Re: Analys av Nässe del två
Men okej. Seriöst. Yes, jag vände drevet från Anthvidos till Nässe. Nu har Anth blivit siad som ulv.
Om man däremot kollar på Nässes sista rösträkning (ingen röstar mellan den och min drevvändning) ser vi detta:
!Paxen: Cassius
Möller: Cassius, Nässe, Arvidos, Brynolf
Nässe: Vimes, Spider-Jerusalem
Basenanji: Vimes, Arvidos, Ingen
LJSLarsson: Recca, Ingen, Recca, Spider Jerusalem
Recca: Vimes, Tyr
W176: Arvidos
Tjavva: Brynolf, Spider
Vimes: Arvidos
Xyas: Arvidos, Tyr
Cassius: Arvidos
KK: Arvidos, Ingen
Laowai: Brynolf
Lu-kazzh: Nässe
Arvidos: Spider-Jerusalem
Spider: Tyr
Spider har alltså 3 röster, Tyr 3, Arvidos 3, Brynolf klockar in på 2. Nässe själv har 1 röst på sig.
Enter Vimes (det är min jävla förbannelse att vända drev på lösa grunder i sådana här spel...). Rösterna hamnar i den här ordningen:
(Lukas sedan tidigare)
Recca
Vimes
Tyr
Spider
Laowai
Möller
Tjavva
Basenanji
LJSLarsson
Cassius
w176
Brynolf
Nässe ryker.
Det vi kan konstatera är att det fanns FLERA alternativ innan Nässe. Däremot fick vi en väldigt snabb uppslutning på Nässe. Detta beror delvis på att det fanns ett case, och tror jag, delvis på att några av de andra alternativen var ulvar. Jag tror alltså att Nässe var bybo.
De som flyttar från Anthvidos till Nässe är, i ordning: Vimes, Cassius och w176. Jag ska överväga huruvida jag kan tänka mig att w176 är ulv. Detta kan sägas vara en scum tell, och aktiviteten talar inte till hennes fördel.
Jag tror, som sagt, att Tyr var ulv, och de som flyttar från honom var i ordning: Recca och Spider (xyas flyttar aldrig). Var Tyr ulv, tror jag att Recca också är det. Var Tyr ulv, är förstås inte Spider det. Men jag tror inte Spider var ulv; de två som flyttar från honom till Nässe var Tjavva och Larsson, i mina ögon bybor båda två. Och att Tyr är en av de första att haka på Nässedrevet tycker jag är ett tecken på att han är ulv.
Sen är det ju såhär: om både Anthvidos och Tyr är ulvar har ulvarna en jobbig sits innan Nässedrevet. Drevet blir en skänk från ovan, och att folk hoppar på det från andra håll kan också tolkas som ulveri. Laowai och Möller.
Jag vet inte jag är för trött för att tänka. Det är svårt när vi inte vet Tyrs fraktion. Men det här kan vi konstatera: det var en jävlig situation för ulvarna, Anthvios var misstänkt (om vi säger att Tyr eller Spider är ulv blir det en till ulv som ligger risigt till; är Brynolf ulv ytterligare en som det surras om). Nässedrevet är jättejättebra för ulvarna, därför blir det sådan snabb uppslutning. Alla hoppar på, även ulvarna (som har facit). Hence Nässe = bybo. Situationen desarmeras: jag tror att de som är tidigt på är ulvar. Ingen motiverar sig alls i princip.
Vad tror ni om:
ulvarna - Anthvidos, Recca, Tyr, Brynolf?