycker jag inte att vi är.

LJSLarsson

Hero

Jag är ej förtjust i Konrads plan, men det är för att fortfarande ser Anth som röd och inte tycker att hans förmåga kan ses som en superförmåga.

Kan någon påminna mig igen exakt hur förmågan fungerar? Är det att han får reda på första och sista siffran, eller om någon om ljugit om första och sista siffran?

Är inne på spåret att istället för att få fram väktaren så kan helt enkelt jag eller Basse se om han använder förmågan (om han inte hängs istället). Detta utesluter dock inte att han skulle kunna vara varulv med en annan förmåga (och att Björn också är varulv då, eftersom det var han Anth siade om).

Jag vill också diskutera om byn anser att vi skall hänga någon denna runda eller ta det lugnt och sansat.

Konrad Konvalj

Myrmidon

!Paxen said:
Fuck, jag vet inte.

Alltså, jag vill egentligen att väktaren ska hålla käft, men jag tror att vi tjänar mer på en outning vid detta tillfälle. Om väktaren gör fel denna gång, och det blir väktaren vi förlorar då.. Ja, not good.

Så, jag vill se väktaren outa.
Alltså, du har ju koll på sånt här !Paxen. Vi vet ju att det gynnar byn så jag är glad att du fattar vad jag menar.

Är det inte någon väktare som outar sig (om vi kommer överens om att det skall göras) så kan vi konstatera:

1. Ulvarna har missat att nattmörda anth/BDG (anth på grund av siarförmågan och BDG på grund av att han inte outat fädigt).
2. Ulvarna kan inte nattmörda. Detta måste då balanseras upp på annat vis och det måste vi således knäcka.

Konrad Konvalj

Myrmidon

Björn den gode said:
KK said:
Ok alltså ta ett steg tillbaka nu KK. Du verkar ha kört in helt i en återvändsgräns här. På vilket sätt är någon som kan sia lägsta och högsta siffran en supersiare? Supersiare borde indekera någon som är bättre än en vanlig siare.. och en vanlig siare kan få reda på vilka som är ulvar och bybor, det låter fett mycket mäktigare om du frågar mig.

Dessutom vet vi ju inte alls vilka av dina punkter som stämmer, några av dom är säkert fel så så OP tycker jag inte att vi är.
Okay.

Från att i mina ögon varit en siare som kan avgöra om någon har filat på sina lägsta siffror kan nu anth även kika om någon har filat på sina högsta siffror.

Supersiandet innefattar alltså att han får reda på både lägsta och högsta siffran.

Alltså, anth kan skicka ett pm till Vimes och skriva:

"Vilken lägsta respektive högsta siffra har BDG i sitt protokoll?"

Tidigare såg jag det som ett lägsta-siffer-siande, men nu kan han även pumpa på med högsta siffran.

Men jag släpper att det är en supersiarförmåga. Det är en förmåga som kan fälla ulvar om dessa har filat på sina siffror. Fortfarande en rätt bra förmåga, men om ulvarna har skött sig och inte bluffat kommer det inte hjälpa oss lixom.

Konrad Konvalj

Myrmidon

SJSLarsson said:
Är inne på spåret att istället för att få fram väktaren så kan helt enkelt jag eller Basse se om han använder förmågan (om han inte hängs istället). Detta utesluter dock inte att han skulle kunna vara varulv med en annan förmåga (och att Björn också är varulv då, eftersom det var han Anth siade om).
Precis vad jag har lagt fram i min strategi.

Du kollar anth.

Jag förstår inte varför du kollade Vico? Det hade ju varit bra mycket bättre att kolla anth eftersom han uppenbarligen har en siarförmåga och Vico sitter på information, men det skall du inte lastas för.

Hade jag haft din förmåga hade jag valt anth eftersom han sågs som mer röd än Vicotnik.

Hade jag haft Basses förmåga hade jag så klart använt den på samma vis och inte glömt bort den. Krasst sätt tycker jag ju att båda våra "Trackers" har använt sin förmåga på ett rätt dåligt sätt.

Men åter till saken.

Du kollar anth och Basse kolla väktaren om en sådan kommer ut. Går inte pöbeln med på att outa en väktare så kollar givet Basse också anth detta med tanke på att någon av er kan nattmördas av ulvarna och då får vi inte reda på ett skit.

Konrad Konvalj

Myrmidon

BDG said:
Vilka uppgifter tror du stämmer då BDG?

Alltså, du tror ju uppenbarligen på att det finns en väktare så någonstans lär det ju finnas ulvar bland alla dessa uppgifter som kommit fram, men vilka tror du inte på?

Om jag inte är ute åh sneseglar tror du på !Paxen, anth, Vico, SJSLarsson (vilket borde innebära att du tror på Basse om du även tror på Korpa).

Vilka är kvar?

K.K
Brynolf
xyas

Av dessa har du mig och Brynolf som ulvar eller?

Basenanji

Postd20modernist

Ja, det här var en skitdag för mig.

Jag utgår från att vi röstar idag, eftersom det är ända sättet att pröva vår information eller våra förmågor.

Jag har inga bra motiveringar, mer än att sifferexercisen verkar stämma. Att BDG kunde pinpointa Recca är något som styrker detta. Därför kan jag tönka mig att rösta på egentligen vem som helst av Brynolf, Vicotnik eller anth.

Jag röstar nu på Brynolf, men om någon annan kandidat tar ledningen är jag övertalningsbar.

Röst: Brynolf

Konrad Konvalj

Myrmidon

Okay.

Man måste ju rösta också och jag är inte alls säker på vart jag vill rösta.

Vem tjänar vi mest på att hänga?