Tips på god whisky

JohanL

Champion
Jajamän, fick en Heavily Peated i födelsedagspresent av min svåger. Tyckte väldigt mycket om den, det var den som fick mig nyfiken på deras sherry cask.
Arran Heavily Peated Sherry Cask tyckte jag om, även om den var rätt rå.

JohanL

Champion
Smokehead Sherry Cask Blast: Islay som sherrybomb är en av mina favorittyper, och det här är inte alls dåligt på samma vis som den reguljära. Men jag ställer mig tvivlande till om den står sig gentemot Ardbeg Uigeadail eller ens den billigare Arran Heavily Peated Sherry Cask (som för all del är Highlands och inte Islay).
OK, så jag parallelltestade den mot Arran Heavily Peated Sherry Cask (det är fredag, man får), och Smokeheads är nog bättre, trots allt. Hundralappen dyrare, dock.

Hundenilunden82

Warrior
En redig prismedveten person förstår att det viktigaste när man köper alkohol är ypk (yrsel per krona) så därför köper man sig en lord calvert så har man råd med ett par Arboga 10,2% också.

Nej men helt seriöst så är jag ingen stor whiskydrickare men en whisky som jag faktiskt tycker är helt ok för sitt ändå helt överkomliga pris är singleton of duffton 12 år single malt för 391 kronor.

Gustav Lorentz

a.k.a. McKatla
Visst finns det många goda single malt (favoriten är Lagavulin, 12 år), men på bolaget är de alldeles för dyra. Numer väljer jag därför oftare Johnny Walker, Black label, som får sin smak av just Lagavulin - men har ett överkomligt pris.

Franz

Aaddane eed ma waayo
Staff member
Jag hittade ett ganska intressant fynd häromdagen:

IMG_0031.jpeg

Det är egentligen inte en whisky då den inte lagrats tillräckligt länge. Men den är gjord av en uppfinnare som gjort en maskin som han påstår kan lagra sprit under kortare tid så de blir som whisky. Det var överraskande gott och riktigt prisvärt 😊

Hundenilunden82

Warrior
Visst finns det många goda single malt (favoriten är Lagavulin, 12 år), men på bolaget är de alldeles för dyra. Numer väljer jag därför oftare Johnny Walker, Black label, som får sin smak av just Lagavulin - men har ett överkomligt pris.
Johnnie Walker black label som är en blended kostar 379 kronor och singleton of duffton som är en 12 årig single malt kostar 391 kronor alltså 12 kronor mer får du betala för 12 årig single malt.

Ett litet tips där om du vill dricka single malt i samma prisklass som johnnie walker black label

Gustav Lorentz

a.k.a. McKatla
Johnnie Walker black label som är en blended kostar 379 kronor och singleton of duffton som är en 12 årig single malt kostar 391 kronor alltså 12 kronor mer får du betala för 12 årig single malt.

Ett litet tips där om du vill dricka single malt i samma prisklass som johnnie walker black label
Jag skall definitivt testa – men samtidigt har jag med tiden blivit alltmer skeptisk till trenden att single malt per definition är att föredra framför blended. I mitt tycke stämmer det helt enkelt inte. Så finns det blended som Black Label, som definitivt är godare än många singel malt jag druckit genom åren. (Detta handlar om ren smakupplevelse, inget annat!)

Hundenilunden82

Warrior
Jag skall definitivt testa – men samtidigt har jag med tiden blivit alltmer skeptisk till trenden att single malt per definition är att föredra framför blended. I mitt tycke stämmer det helt enkelt inte. Så finns det blended som Black Label, som definitivt är godare än många singel malt jag druckit genom åren. (Detta handlar om ren smakupplevelse, inget annat!)
Absolut. Smak är ju någonting väldigt subjektivt.

En bekant älskar rökig,tjärig, torvig whisky medans jag avskyr sådan whisky och vill ha milda lättdruckna whisky så när han bjöd på en dyr Ardbeg och slickade sig om läpparna höll jag på att klökas.

Blended eller single malt gör detsamma för mig så länge jag upplever att smaken är god och kan jag hitta en whisky som jag tycker om som dessutom har en låg prislapp så blir ingen lyckligare än jag.

Jag tänkte mer att om det är priset som får dig att avstå ifrån att dricka single malt så finns det single malt i samma prisklass som johnnie walker black label.

Franz

Aaddane eed ma waayo
Staff member
Jag är allätare (eller alldrickare) vad gäller whisky men mina smakpreferenser är väldigt säsongsbetonade. Jag föredrar rökig torvig whisky på somrarna och dricker hellre fruktig och söt whisky på vintern.

Hundenilunden82

Warrior
Såvitt jag förstår har de flesta dina preferenser 😊 Tror jag är tvärtom då smaken av rök och torv påminner om hamn och hav på sommaren, och sötma och vanilj påminner om julen 😊
Det är intressant vad man associerar med olika smaker 😊

För mig är tyngre smaker associerade med den mörkare delen av året (höst/vinter) medans lätta smaker är associerade med sommaren.

Tar vi alkohol som ett exempel så dricker jag med förtjusning söt sliskig svensk cider (alkoläsk) på sommaren men känner inget större sug för det på höst och vinter och mustiga tunga porter och stout dricker jag gärna när det är mörkt och kallt ute (höst/vinter) men skulle nog tveka att dricka det som en sommardryck.

