Nekromanti Tidning som handout

walium

Ganska töntig, faktiskt
Det här med att göra egna som tidningar som innehåller både små ledtrådar och ger en inblick i spelvärlden och sedan dela ut dessa till spelarna är något som jag har fastnat för. Men hur gör man rent konkret? Vilka typsnitt är lämpliga? Vilka program kan man använda sig av? Hur funkar det att skriva ut tidningen på en vanlig halv-sunkig skrivare egentligen?

Så sätt igång nu och överrös mig med tips. :gremsmile:

entomophobiac

Low Prep High Play
Det viktiga är egentligen upplägg och relationen grafik-text, imho. Vad gäller typsnitt och annat så kan du hitta både det och en schysst mall för att göra tidningsartiklar i ett inlägg med länkar jag gjorde i skräckforumet, här.

Dessa borde åtminstone kunna ge dig lite inspiration. Annars rekommenderar jag helt enkelt att du sätter ihop det i ett sättningsprogram och försöker skriva dina "artiklar" så klyschigt tidningsmässigt som möjligt.

Som tips för sättningen kan jag ju säga att de flesta tidningar använder sig av ett rutmönster i vilket man kan sätta objekt relativt oberoende av varandra. Ibland med separerande linjer - ibland inte, beroende på tidningen. Om du förstår vad jag menar...

Jo, och skriv ut det på A3! Skaffa dig något tunt dåligt papper om du orkar, men annars räcker det helt enkelt med A3.

Rickard

Urverk speldesign
Hade du tänkt att göra hela tidningar, helsidesuppslag eller bara artiklar?

Du behöver ju inte enbart ge ledtrådar utan kan även ge "uppdragshooks"..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som annars ger tipset att titta i tidsenliga tidningar

walium

Ganska töntig, faktiskt
Det är egentligen framförallt hela tidningar som jag är ute efter. Kanske inte några väldiga luntor men ändock på ett antal sidor. Den enda kampanj som jag är involverad i just nu där en tidning hade passat är vår uscmkampanj. I sådana fall skulle det röra sig om en glättig, USA-vänlig högertidning.

entomophobiac

Low Prep High Play
I sådana fall skulle det röra sig om en glättig, USA-vänlig högertidning.
Läs Washington Times. Huvudstadens republikanska mediakanal. Den är precis så vinklat högerorienterad som en modern tidning i ett demokratiskt land kan bli, har jag en känsla av. Det värsta av allt är att en av mina klasskamrater jobbar där... hoppas hon får sina Sanity points i behåll efter erfarenheten :gremwink:

Rising

Vila i frid
"Men hur gör man rent konkret? Vilka typsnitt är lämpliga? Vilka program kan man använda sig av? Hur funkar det att skriva ut tidningen på en vanlig halv-sunkig skrivare egentligen?"

Allra helst bör man ha en ordbehandlare (=Word) och ett layoutprogram (=InDesign, Quark, Pagemaker). Man skriver artiklarna i Word och monterar sedan in dem i layoutprogrammet tillsammans med lite bilder, pagineringar, sidhuvuden och sånt. Man kan skriva direkt i layoutprogrammet om man inte vill blanda in Word, men det blir lite jobbigare.

Det -går- att få halvschyssta resultat med endast Word också, men det blir svårare.

Det stora problemet med projektet är att tidningar trycks ut på stora ark som är häftade i mitten. Om du har en A3-skrivare kan du alltså enbart göra en tidning i A4-storlek. Om du har en vanlig A4-skrivare så... blir det en väldigt liten tidning.

När det gäller teckensnitt så handlar det mycket om att fånga tidskänslan. Om det är en modern tidning så borde det vara ganska lätt att få ett schysst resultat med de teckensnitt du har på datorn.

Jag skulle aldrig göra en hel tidning till mina spelare. Det tar för lång tid att göra alla mallar som behövs innan man ens kan börja skriva artiklarna.

En riktigt snygg broschyr skulle jag däremot vilja göra. Såsom den i Mutant: Berlin, den som var utformad som en turistinformationsbroschyr och hade en förteckning över några barer, restauranger och klubbar och sån't.

/Rising

entomophobiac

Low Prep High Play
Det stora problemet med projektet är att tidningar trycks ut på stora ark som är häftade i mitten.
I Sverige - ja. I Nordamerika - nej.

