Nekromanti Tolka extrema attribut?

Caesar

Veteran
Re: Typ ungefär som jag resonerat [OT]

Du använder väl reglerna om att rustningar på lite större väger och kostar som satan
Är rätt säker på att det bara vikten som går upp, inte priset.
Allt enligt resonemanget att det är inte materialet som kostar utan hantverket, och det är inte nämnvärt svårare att banka till en stor plåtbit än en liten...

Pendragon

Swashbuckler
Jag ogillade också Jargien, men så spelade jag Daakpräst och fick en helt ny vinkling, Daakkyrkan är den bästa religionen att spela troende i, den är nämligen lik kristendomen.
Det känns igen. Jag spelade en Daaktroende missionär vilket var väldigt skoj. Det var t o m möjligt att var sympatisk i allmänhet och gilla den jargiska kyrkan, bara man tänkte på dem som välmenande men en smula ivriga och nitiska...

/Joel

Praetori

Warrior
Re: Tolka extrema attribut och balansering?

Det händer jhu som bekant ibland att spelgruppen inte blir helt balanserad. Låt oss säga att vi har en spoling till riddare med 17 i STY och nåt likande i tålighet som dessutom har haft förmånen att faktiskt kunna skaffa sig 14 i riddarträning.

Han kommer att kunna piska mattan med de flesta ofrälse skurkar å dyl. Hans spelkamrat, herr Fegus Stackarius, en handelsman, som inte ens kan slåss, kommer att bli mattsopad av samma skurkar.

För att hitta en motståndare som är riddaren värdig en "match" måste han/hon/den vara av minst samma kaliber som riddaren själv. Eller oxo ett flertal mindre farliga typer...typ fulla sjömän eller dyl.
Problemet är då att handelsmannen ALDRIG kommer att ha en chans om han nu skulle känna för att försöka slåss.

För att göra det hela ännu tydligare......vi lägger även till Frakk-Thrukken Bonka....som är ett 2 meter högt monster med ett chockvärde på mer än jag vågar fantisera om. För att spelaren skall få en "utmaning" som inte känns för tam eller enkel krävs en fiende som är ohyggligt farlig. Detta kommer dock att vara på tok för svårt för riddaren för att inte tala om omöjligt för handelsmannen.

En lösning på problemet är jhu att de angrips av flera olika fiender där de svårare fajtas med Thruken och riddaren och nån halvmesig typ ger sig på handelsmannen. Men det känns så j*vla tamt och orealistiskt.
Eftersom jag alltid försöker att rollspela mina SLP och fattar beslut och handlingar efter deras attribut och FV så slutar det oftast med att de farligaste RP blir angripna först eller inte alls.

Jag skulle gärna se hur ni andra ser på problemet och kommer med lite lösningar på hur ni brukar göra.....

Evil Peter

Hero
Re: en 35 sty o 31 tål blir utkastad?

Ehh? Jag vet inte vilket rollspel du har spelat, men om någon är så biffig så blir han inte utslängd från en w-hus värd såvida man inte har en mycket dålig, egocentrisk eller oerfaren spelledare. PUNKT
Med utslängd behöver man inte mena rent fysiskt utslängd. Jag tycker det är mycket troligt att många värdshusvärdar inte vill ha ett sådant monster i sitt värdshus, förmodligen något bara de mest sunkiga avviker från. Ju mindre upplysta människor är desto mer främlingsfientliga tenderar de vara, något som definitivt stämmer in på medelmänniskan i en medeltida miljö i mitt tycke. Han skrämmer garanterat de andra gästerna vilket gör dem missnöjda ("jag går till ett värdshus där de inte släpper in vad som helst") och hellre göra sig av med en betalande gäst om det innebär att fler andra gäster blir nöjdare (eller inte missnöjda).

