Arvidos talar ut
Vad jag hade tänkt mig var ju först och främst att inspirera till något läckert och överraskande, så jag försökte hålla mig ganska öppen. Mycket riktigt var Maskinhjärtan ett bättre namn, öppnare, och ett som faktiskt ledde till inte bara ett synopsis utan en hel recension. Det var en riktigt positiv överraskning så här helt plötsligt, för jag var väldigt sugen på att se en tolkning av namnet. Tack, Dimfrost!
Men om
jag hade skrivit Maskinhjärtan så hade det handlat om
hjärtat i maskinen, snarare än hjärtat av maskin i en människa. Jag tänker mig ett spel där mänsklighet är något som vaknar efter hand snarare än utsläcks, som det gör i OO's tolknning. Kanske spelar man väktare i en
maskinvärld som vårdar och odlar små ömtåliga fickor av mänsklighet och medvetande i maskinen - Varma färger och fosterliknande estetik.
Kanske spelar man automater som undan för undan, smärtsamt, försöker erövra förståelsen och förmågan till mänsklighet och kärlek och samtidigt värja sig mot de av de sina som halkat in i mänsklighetens mörkaste områden. Konflikten mellan att göra det goda och att göra det som behövs göras skulle vara allenstädes närvarande: Ungefär som Promethean: The Created, fast med robotar. Något som du ju uttryckt en vss förväntan på...
Dnalor tyckte att det var helt uppenbart att det var jag som hade skickat in Maskinhjärtan, eftersom jag älskar "La mecanique du coeur".
http://www.dailymotion.com/video/x3hleh_taistoi-mon-coeur
Faktum var att det, och den vinkeln, hade jag inte alls tänkt på. Men det var säkert en undermedveten påverkan när jag valde titeln.