Tidningarna är inte häftade på denna gudsförgätna kontinent, men de är fortfarande A3. Fördelen med detta är att en kulturell bastard som jag kan kasta bort sport- och kultursidorna utan att riva tidningen i bitar.

Det tar för lång tid att göra alla mallar som behövs innan man ens kan börja skriva artiklarna.
För vanlig tidningspaginering - räkna med fem minuter :gremwink:

Faktum är att tidningslayout är jätteenkel så länge du har det nödvändiga materialet. Finesser och grafiska detaljer är nästan inexistensiella i tidningar, och till exempel den tidning där jag nu jobbar tar kanske en arbetsdag effektiv tid att paginera helt och hållet. Det de oftast väntar på är att vi lata journalister ska göra vårt jobb och ge dem artiklar och bilder...

Sen är det jobbigare att lägga upp reklam och bestämma utrymmen för sådan än att paginera den övriga tidningen. Större tidningar har särskild personal för reklam och annat.

Detta är dessutom något du inte ens behöver bry dig om när du gör en tidning som handout. Det kan kanske vara kul att de den lite låtsasreklam för att förse den med mer "tidnings-stuk", men det är inte nödvändigt.

Som avslutning tycker jag att befintliga tidningar kan fungera alldeles utmärkt som handouts. Minns ett scenario Conspiracy X där SL använde sig av några nummer En Ding-Ding Värld som vi fick bläddra runt i för att lösa scenariet. Otroligt kul och ett ganska intressant grepp. Så leta om du inte kan hitta en befintlig tidning i någon skrubb eller på någon vind. Det kan finnas material även i dem som går att använda sig av - resten blir ju bara naturlig utfyllnad.

Rising

Vila i frid
"I Sverige - ja. I Nordamerika - nej."

Det visste jag faktiskt inte. Men så vet jag inte vad en corndog är heller.

"Faktum är att tidningslayout är jätteenkel så länge du har det nödvändiga materialet"

Erm, jag tänkte på mallen som man måste göra innan man ens kan börja göra sin alldeles första tidning. Då pratar vi formatmallar (På förstasidan av en DN räknar jag det till ungefär 27 olika formatmallar(!), (det är iaf så många att jag villar bort mig) Att knåpa på sådana är lagom roligt.), marginaler, spalter, inställningar osv. Jag har layoutat små månadstidningar och när jag en gång skulle göra en större ändring från en layout till en annan, så tog det en hel dag i anspråk. Då hade vi ändå en enkel, stram utformning av alla formatmallar eftersom tidningen riktade sig till personer med lässvårigheter.

Att göra en hel dagstidning... Ujujuj... Desto bredare trycksaken är, desto svårare är den generellt att formge. Att låta någon amatör försöka göra en stor dagstidning är därför ingen rimlig begäran, enligt mig. Det är svårt att få allt att linjera om man inte vet vad man pysslar med, och det kommer nog att se bra dumt ut om man inte kan tricksen. En liten broschyr är betydligt enklare för nybörjaren.

/Rising

walium

Ganska töntig, faktiskt
Det jag är mest inne på nu är typ en tunn liten tidning som ges ut av några soldater ifrån en militärenhet. Lite intressanta artiklar om konflikter som enheten är indragen i och lite allmän propaganda. Kanske inte mer än tre-fyra A4 sidor totalt. Det kan väl inte vara så svårt?

Rising

Vila i frid
"Det jag är mest inne på nu är typ en tunn liten tidning som ges ut av några soldater ifrån en militärenhet."

Okej, det framgick inte riktigt vilken sorts tidning du var ute efter.

Ska du göra en A4-tidning behöver du helst skriva ut på A3-papper och vika på mitten. Kan du skriva ut A3-papper?

Annars blir det inte riktigt någon tidningskänsla, utan det kommer mest likna en bunt häftade lösblad.

"Kanske inte mer än tre-fyra A4 sidor totalt. Det kan väl inte vara så svårt?"

Tre sidor kan du ju inte ha. Vi skiljer på "ark" och "sidor", här i branschen! :^)

Ett ark blir således fyra sidor (fram- och baksida + ett uppslag) och två ark (det minsta antalet för en "tidning") blir åtta sidor.
Tre ark blir tolv sidor, osv.