Visst kommer det inte att fungera att någon utkastare kastar ut honom mot hans vilja men gör han motstånd kommer garanterat vakten att tillkallas. Gör han motstånd då blir det till slut väpnad insats mot honom och klarar han det blir han efterlyst som mördare och monster och kommer garanterat att bli nedjagad och dödad.

Kenzui

Warrior
Re: Typ ungefär som jag resonerat

Men att sjuta pilar genom en vägg går ju ej. Men men, det är klart, jag tänkte mer på en by liknande när jag sa så, typ kanske 30 ens strids dugliga om ens det. Men Nekromantiker ja vet inte, för att det är "evul", dessutom är det typ dom enda som kan göra många häftiga magier, inte typ mörkersyn och tråk.

Kenzui

Warrior

Japp. Men varför har stora personer svårare att bära rustning? det borde vara jämt tycker jag. Asså att det tar lika många % BF.

Kenzui

Warrior
För att dom är emot alla andra så mycket, och så är dom så ja emot magi. Och jargien har ju formats efter daak så ungefär samma. Och där är det så att dom dödar oss, typ alltid en magiker eller nåt annat konstigt i våra spelgrupper.

MongoMan

Swordsman

De har väl inte direkt svårare, det är väl mer att en normal Trukh har lika lätt att komma in i en normal ringbrynja som en normal sumobrottare har att komma in i ett par normala cykelbyxor.
Vadå % BF?

MongoMan

Swordsman
Och jargien har ju formats efter daak så ungefär samma.
Du hatar alltså även Consaber? De är ju Daaktrogna.

Och där är det så att dom dödar oss, typ alltid en magiker eller nåt annat konstigt i våra spelgrupper.
Är nyfiken på vad det är för konstigt förutom magiker i eran spelgrupp.

För övrigt förespråkar jag Magokrati i Sverige med Lars Ohly som ärkemagiker.

Kenzui

Warrior
Haha lars ohli jaja. Men typ kanske demon hybrider eller skugglands blod eller stora inte kanske 35 STY som denna thrukk men stora iaf. Som jargier inte gillar. Consaber har ju bara en del av Daak, en typ egen kyrka, dessutom så är dom inte lika ofta ute och dödar otrogna Draktroende, Jag gillar inte Consaber men det funkar iaf.

Kenzui

Warrior

Ja jag tycker att det verkar som att små rustningar tar, ähh ett exempel isrället. Thrukken Nisse har en ringbrynja som väger 22kg och riddaren Harry har en på 12, de täcker lika mycket träffområden, men harrys tar up 6 i BF vilket i hans fall blir ca: 8 kvar han har asså 14, Medans Nisses tar up 11 i BF, och lämnar ca: 8. oj då.. jaja men jag tycker ändå han ska kunna bära mer fast en han har rustning också.. hehe

Pendragon

Swashbuckler
Slåss inte hederligt!

Det händer jhu som bekant ibland att spelgruppen inte blir helt balanserad. Låt oss säga att vi har en spoling till riddare med 17 i STY och nåt likande i tålighet som dessutom har haft förmånen att faktiskt kunna skaffa sig 14 i riddarträning.

Han kommer att kunna piska mattan med de flesta ofrälse skurkar å dyl. Hans spelkamrat, herr Fegus Stackarius, en handelsman, som inte ens kan slåss, kommer att bli mattsopad av samma skurkar.

För att hitta en motståndare som är riddaren värdig en "match" måste han/hon/den vara av minst samma kaliber som riddaren själv. Eller oxo ett flertal mindre farliga typer...typ fulla sjömän eller dyl.
Problemet är då att handelsmannen ALDRIG kommer att ha en chans om han nu skulle känna för att försöka slåss.

För att göra det hela ännu tydligare......vi lägger även till Frakk-Thrukken Bonka....som är ett 2 meter högt monster med ett chockvärde på mer än jag vågar fantisera om. För att spelaren skall få en "utmaning" som inte känns för tam eller enkel krävs en fiende som är ohyggligt farlig. Detta kommer dock att vara på tok för svårt för riddaren för att inte tala om omöjligt för handelsmannen.

