Nekromanti Tolka extrema attribut?

MongoMan

Swordsman
Re: Gör som med personlighet (den enkla vägen)

Det har du rätt i, men skulle jag få 24 i Psyke skulle jag behålla det och bara spela obegripligt analytisk.
(Min bror har lärt mig, han är sån)

Drow

Veteran
Re: Maxgränsen för attribut

Tackar...jag har inte haft råd att köpa eon 3 ännu men det kommer... jag brukar ju göra som så att alla kan max få det som de har i 18+rasmod... även med +2 för intelegent o.s.v...

Kenzui

Warrior
Re: Maxgränsen för attribut

Tackar Drow, att det tog ända tills du sa det att fatta :gremblush: Det ska jag börja använda, om man inte får "övernaturligt attribut" eller "demon hybrid" samt "demon pakt", efftersom två av dom är som typ gudagåvor eller liknande.

Kenzui

Warrior
Re: Längder ökar inte linjärt med volymer [lite OT]

VAA.. Det måste snabbt ändras, nu ska han väga ca: 357kg, han ska faktiskt se bred ut :gremmad:

Jaggernaut

Hero
Matematik [TOT]

Öhhh... ge er, x = 1.5, x^3 = 1.5^3 = 3.375 , x = 2, x^3 = 2^3 = 8 ! Jag står inte ut!

Ähh, vad nu? Matematik är alltid roligt (säger han som har läst A,B,C,D & E kurserna på gymnasiet, han vet inte vad han har att vänta på universitet).

JAG HAR FAKTISKT SPORTLOV NU!!!!!

Jag också...YIPPIEEE!!!! Men det är ingen anledning att inte stuffla med matematik :gremwink:

TOT =Total Off Topic

Jaggernaut känner också för att säga orelevanta saker ibland :gremcrazy:

Craygh

Swordsman

kul, då kommer han inte in på värdshuset, så då behöver de inte slänga ut honom :gremtongue:

Craygh

Swordsman

en "normal" person är inte ett rätblock, utan snarare ett klot ovanpå en trekant ovanpå en stor cylinder ovanpå två mindre cylindrar med två cylindrar bredvid. sedan är det ju så att denne tirak med all säkerhet är massivt byggd, vilket i mina öron låter som grov benstomme, vilket tyder på breda axlar, vilket pekar mot en bredd på åtminstone runt eller över två meter, vilket är på tok för mycket för att komma igenom vilken vanlig människobyggd dörr som helst. och gå in i sidled går inte heller, för då kan han inte böja sig ned (vilket han måste för att han är för hög för dörren) eftersom då kommer knäna i vägen (eller huvudet, om han böjer sig från midjan). jag skulle tolka det som att enda möjligheten för honom att komma in i t.ex. ett värdshus är att kanske lägga sig på sidan och låta sig dras in genom dörren... inte vidare roligt...

Caesar

Veteran
Re: Längder ökar inte linjärt med volymer [OT]

Du får gärna räkna på cylindrar och pyramider/tetraedrar om du vill, men jag var orolig att läsarna skulle tappa fokus och inte förstå poängen. Men det verkar ju inte ha hjälpt så...

Nu tar vi det enkelt för alla som inte kan sin matte (och utan att blanda in former överhuvudtaget).

Vi börjar med en 'normal' massiv frakktirak (tex sty 20 tål 20), han blir då runt 2m och 120 kg (ca 140kg med den frivilliga regeln varierad vikt). Vi skulle väl kunna gissa på att en sådan varelse har en axelbredd på 70cm, verkar det vettigt?
(210 * 70 cm är måtten på min innerdörr, mät på något hemma och föreställ er tiraken så förstår ni att detta inte är en approximation i underkant.)

Om vi nu vill ha en varelse med samma form men 3m lång måste vi höjden, bredden och tjockleken med 1,5 för att han inte ska se ovanligt smal ut. Ok?

Det här ger ju att han volym ökar med 1,5 * 1,5 * 1,5 = 3,375. Ok?

Om vi nu förutsätter att densiteten (viktfördelning i volymen) är samma för en stor trukh som en normal tirak, dvs lika stor del av kroppen är ben, muskler, inälvor osv. (kroppsbyggnad kort och gott)
Då får vi att vikten (= volym * densitet) ökar med *3,375 när vi gjort honom till 120 * 3,375 = 405kg. Ok?
(140 * 3,375 = 472,5kg)

Sålunda: En 3m lång varelse med samma kroppsbyggnad som en frakktirak på 2m och 120kg skulle väga 405kg.
Om vi antar att axelbredden för tvåmeterstiraken är 70cm så får tremetersvarelsen en axelbredd på ynka 105cm.

Till slut: Om man ökar längen med en faktor och vill att proportionerna skall bibehållas så får man naturligtvis öka bredden med samma faktor (och helst tjockleken också).
Dvs. om man vill föreställa sig hur bred en tremetersvarelse ska vara kan man börja med att föreställa sig en två meter lång varelse och förska förstå hur bred den varelsen är och öka den bredden med 1.5 (eftersom det är faktorn som ökar 2m till 3m).

För sista gången: Trukh som är tre meter lång bör förmodligen väga över 400kg för att inte se smal ut (för att vara en massivt byggd tiraksläkting) och han kommer inte under några omständigheter ha en axelbredd som är över halva kroppslängden (1.5m).

/Caesar - trött, med huvudvärk och lite lätt irriterad... :gremwink:

Craygh

Swordsman
Re: Längder ökar inte linjärt med volymer [OT]

ah, men jag ignorerade den vikt som skrevs då jag tyckte den var i underkant, och då blir han alldeles för bred :gremlaugh:

Syeth-hd

Warrior
Frågan är vad psy egentligen är.
intelligens kan urarta sig på olika sätt såsom kroppskontroll
matte språklig fysik minne optik social och mycket annat.
i eon så är psy lite otydligt då det verkar vara både själslig kraft men ändå intelligens.