krank;n143754 said:
Vad jag undrar är om det är OK att rikta strålkastarljus mot användare man anser uttrycker sig på ett problematiskt sätt och som man tycker aktivt bidrar till dålig stämning? Är det inte just att jag och andra stundtals gjort just det som är det som ni beskriver som problemet nu?
När någon uttrycker sig problematiskt om till exempel genus så ska man tolka snällt och inte vara alltför hård eller rak i hur man kritiserar, men det är fritt fram när man kritiserar de som kritiserar de som uttryckt sig problematiskt? Jag får inte ihop det riktigt, faktiskt. Du får gärna förklara.
Eller tolkar jag alltför elakt nu? Jag försökte att inte göra det, men jag fick svårt att riktigt få ihop det, som sagt.
För det första så är detta inte mitt expertområde så jag är inte den som ska tala om för andra hur de ska bete sig.
Det är rätt att vända sig direkt en person som man tycker gör fel. Men det är samtidigt fel att påpeka detta rakt ut. Låt mig utveckla:
Det är fel att tala om en person i tredje person. Du har själv sett hur nästan alla tjejer på forumet blivit upprörda när vi talat om dem istället för till dem. Tala alltid direkt till en person.
Om man tycker att någon gör fel är det absolut
SÄMSTA man göra att säga just det - för personen i fråga kommer
i 99 fall av 100 att uppfatta det som att man sagt
du är dum i huvudet och fullständigt ignorera felet som man vill påpeka.
Vad man istället ska göra är att adressera personen direkt och förklara att personer (i allmänhet) gör fel när det gör på detta viset (och beskriva vad personen just gjort) - och sedan fortsätta med att
förklara varför det är fel.
Ja, man måste göra lite omskrivningar och ens inlägg blir lite längre - men ens poäng går fram, vilket är oändligt mycket viktigare.
Sedan (och detta är
JÄTTE-viktigt) så måste man förstå att även om man själv tycker att vissa saker är självklara så är de inte alls det för motparten - snarare är det tvärt om. Och det är just därför man diskuterar. Även om du
VET att jorden är ett runt klot som cirklar runt vår sol så
MÅSTE du se det som en
subjektiv åsikt när du diskuterar med en person från Flat Earth Society. Om du ser ett uppenbart fel i motståndarens resonemang så beror felet i resonemanget ofta på andra felaktiga slutsatser som i sin tur beror på (ibland omdedvetna) felaktiga åsikter. Man
KAN INTE lösa problemet med ett vissnande träd genom att försöka klippa bort de bruna löven, man måste gå till roten för att lösa problemet.
Ja, det är jättejobbigt.
Ja, det kräver massor med kreativitet för att hitta rätt sätt att nå fram.
Ja, det tar jättelång tid.
Ja, det gör att man måste ignorera det aktuella problemet för att istället fokusera på helt andra underliggande problem.
Men
VILL man verkligen ändra en annan persons synsätt är detta tyvärr den väg som man måste gå.
DETTA GÄLLER ALLA PÅ FORUMET
Detta är inte riktat mot krank personligen. Detta är lika mycket riktat mot de som tycker krank gjort fel. Ni anklagar krank för att göra fel, men ni gör själva
EXAKT samma fel. Om ni tycker att krank har fel eller gör fel och förklara det för honom på det sätt som jag förklarat ovan - för det har hittills
INGEN av er lyckats göra.
Till sist tycker jag att
ALLA SKA LÄSA den här tråden och ta åt sig:
https://www.rollspel.nu/threads/65317