En lösning på problemet är jhu att de angrips av flera olika fiender där de svårare fajtas med Thruken och riddaren och nån halvmesig typ ger sig på handelsmannen. Men det känns så j*vla tamt och orealistiskt.
Eftersom jag alltid försöker att rollspela mina SLP och fattar beslut och handlingar efter deras attribut och FV så slutar det oftast med att de farligaste RP blir angripna först eller inte alls.

Jag skulle gärna se hur ni andra ser på problemet och kommer med lite lösningar på hur ni brukar göra.....
Alltså, relativ stridskompetens blir framförallt avgörande när det blir fajt man mot man på lika villkor. Efter sju stop spetsat öl är kanske vår riddarhjälte en match ens för den veke Fegus. Inte heller skulle Trukhen må så bra om Fegus släppte något tungt på honom från en balkong medans hans var distraherad av riddaren. Sen ska man inte glömma att även en inkompetent klant har god chans att träffa med ett siktat skott på nära håll (10-15m) med ett armborst.
Och skäktor är både knepiga att parera och undvika.

Alltså, det finns fler än ett sätt att flå en gris på, och alla kräver inte att man är en hjälte med svärdet. Det är dock alltid rekommenderat att tänka sig för och inte fundera allt för mycket på saker som etik, moral och hederlighet.

/Joel - gillar katter och vill därför inte flå dem ens i talesätt.

Marcus J

Hero
Vem slåss i närstrid med en trukh?

Ärligt, skulle du gå och banka på en trukh med ett svärd? Jag skulle försöka hålla avstånd och förvandla honom till en nåldyna med hjälp av en båge eller armborst.Och det skulle nog jag försöka. Kanske skulle jag skicka fram en distraktion som var väldigt bra på att undvika.

Gastono

Hero

Hmm, har varit bort från denna tråden ett tag men nu svarar jag iaf.

En människa har nämligen skyhögt i styrka om han kommer uppåt 16-17-18. Jag tror det är nog ett fåtal utkastare som skulle kunna ge sig på honom
Som en utkastare tror jag snarare att de skulle hämta ett armborst och tvinga ut honom om han inte känner för att gå ut självmant med tanke på att han troligen skulle skrämma bort alla andra gäster...

Pendragon

Swashbuckler

Som en utkastare tror jag snarare att de skulle hämta ett armborst och tvinga ut honom om han inte känner för att gå ut självmant med tanke på att han troligen skulle skrämma bort alla andra gäster...
Nu tror jag inte att de flesta utkastare håller sig med armborst, eller ens de flesta värdshus håller sig med utkastare. Mer troligt är att om värdshusvärden vill ha ut någon ber han dem först gå. Funkar inte det vägrar han servera. Funkar inte det tar han saken i egna händer om han tror han klarar det. I annat fall hämtar han nog stadsvakten eller ett par stadiga kamrater till hjälp.

Jag tror till och med en jättebamsing till trukh kan få problem med 5-6 uppretade borgare med påkar, om han inte drar fram vapen och slåss för att döda. Och gör han det lär han få hela stan efter sig.

/Joel

Praetori

Warrior

Med tanke på de flesta tirakers sinne och lynne måste våldsamma situationer uppstå för jämnan.
Inte konstigt att de inte är särskilt omtyckta.

Med tanke på at Marnakh ätten är lite mer civiliserade än sina övriga artfränder kanske de är intresserade av att hålla lite "koll" på sina kusiner från landet (där dessa nu är representerade).

