Jarl;n229090 said:
Jag är lite sugen på att vända på steken: om nu varje upplaga förklarat detta och spelare fortsätter ignorera det (inte alla såklart!), kanske det inte är en speciellt intuitiv grej? Jag är nyfiken på hur motståndet mot, ahum, alternativa skador uppstår och om det går att bekämpa. Eller om det är något man vill "bekämpa" alls? Kanske är det helt enkelt en mindre bra grej? Jag vet inte.
Ni får säga till om detta snacka de-rail:ar tråden!
När vi började spela D&d en gång i tiden sent 80-tal, och gick över från Drakar och Demoner där det hette "
kroppspoäng", tolkade vi absolut hit points som skador, alla gånger. Och det förstärktes inte bara av termen, utan också som
Bolongo påpekar, av annat mythos som namnet på spells (och dithörande potions).
Men det förklaras bättre from 3.x och särskilt de mekaniska förändringarna i 4th ed och 5e sas "stödjer fiktionen bättre", även om spellsen heter samma sak fortfarande.
Så jag tror du skulle få olika resultat på hur saken tolkas, beroende på vem du frågar och vilken bakgrund denne har - en person som kommer från WoW-världen in i rollspel tar vissa metaforer med sig, den som (i Sverige) börjat med andra svenska rollspel och sen går till D&D tar med sig det bagaget osv.
Stridssystemen är (på gott och ont) centrala "spel i spelet"-mekaniker i nästan alla rollspel, så jag tror att många mentalt hanterar dem lite som utbytbara storheter. Ett rollspel är "setting + (regler (+stridsregler))". Och alla är kanske inte lika uppmärksamma på att reglerna i sig är lite system-anknutna i vad de står för. Vi tenderar (i min erfarenhet) att förvänta oss att de är utbytbara som delsystem, metaforer och allt. Men så är det ju inte..