Nekromanti Tillbaka från friformsträsket

Hallski

Veteran
Re: Fast det kunde varit värre

Hehe .. vi höll på att anmäla oss till det pga att vi inte hade något att göra ett pass men efter att ha läst igenom beskrivningen bytte vi runt lite och hamnade istället på Kelter och fick en kanonspeledare där så det blev en hel del teater på det passet :)
Scenariot till Kelter var väl inge vidare men det hade nog att göra med att vi inte hade en aning om att det var introduktionsscenario i en jättekampanj som började iom detta äventyr. Var lite att man skulle bekanta sig med karaktärerna.

ripperdoc

Myrmidon

Kan meddela att jag hade omåttligt kul på det scenariot.
Visst, det flippade ur totalt, men det var nog det roligaste jag gjort. Man tröttnar lätt på allt som är så hemskt seriöst..

/RipperDoc
<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>

ripperdoc

Myrmidon
Ja, men som jag sade, ett tunt scenario behöver inte alls bero på lathet eller dylikt. Det kan vara menat så, att spelledaren skall improvisera, och klarar inte denne av det så är det beklagligt.
Tidsbrist handlar nästan alltid om prioritering...jag ser det som självklart att prioritera vissa saker före scenarioskrivandet, när det ex. gäller Neogames, och jag tycker att det är självklart att man prioriterar ett snabbt, hophafsat scenario framför inget scenario, så länge scenariot inte är så uselt att det gör mer skada än nytta. Spelledaren bord ekunna gör det bästa av situationen, och egentligen bara få en liten lapp med en mening på, och improvisera utifrån den. Så länge inte saker i äventyret orsakar missförstånd, som att det står olika saker på olika ställen, så är det bra, IMO.

/RipperDoc
<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>

Bornmo

Warrior
Re: Du hade tur...

Vi hade ju också den förväntningen, och vi började självklart även spelet så. Men, du har väl säkert också läst det a4-papper med storyn som sl hade, och han ville ju, inte helt oförståeligt, få ut oss till Herrgården hyfsat snart.

Men, tänk bara vad en hederlig mordgåta, lite mystik och övernaturligt, och lite mer mörkt och skrämmande hade gjort för äventyret...

Den Evigt Trötte

PAX

Jordisk Äventyrare
Ställ krav på leverantören!!!

Jag har aldrig deltagit på ett spelkonvent men av era inlägg nedan så verkar jag inte ha missat för mycket.

Men man funderar också varför inte spelare och framför allt konventsarrangörerna ställer upp krav.

Ett av dessa krav bör helt enkelt vara att arrangören gör upp en deadline för äventyr som skall spelas på konventen. Helst en månad innan så att de kan bedömmas.

/PAX

Bornmo

Warrior
Förra året...

Hade vi en mycket bra sl, om än något hes... :o)
Vet inte om han var med och skrev äventyret, men han var hur bra som helst. Cool, insatt, och hans hesa, viskande röst...
Ett av de bästa rollspelsminnena helt enkelt... :o)

Den Evigt Trötte

Sir Foilan

Hero
Re: Ställ krav på leverantören!!!

"Jag har aldrig deltagit på ett spelkonvent men av era inlägg nedan så verkar jag inte ha missat för mycket."

Jag skulle vilja säga att du missat massor. Det var hemskt kul. Första gången för mig på konvent. Tycker du borde ta ditt pick o pack o dra till konvent.
Jag kan ju bara tala för mig själv, men jag tycket att det var jävligt roligt att spelleda Eon-äventyret trots tidsbrist att förbereda sig. Improvisation är ju allt, som RipperDoc säger. Dock förlorar man alltid lite när SL inte får tid att förbereda sig ordentligt.

/Sir Foilan - hade kul /images/icons/smile.gif

"A dark seed of evil is grown"

Bornmo

Warrior

Vi anmälde oss till det, men lyckades byta bort det mot Kult.
Ett kanske inte helt lyckat val, men Kult var nog bra mycket bättre än vad Cyberpunk kunde blivit.