Prylen är att det blir inte särskilt mycket "svårare" att göra en tidning på många sidor, jämfört med en på få sidor. Det tar längre tid att skriva alla artiklar, visst, men det gör inte själva jobbet särskilt mycket svårare. När man väl utformat alla mallar så är det mer eller mindre bara att plocka in artiklarna. (Riktigt så lätt är det inte egentligen, men du kan ju skriva om artiklarna precis hur du vill, så för dig blir det enkelt)

Att formge en trycksak i stort format är däremot jobbigt.

---

Men okej, om du skall göra ett litet magasin i A4-storlek så är det nog inte särskilt svårt.

Utmaningen ligger mest i att få fram en "nyhets"-känsla. Det är så lätt att det blir en broschyr eller en månadstidning istället.

Ett tips kan vara att klippa ut artiklar ur en nyhetstidning och klistra upp på en A4 för att känna hur det känns. DN verkar bra för att de har både en tät spaltlösning (Spaltbredd ca: 42 mm, Spaltmellanrum ca: 4 mm) som gör att man får in fyra spalter på en A4, samt en lite läsvänligare spaltlösning (Spaltbredd ca: 51 mm) som gör att man får in tre spalter på en A4. Någon av dessa möjligheter låter passande för dig.

(Alltså, jag nämnde det där med millimetrar för att du skall kunna se vilka spalter jag pratar om, utifall att du skulle titta i en DN och jämföra. När du väl arbetar i ditt dokument så får du själv bestämma hur stora spalterna skall vara efter eget tycke)

/Rising
tror inte att han hjälpte mycket, men han vet fortfarande inte hur Walium vill att tidningen skall se ut

walium

Ganska töntig, faktiskt
Walium reder ut det hela.

"/Rising
tror inte att han hjälpte mycket, men han vet fortfarande inte hur Walium vill att tidningen skall se ut"

Efter moget övervägande har jag valt att koncentrera mig på vår uscmkampanj, en rapp militärkampanj med drag ifrån Alien-filmerna och Predator.
Jag är inte ute efter att skapa en dagstidning utan snarare ett litet häfte som ges ut av rollpersonernas militärenhet. Inget avancerat, men plats för dödsrunor, medaljer, befodringar, krönikor ifrån spelmöten, ledare ifrån befäl, äventyrsuppslag, propaganda och liknande. Med en stark USA-vänlig, högerinriktning.
En A3-skrivare har jag nog inte tillgång till och tidningskänslan ska förmedlas mer genom artiklar, typsnitt och foton än sidornas storlek. Jag tror nog att spelarna kommer att ha överseende med vissa brister och svagheter. Är det något mer som du undrar över?

Rising

Vila i frid
Re: Walium reder ut det hela.

"En A3-skrivare har jag nog inte tillgång till och tidningskänslan ska förmedlas mer genom artiklar, typsnitt och foton än sidornas storlek."

En idé kan ju vara att göra någon sorts flygblad istället. Alltså lösblad. Det tror jag nästan skulle kännas mer dokumentärt än att försöka häfta ihop sidorna. Dessutom skvallrar det om att nyheterna är rykande färska och har producerats snabbt utan krusiduller.

En fördel med lösblad är dessutom att om man gör tre olika ark så kan spelarna få titta i varsitt, vilket är roligare än om alla spelare sitter i varsitt hörn och läser varsin kopia av en tresidig tidning eller (än värre) slåss om ett enda exemplar av denna tidning.

Lösblad är dessutom enklare att göra, eftersom man kan återanvända reklam och tidningsnamn, osv. Dessutom kan man göra så att allteftersom äventyret pågår så ger man spelarna nya nyhetsblad, och då kan man låta händelser få pågå i bakgrunden av äventyret. Alltså, händelser som det rapporteras om under en längre tid, i flera nummer.

---

Jag skulle gå på en trespaltslösning och kanske använda 9,5 punkters Times New Roman på 11 punkters radavstånd i brödtexten. Det blir riktigt klöddigt, det. Använd så liten marginal som din skrivare klarar.

/Rising

PAX

Jordisk Äventyrare

Som ett slags memo som skickas ut till trupperna.

"HQ Information" eller liknande.

Kan du (Walium) lägga upp ett exemplar för beskådning när du är färdig. Tycker själv att er hemsida är snygg och fick sådan lust att köra något liknande med min egen spelgrupp som test. Kan bli riktigt kul.