Som andra synpunkt, tiraker är dock inte DUMMA i ordets bokstavliga betydelse. Om den mäktige trukhen vandrat in i staden har han nog gjort det av en anledning. Vem vet, han kanske till och med sköter sig....sitter ner å håller foderluckan stängd och tar det lungt med spriten för att inte pajja "uppdraget"....vad vet jag?
En girig värdshusvärd kanske ser det hela som en välsignelse, en stor fet tirakkrigare som faktiskt är lugn och betalar för sig. Så länge han befinner sig i skänkstugan kommer INGEN att starta bråk eller försöka sig på några hyss. Visst, stämningen kan bli lite tryckt, men det kan även få effekten att folk strömmar till värdshuset för att ta sig en "titt på halvtrollet".

Jaggernaut

Hero
Re: en 35 sty o 31 tål blir utkastad? [OT]

Som andra synpunkt, tiraker är dock inte DUMMA i ordets bokstavliga betydelse

Nä inte tiraker, förutom frakk då som är lite bakom flötet. Däremot kan man väl inte säga samma sak om trukher och en fraktrukh, -2 i PSY, är dum.

Om den mäktige trukhen vandrat in i staden har han nog gjort det av en anledning. Vem vet, han kanske till och med sköter sig....sitter ner å håller foderluckan stängd och tar det lungt med spriten för att inte pajja "uppdraget"....vad vet jag?

Där sket det sig på en gång. Med spelare med i leken så finns det inget beräkneligt, kan det uppstå bråk så gör det det oavsett hur minimal chansen nu är...ehh!? det kanske bara är mina spelare.

En girig värdshusvärd kanske ser det hela som en välsignelse, en stor fet tirakkrigare som faktiskt är lugn och betalar för sig. Så länge han befinner sig i skänkstugan kommer INGEN att starta bråk eller försöka sig på några hyss. Visst, stämningen kan bli lite tryckt, men det kan även få effekten att folk strömmar till värdshuset för att ta sig en "titt på halvtrollet".

Lyckas "halvtrollet" hålla sig lugn så kan det mycket väl fungera. Det är inte många som vill starta bråk med en sådan.

Gylf draken

Warrior
Re: en 35 sty o 31 tål blir utkastad? [OT]

Lyckas "halvtrollet" hålla sig lugn så kan det mycket väl fungera. Det är inte många som vill starta bråk med en sådan.
Om han gör det ja, men om han höjer näven så vet alla vad som väntar och urbefolkar värdshuset på tre hjärtslag.

För i tiden så förföljdes folk som var annorlunda, de störde miljön och måste bort.
Att vara utvecklingsstörd bestraffades med fängelse (inspärrning i hus som inte hadde något med behandling att göra) det finns en berömd bild där en medborgare i Frankrike tror jag ställer sig upp och beordrar med brysk min de sinnessjukas frihet, de sjuka synns då som fastkedjade, magra offer. en trukk på typ 3 m skulkle nog föras från staden för att han inte ska komma på att han kan skada.
Kanske skullle någon lokal gladiator grupp anställa honom, eller så skulle han sändas till landets utposter för tjänstgöring som han inte kan vägra, i staden hör han iallfall inte hemma.

VH Jens.L "outsider"

Jaggernaut

Hero
Ickemänniskor hos människorna

För i tiden så förföljdes folk som var annorlunda, de störde miljön och måste bort.
Att vara utvecklingsstörd bestraffades med fängelse (inspärrning i hus som inte hadde något med behandling att göra) det finns en berömd bild där en medborgare i Frankrike tror jag ställer sig upp och beordrar med brysk min de sinnessjukas frihet, de sjuka synns då som fastkedjade, magra offer. en trukk på typ 3 m skulkle nog föras från staden för att han inte ska komma på att han kan skada.

Fast nu är ju Mundana inte jorden. Där finns alver, dvärgar och tiraker och faktiskt är det så att på de flesta ställen så spärras de inte in för att de beblandar sig med "vanligt" folk i städerna, de är till och med vanliga på vissa ställen. Nog för att de kanske får utstå folkets spe men inte spärrar man in dem, förutom kanske på vissa ställen då.