Basenanji;n229040 said:
Mm, det där har jag testat mycket i flera sammanhang – mest i Järn. Det problem jag tycker att vi ska vara uppmärksamma på är att det kan ta bort hela resurshanteringsmekaniken i att göra olika val: krigaren kan slåss, magikern kan trolla, tjuven kan smyga. Vad vill DU spela? Vad kommer du isåfall INTE att kunna? Vi bygger också in svagheter i varje rollsperson, vilket öppnar för att det kan bli spännande i spelet: "Å nej, vi är instängda i tornet som snart ska rasa och får inte upp dörren! Är det någon som kan "Dyrka"? Är det någon som har en bra besvärjelse?" osv.
När vi tillåter cross-overfärdigheter (eller vad det ska kallas för) så börjar vi också jämställa olika färdigheter/förmågor med varandra. Till slut är det magikern som är den bästa stridisen, krigaren som är den bästa tjuven osv. Och då undrar jag varför vi ens har olika yrken?
Och ja, det var inte så absurt du menade Sapient, jag fattar det. Du menar att det kan vara coolt att försiktigt färga spelets händelser på ett försvarligt sätt.
Mitt fantastiska* bidrag till den här diskussionen är att varna för att det till slut kan bli ett sluttande plan.
#anekdotiskgrund
* jag är självironisk
Ja, det kan leda till sådana problem. Och för att ändå hålla viss styrsel på det, tillämpar jag det så att spelarna måste motivera varför de tycker att användningen av den färdigheter skulle "funka" i situationen. (Vilket gynnar "kvicktänkta" spelare, självklart.)
Men kan den som spelar en Bard motivera varför en lång, tårdrypande ballad är användbar för att dyrka lås, så är jag beredd att köpa det.
Och särskilt när det gäller kombinationer av saker - samarbete på den fronten (som skapar små "skill challenges") är verkligen mumma, men sällsynt att få till.
Så när Barden säger "jag lägger hela min själv i att spela Amazing Grace på säckpipa med så utdragna toner att alla ska falla i gråt, så vakten lockas hit" och krigaren fyller på "jag försöker muta vakten att släppa ut oss så vi kan gå på min påhittade brors begravning" så svarar jag "fair enough, vakten kommer och om Barden lyckas med sitt slag så får du 4 bonus på försöket att muta vaken" typ.
Jag ser det framför allt som att öka abstraktionsnivån för hur skills får användas (på samma sätt som duellen från Sanjuro skulle kunna hanteras inom stridssystemet genom motsvarande abstraktion som
2097 föreslog, men där är jag konstigt nog mot det...).
Jag har heller inte i praktiken upplevt att det skulle sudda ut rollerna. Att tvinga fram en (rimligt hållbar om än fantasifull) motivering gör att det a) fiktionsmässigt motiveras och b) i många fall underkänns, vilket ger ett klart företräde för den som har tillgång till "rätt" skill från början.