Angående frågan om hur kunde dvärgarna organisera sig som en hel ras under alv- och tirak-krigen. Hur kunde alverna och tirakerna göra det samma?
Hur de olika raserna kan organisera sig på så långa avstånd och under krigstider blir en fråga om hur deras långväga kommunikation ser ut. Lite så här ser jag på långväga kommunikationer i mitt mundana.
Tiraker har jag alltid tänkt mig använder sig av schamaner för att kommunicera via långa avstånd. Antingen gör de detta genom andevärlden eller genom drömvärld, där drömvärlden används mer för storskaliga möten med generaler etc. Detta fungerar i alla fall för mitt mundana pga att jag har annamat drömvärlden från Wheel of time. Dvs drömvärlden är ett stort tomrum där personers drömmar flyter runt. Det går att stå utanför och observera en annan persons dröm och det går även att gå in i dennes dröm och interagera med den, detta kan dock vara extremt farligt och även dödligt och undviks därför i största möjliga mån då drömmaren omedvetet kan skada den som kommer in i drömmen (tänk filmen inception). Schamanerna använder drömvärlden för att bestämma träffar och "dra" in folk i någon annans persons (oftast en schamans) dröm under kontrollerade förhållanden och kan på så sätt hålla stora möten oavsett avstånd i den fysiska världen.
Om det rör sig om akuta möten som måste hållas när alla är vakna så kan detta ske via schamaner som sätter sig i trans och där kontaktar andra schamaner som då gör samma sak. Ett annat sätt för att hålla stora möten mitt på dagen är att använda sig av droger för att sätta personen i ett drömlikt tillstånd.
Andevärlden i detta fall ser jag mer som wheel of times Tel'aran'rhiod. Den är mer fysisk och drömmande personer kan ibland för ett litet tag dyka upp i den (då andevärlden och drömvälrden är sammanvävda på sätt och vis). Detta är en lite förvirrande tid och personen står/ligger ofta som förlamad under denna tid, lite som att vakna mitt under REM-cykeln om någon varit med om det.
Andra raser använder sig självklart också utav detta men det är tirakerna som bemästrat detta sätt att kommunicera och vaktar hemligheten hårt, andra raser är mer som lekmän.
Alver tänker jag mig komminucerar via magiska hologram eller magisk fjärrskrift, någon form av fototropisk magi.
Alternativt att de använder sig av någon magisk artefakt som härstammar från deras eterseglare, typ som spanreeds från serien Stormlight archives, som användes för navigation eller kommunikation mellan eterseglare. Anledningen till att dessa ej är vida spridda i världen kan vara att de kräver något som bara återfinns på de gamla eterseglarna. Vilket gör att det enbart finns ett begränsat antal kvar och dessa vaktas extremt noggrant. Det kan hända att någon av dessa stulits och finns i Cirefaliska händer eller hos Kabalaorden. Alternativt så har kunskapen att skapa flera helt enkelt gått förlorad.
De alvstammar som har schamaner förlitar sig på dessa och använder samma metoder som tirakerna, om än kanske inte lika skickligt.
Dvärgar, efter Samars fall, kanske fortfarande kommunicerar via prästerskapet på något sätt. Kanske sker det via böner till Vontar, en bön som tillåter långväga kommunikation mellan två Vontartroende och en ritual som tillåter flera att göra det?
Alternativt att de lyckats återskapa en svagare variant av det som uppehöll portalsystemet efter dess fall, men som nu enbart tillåter skriftlig och/eller muntlig kommunikation istället för att föra någon fysiskt mellan platserna.
Alternativt kanske de helt enkelt förlitar sig på magi för långväga kommunikation. Typ fjärrskrift fast som då är kopplat till geotropi och tar formen av runor på kala bergväggar i speciellt utformade och av Vontarprästerna välsignade rum.
Människor använder brevduvor och kurirer på hästrygg, de är primitiva. =)
I min version av jargien finns det tom en form av Pony express mellan större städer.
Vissa barbarstammar använder schamaner, men har ofta inte behov av allt för långväga kommunikationer.