JohanL

Champion
Det är intressant vad man associerar med olika smaker 😊

För mig är tyngre smaker associerade med den mörkare delen av året (höst/vinter) medans lätta smaker är associerade med sommaren.

Tar vi alkohol som ett exempel så dricker jag med förtjusning söt sliskig svensk cider (alkoläsk) på sommaren men känner inget större sug för det på höst och vinter och mustiga tunga porter och stout dricker jag gärna när det är mörkt och kallt ute (höst/vinter) men skulle nog tveka att dricka det som en sommardryck.
Ja, jag kör stout och quadrupel när det är mörkt, trippel på vår och tidig höst, och gärna lambic på sommaren (även om det är utanför trådens ämne är Lindemans Apple riktigt bra). Samma sak med drinkar - Daiquiri, Gimlet (med hemgjord Lime Cordial) och Piña Colada för sommaren, Old Fashioned när det är mörkt ute.

JohanL

Champion
Jag skall definitivt testa – men samtidigt har jag med tiden blivit alltmer skeptisk till trenden att single malt per definition är att föredra framför blended.
Framför allt finns det ingen fördel alls med single malt vs blended malt (annan blended tycker jag är inherent vekare).

zo0ok

Rollspelsamatör
Framför allt finns det ingen fördel alls med single malt vs blended malt (annan blended tycker jag är inherent vekare).
I teorin har ju en blend-tillverkare bara mer frihet och möjlighet än en single-malt-tillverkare.
- blanda från olika destillier
- blanda i grain

Det borde göra att blend i allmänhet skulle vara mer prisvärda än single malt.
Och upp till 379kr - som Black Label kostar - är blend mer prisvärd.

Men någon får gärna upplysa mig om blend som kan konkurrera med bra standard-single-malt i 400-500kr-spannet.
- Dalwhinni 15 (något över 500kr)
- Glenlivet 12
- Glenfiddich 12
- Glenmorangie 12
- Glenburgie 15
- Laphroaig 10
- Talisker 10

Exempelvis Ballantines 17 är bra (men finns inte alls på bolaget nu och den är inte billig).
Glenburgie 15 (som är en av huvudingredienserna i Ballantines) kostar flera hundralappar mindre och är bättre.

Johnny Walker Gold skitdålig.
Johnny Walker Blue är bra, men extremt dyr.
Chivas Regal 18 och Johnny Walker 18/Platinum är hyggliga men knappast prisvärda.

Storm är riktigt dålig.
Super Nikka är bra (inte helt 100 om det är en Blend eller en Pure/Vetted).

Jag uppskattar mycket ifall någon kan tipsa om en blend som är bättre än Black Label och finns att köpa till hyggligt pris.

JohanL

Champion
I teorin har ju en blend-tillverkare bara mer frihet och möjlighet än en single-malt-tillverkare.
- blanda från olika destillier
- blanda i grain
Nu pratade jag bara om blended malt, inte blended med grain (som jag undviker oberoende av prisklass).

Men exempel: Bland Douglas Laing gillar jag både "Big Peat" (599 kr) "Rock Island" (599 kr). Jag har också för mig att jag gillade någon av "Elements of Islay", men kommer inte ihåg vilken. Din prisklass är snäppet under var jag brukar landa, så där har jag sämre koll (men håller med om att Glenmorangie är prisvärd som fasen, och skulle lägga till Bunnahabhain Mòine bland Singles).

Folk säger också att "Monkey Shoulder" (399 kr) är väldigt prisvärd, men den har jag inte testat.

(Anekdot, förresten: När jag (en av få gånger) flög Business Class (till Milano), kom flygvärdinnan med gamla vanliga tråkiga Famous Grouse. Jag frågade om de inte råkade ha något bättre, och då fiskade hon fram en flaska Oban från under vagnen, som de verkade bara ta fram när någon uttryckt litet smak. :) )

Last edited:

zo0ok

Rollspelsamatör
Nu pratade jag bara om blended malt, inte blended med grain (som jag undviker oberoende av prisklass).
Slarvigt läst av mig, sent på kvällen.

Med det sagt - det är ändå lite konstigt att det det finns så få bättre blend.

Men exempel: Bland Douglas Laing gillar jag både "Big Peat" (599 kr) "Rock Island" (599 kr). Jag har också för mig att jag gillade någon av "Elements of Islay", men kommer inte ihåg vilken.
Big Peat är bra, trots att flaskan ser lite oseriös ut.
Rock Island får jag prova.

Folk säger också att "Monkey Shoulder" (399 kr) är väldigt prisvärd, men den har jag inte testat.
Inte jättebra. Den presterar väl ungefär som sitt pris. Det var ett tag sedan jag drack den.

Oban är enda destilleriet som jag besökt vid tre olika tillfällen!

Franz

Aaddane eed ma waayo
Staff member
Mina favorit-blended är: Agitator the swedish blend, Black bull peated, Teeling rum cask och Nikka from the barrel.

Leon

Leo carcion
Såvitt jag förstår har de flesta dina preferenser 😊 Tror jag är tvärtom då smaken av rök och torv påminner om hamn och hav på sommaren, och sötma och vanilj påminner om julen 😊
Rök och torv är väl mer högländer än hav. Stora delar av högländerna är ju öar, så jag förstår associationerna, men känner att Laphroig mm har mer att göra med att gå upp på berget och hugga torv (även om berget ligger på Islay) än att sticka ut från hamnen och fiska.

När jag tänker maritime malt tänker jag mer balanserade, rundade malter som Old Pultney och Tobermory.