"Det jag är mest inne på nu är typ en tunn liten tidning som ges ut av några soldater ifrån en militärenhet."
Okej, det framgick inte riktigt vilken sorts tidning du var ute efter.
Ska du göra en A4-tidning behöver du helst skriva ut på A3-papper och vika på mitten. Kan du skriva ut A3-papper?
Annars blir det inte riktigt någon tidningskänsla, utan det kommer mest likna en bunt häftade lösblad.
"Kanske inte mer än tre-fyra A4 sidor totalt. Det kan väl inte vara så svårt?"
Tre sidor kan du ju inte ha. Vi skiljer på "ark" och "sidor", här i branschen! :^)
Ett ark blir således fyra sidor (fram- och baksida + ett uppslag) och två ark (det minsta antalet för en "tidning") blir åtta sidor.
Tre ark blir tolv sidor, osv.
Prylen är att det blir inte särskilt mycket "svårare" att göra en tidning på många sidor, jämfört med en på få sidor. Det tar längre tid att skriva alla artiklar, visst, men det gör inte själva jobbet särskilt mycket svårare. När man väl utformat alla mallar så är det mer eller mindre bara att plocka in artiklarna. (Riktigt så lätt är det inte egentligen, men du kan ju skriva om artiklarna precis hur du vill, så för dig blir det enkelt)
Att formge en trycksak i stort format är däremot jobbigt.
---
Men okej, om du skall göra ett litet magasin i A4-storlek så är det nog inte särskilt svårt.
Utmaningen ligger mest i att få fram en "nyhets"-känsla. Det är så lätt att det blir en broschyr eller en månadstidning istället.
Ett tips kan vara att klippa ut artiklar ur en nyhetstidning och klistra upp på en A4 för att känna hur det känns. DN verkar bra för att de har både en tät spaltlösning (Spaltbredd ca: 42 mm, Spaltmellanrum ca: 4 mm) som gör att man får in fyra spalter på en A4, samt en lite läsvänligare spaltlösning (Spaltbredd ca: 51 mm) som gör att man får in tre spalter på en A4. Någon av dessa möjligheter låter passande för dig.
(Alltså, jag nämnde det där med millimetrar för att du skall kunna se vilka spalter jag pratar om, utifall att du skulle titta i en DN och jämföra. När du väl arbetar i ditt dokument så får du själv bestämma hur stora spalterna skall vara efter eget tycke)
/Rising
tror inte att han hjälpte mycket, men han vet fortfarande inte hur Walium vill att tidningen skall se ut