Den Evigt Trötte

Har du missat konvent har du faktiskt missat en hel del... Det är sällsynt trevliga tillställningar där du träffar en jäkla massa människor IRL som tycker spel är lika kul som du tycker det är. Visst, det finns en del scenarion som inte är sådär hellyckade av en eller annan anledning, men väldigt många är också oerhört bra. Själv är jag av naturliga skäl rätt nöjd med Western-äventyret (skrev det), men vill också slå ett slag för scenariot Operation Distant Thunder (det enda jag hann spela) - bra scenario, väl förberett och utmärkt spelledare. På konvent får du chansen att spela med andra spelare och spelledare än normalt, vilket alltid är roligt. I synnerhet om de är bra, och jag måste erkänna att de spelledare jag hittills haft förmånen att samarbeta med har varit väldigt bra att ha att göra med. Med andra ord - åk på fler konvent! Varför inte börja nästa helg på SydCon? De har ett flertal bra scenarion, och dessutom SM i Ultra Ducks:)

/tove

Bornmo

Warrior

Jag måste ju också tillägga att Eon var kul.
Trots att vi hade dig som sl...
:o)

Den Evigt Trötte

Bornmo

Warrior
Jag kanske klagar mycket, men...

Lincon var jäkligt kul. Det kvittar om inte de olika arrangemangen var så jättebra, man får ju ändå känna efter så här i efterhand... Och, nu känns det väldigt bra...

Fördelen med konventen är ju att man får träffa nytt folk, och få nya intryck. Både som spelledare (så där ska jag aldrig göra...), och spelare. Att spela med andra spelare, och sls är bara bra, man kanske tom engagerar sig mer än vad man normalt gör.

Sen är det ju alltid skönt att för en gångs skull känna sig normal.

Den Evigt Trötte

Sir Foilan

Hero
Re: Jag kanske klagar mycket, men...

"Jag kanske klagar mycket, men..."

Klagar mkt? Tyckte det var positiv klagan(?) i ditt inlägg!

"Sen är det ju alltid skönt att för en gångs skull känna sig normal."
Där kan jag helt klart instämma /images/icons/smile.gif

/Sir Foilan - inte den bästa av SL

"A dark seed of evil is grown"

Hallski

Veteran
Re: Du hade tur...

Jag hoppade över att läsa igenom den otroliga lunta papper äventyret bestod i. Spelledaren berättade dock vad tanken var och jag måste säga att jag är besviken! på vad som var tänkt.

Som tur är slapp vi det och spelade bara på det pappret i två timmar (av ett sju och en halvtimmes pass). Resten spenderade vi på "The Gentlemens Club" och diskuterade viktiga saker som säsongpremiären i Polo som var på söndagen (vi fick dock aldrig nöjjet att ta oss dit då allt spårade ur på förmiddagen på söndagen) Polo'n började två och då befann sig stora delar av sällskapet på Arthurs gård.
Andra viktiga saker såsom restaureringen av Paddington Station som var planerad, något Arthur inte såg med milda ögon på :)

Så vi spenderade större delarna av spelpasset på "The Club" varpå vi "slapp" ta del av själva scenariot :)

Hallski

Veteran
Ja i en perfekt värld kan alla spelledare improvisera utifrån en mening. Tyvärr lever vi inte i den världen och det är fel att spelgruppen (som är de som faktiskt betalar) ska få lida för att spelledaren inte klarar av att göra något av det han får. Därför kan det ibland vara bra att skriva ett scenario som ger mycket gratis till spelledaren då även spelledare som inte tillhör toppskicket kan göra något av det som blir kul för spelgruppen.
Det ska självfallet också lämna mycket öppet för duktiga spelledare att handla utifrån.
Men man kan lämna med beskrivningar av platser, små (obetydliga) händelser som inte är direkt nödvändiga för scenariot att använda i den mån spelledaren känner det behövs.

Hallski

Veteran

Du kunde inte ha mer fel.
Trots att en del personer klagar så är det oerhört kul på
konvent. Man får spela med andra personer (sl och spelare), alla anstränger sig lite extra, man utvecklas mycket som spelare (säkert som spelledare också).