Troberg

Sinister eater

Kan du (Walium) lägga upp ett exemplar för beskådning när du är färdig. Tycker själv att er hemsida är snygg och fick sådan lust att köra något liknande med min egen spelgrupp som test. Kan bli riktigt kul.
Ni kanske kan samarbeta så att ni utbyter artiklar? Sparar jobb och det kan vara kul att det finns artiklar om båda gruppernas bedrifter.

Det kan kanske urarta till ett slags tävlan ("Pluton Alpha ska minsann inte bli överglänst av Pluton Beta igen! Nu ska vi visa vem som är tuffast!") utan att spelarna vet att det finns en spelgrupp bakom konkurrenterna!

Dilandau

Myrmidon
Rising, man kan ju faktiskt slänga ihop något som ser hyffsat ut som en tidning - speciellt för "otränade" ögon - utan att inveckla sig alltför mycket i esoterisk layoutteori. =)

Rising

Vila i frid
"man kan ju faktiskt slänga ihop något som ser hyffsat ut som en tidning - speciellt för "otränade" ögon - utan att inveckla sig alltför mycket i esoterisk layoutteori"

Jo jo, men jag försökte faktiskt vara noga med att inte svara som en desktopsnobb eller fnysa åt Walium. Jag är övertygad om att det Walium knåpar ihop ser tillräckligt bra ut för att hans polare skall bli nöjda. Allt behöver ju inte linjera överallt, exempelvis, och om det slinker in någon änka eller horunge någonstans, eller om någon bild är vänd ut från arkets mitt, osv, så stör sig säkert ingen på det. Det är nog ändå mest branschfolk som tänker på sånt.

Så den aspekten försökte jag undvika i mina svar till Walium. Jag inriktade mig helt på utmaningen i att få det att se ut som en nyhetstext, att få fram den rätta känslan.

-det är nämligen inte helt lätt.

---

Man kan jämföra situationen med om jag skulle försöka måla barnboksbilder med akvarell. Jag tror nog att jag kan få bilderna tillräckligt "snygga", men jag skulle få en hel del problem med att få fram själva barnbokskänslan. De skulle nog mest se ut som akvarell-serieteckningar, är jag rädd.

På samma sätt har jag försökt peka på svårigheterna med nyhetslayoutandet.

/Rising

Brixton

Veteran

Aha, så det var det här du menade med det där du nämnde om en tidning, där ser man... låter ju riktigt trevligt det här :gremsmile:

Amerikanska tidningar har enligt min erfarenhet en mycket mer kompakt design än svenska, men sen är ju min erfarenhet inte så stor. Ett tips är ju att gå lite efter tidningar på nätet. Man kunde kanske tom stjäla lite riktiga nyheter och stoppa in för att bättra på helhetsintrycket.

entomophobiac

Low Prep High Play

Man kunde kanske tom stjäla lite riktiga nyheter och stoppa in för att bättra på helhetsintrycket.
Det blir nog nästan roligare om man plockar riktiga nyheter och förvränger dem lite så att de passar in i spelvärlden. Med andra ord blir "'Dum' Tomahawk robot dödar 13 civila i Irak" istället "'Dum' Long Lance robot dödar 1,300 civila i kolonin Kalhi Primus."

Fast egentligen krävs det ganska lite för att hitta på en nyhet. Sätt dig och "brainstorma" fram en hög värdefulla händelser så ska du se att allt går bra :gremwink:

Tänk bara på en sådan sak som represalierna från diverse uppdrag RP varit på. Om de någon gång såg till att förse en grupp rebeller med vapen kanske de kan läsa om hur dödstalen i den kolonin just nu är skyhöga på grund av dålig utbildning med vapnen ifråga.

PAX

Jordisk Äventyrare
Vilket rollspelssystem?

Vilket system använder ni USCM-kampanjen? Nyfiken.

(Kolla din mail på kontrollpanelen.)

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Ni kanske kan samarbeta så att ni utbyter artiklar? Sparar jobb och det kan vara kul att det finns artiklar om båda gruppernas bedrifter."

Ytterst intressant uppslag. Någon slags vänskaplig tävling mellan två olika plutoner hade varit skitkul faktiskt! Den idén tänker jag spara för framtida bruk.