Sedan efter ett konvent är det självklart att åsikter måste luftas. Det är sånt som gör det ännu bättre nästa år :)
Syns där då? :)

Örnie_UBBT

Swordsman

I princip alla konventsarrangörer jag känner till ställer krav på deadlines. Problemen uppstår när frifräsare av olika slag inte följer dem.

mvh
Örnie

Gardener

Champion
Själv spelade jag både ett av de mest friformiga scenariona, Rollspelet Rollspel, och ett som hade väldigt mycket regler, Western-äventyret. Jag hade fruktansvärt kul på bägge men jag kan förstå de som inte tyckte om CoC-scenariot då en av arrangörerna för Rollspelet Rollspel var borta under det arret för att han satt och skrev scenariot som då blev färdigt när vårat pass var över och jag tror det skulle spelas passet efteråt. Nu tror jag dock att man bör vara beredd på att det är mycket improvisation i Köksmixers scenarion (de skrev Rollspelet Rollspel, CoC samt Kelter) då det är det samt rollspelande som det går ut på i stort sett.

Jag spelade även Kelter TNG och jag hade det mycket trevligt, även om min karaktär skulle vara tystlåten i ett scenario där inget händer, men jag gillar stämningen i Kelter och vi hade en av Köksmixer som SL vilket gjorde sitt till. Jag kan förstå att de som hade en 16-årig grabb som inte kunde något om Kelter-världen som SL inte hade så roligt. Själv tycker jag det var starkt att göra ett scenario där det inte händer något spännande och får en intresserad av hur det kommer gå för dessa nya karaktärer i Kelter TNG-kampanjen, jag ska definitivt försöka spela det nästa gång.

Rollspelet Rollspel var så flippat som det ska vara, om inte ännu värre och jag tror inte ens jag ska försöka beskriva vad som hände där, men det var enbart improvisation och karaktärsbeskrivningarna (jepp, plural) var högst på ett par ord. Någon som försökt spela kanske ett bord någon gång? Lätt var det nog inte, själv fick jag bland annat spela ett bord som är stolt, men fruktansvärt kul, faktiskt.

Western-äventyret var jag till en början lite tveksam till, det var inte mer karaktärsbeskrivning än tidigare Western-scenarion och en massa speldata som jag inte brukar vara överförtjust i. Att jag sen inte lyckades förstå vad som hade hänt i första delen som jag inte hade spelet gjorde inte saken bättre, men jag efter att SL och en spelare förklarat det mesta så var jag med och när jag sen började fundera över min karaktär, Clarissa Montpelier (eller nåt sånt) så blev jag mer och mer positiv. Även om äventyr som går ut på att skjuta och vålda inte brukar vara min kopp te så blev det väldigt kul, dels pga de stora slitningarna inom gruppen (som gärna hade fått vara större i min grupp dock =]) och att det verkligen blev äkta Spaghettiwestern-känsla. Jag ska helt klart försöka hoppa med i sista delen som spelas på SydCon.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu

Hallski

Veteran
Kan bara hålla med angående Kelter. Vi hade också turen att få en av köksmixrarna som spelledare vilket förgyllde spelpasset. Lite abrubt slut kanske men det hade nog med att göra att vi inte fattat att Kelter brukade spelas i kampanjform och att detta vara första äventyret i den nya generationen karaktärer.

Jag fick nöjjet att spela en 15-åriga flicka med drömmar om att bli krigare. Det var mycket roligt!

Bornmo

Warrior
Re: Jag kanske klagar mycket, men...

Nu var det ju självklart inte dig jag klagade på...
Jag hade jäkligt kul när vi spelade Eon, och du var en bra sl.

sen kanske äventyret var lite väl smidigt att lösa...

Den Evigt Trötte

Björn Hellqvist

Swordsman

En förklaring till varför det k*kade ur med några rollspelsarrangemang var att den som var rollspelsansvarig bangade några veckor innan konventet. Då ingen ny ansvarig tillsattes, förlorades även kollen på de arr som var försenade. Detta i kombination med att vissa scenarioförfattare underansträngde sig gjorde att några arr blev undermåliga.

http://www.algonet.se/~enda