Nekromanti Tolka extrema attribut?

Gylf draken

Warrior
Re: Ickemänniskor hos människorna

Fast nu är ju Mundana inte jorden. Där finns alver, dvärgar och tiraker och faktiskt är det så att på de flesta ställen så spärras de inte in för att de beblandar sig med "vanligt" folk i städerna, de är till och med vanliga på vissa ställen. Nog för att de kanske får utstå folkets spe men inte spärrar man in dem, förutom kanske på vissa ställen då.
Ja visst men om ett troll kommer då? folk skulle nog fly, för den tre meter långe trukken är mer likt ett troll eäån en männsika alve lelrer whatr ever, att de är mer vana vid "olika folkslag" betyder inte att de inte reagerap på sådant som "står ut"

För bara så ni vet:

-Allt som man inte känner till är farligt-

VH Jens.L "Slött sig med den arga mob som jagade Frankensteins monster, jag är killen med hatt och fackla"

Johan K

Gammal & dryg
Just ett sådant högt psyke skulle jag nog spela som så, att min karktär är mer elelr mondre orädd för det mesta som an kan stava till. Sedan så skulle jag nog speal den som välldig stabil.
Jag för min del ycker att det kan vara gansak skoj att lira en karktär med lite extrema värden. Ger en lite av en utmaning att lira det.

Erufailon

Swordsman
Re: en 35 sty o 31 tål blir utkastad?

undrar hur mkt han får häva i sig för att bli något sånär full egentligen, han e ju en koloss, finns väll regler för detta i EON om jag inte minns fel?
tror inte han behöver hålla inne särskillt mkt på spriten...

"gå inte med på spritrace med en frakh trukh!"

MongoMan

Swordsman

Tar han sig en flaska brännvin så krävs det nog ett antal starka män för att släpa ut honom i höstacken där han kan sova ruset av sig.
Eftersom det är ett max på 10 UTkolumner så kan inte en tirak få fler än en drake, de blir lika utmattade efter en barrunda. :gremlaugh:

Gylf draken

Warrior

Eftersom det är ett max på 10 UTkolumner så kan inte en tirak få fler än en drake, de blir lika utmattade efter en barrunda.
Men Draken har mer i TÅL och VIL, mer i Chockvärde alltså
De blir nog inte lika utmattade, inte i närheten...

Kenzui

Warrior
Re: Slåss inte hederligt!

Men tro mig, min spelare kan nog inte ens stava till hederlig eller etik och moral. Fick han ett lod i sig skulle han (om hans karaktär blev väldigt sargad) springa/gå fram och svinga yxan. Han har 15 i Yxa så att han träffar ofta och ganska bra. sen så är jag så dålig på att döda mina spelare... vilket ofta leder till synerligen konstiga saker i strid, även om jag mot denna karaktär ska vara mer elak. Dessutom så r det få som har ett armborst och även få som kan använda det, samtidigt som folk är rädda för att dö, vilket leder till att de inte vågar anfalla "monstret". Tack för alla svar, har fått massa roliga ideer. :gremlaugh:

Craygh

Swordsman

Jag tror inte att trukhen skulle bli utkastad ur ett värdshus, av den enkla anledningen att han helt enkelt inte kommer in. han väger ju nästan lika mycket som han är lång, så axlarna måste ju vara en ungefär två, två och en halv meter breda, hur många dörrar kommer han in genom?

Caesar

Veteran
Längder ökar inte linjärt med volymer [lite OT]

Kort matteföreläsning:
Om en 'normal' person uppskattas till ett rätblock med LxBxH på 2.0x0.5x0.2 [m] väger 100kg får vi en densitet på 500kg/m^3. (För att få lätta siffror, det är inte särskilt exakt men jag tror det duger.)
Givet ett rätblock på 3x2x0.5 [m] (= 3m^3) med samma densitet så skulle det väga 1500 kg.

Nu kanske vissa siffror kan tyckas vara i överkant men faktum kvarstår att en människa har en densitet ganska lik vattens (1000kg/m^3) och med 280kg med samma densitet som vatten skulle inte ta upp mer än 0.28 m^3.

Summan av kardemumman är att vikter ökar väldigt snabbt (^3 faktiskt) om man ökar längden med bibehållna proportioner. Om man skulle ta en människa (2m, 100kg) och förstora till en längd på 3m med bibehållna proportioner och densitet så skulle människan väga 337kg, så en människa på 3m och 280kg skulle förmodligen se ganska smal ut, i förhållande till sin längd, förmodligen inte bredare än 70cm eller så över axlarna.

/Caesar - reserverar sig för eventuella tanke-, skriv- och räknefel... :gremwink:

Hjalle

Swashbuckler
Re: Längder ökar inte linjärt med volymer [lite OT]

Tänk dig en person som är två meter lång och väger 100 kg. Du fördubblart han storlek... Många tror då att han är fyra meter lång och väger två hundra kilo. Icke sa nicke. Han ökar juh och blir dubbelt så bred. Detta blir totalt att han väger 400 kg. Dessutom ökar han och blir dubbelt så 'tjock', dvs att han ökar t ex avståndet mellan bröst och rygg - sålunda, dubbelt så mycket... Summan av kardemumman är att en 400 cm lång snubbe väger 800 kg. Vilket är mer än 200 kg.

-Hjalle, som ursäktar för ett meningslöst inlägg.

Gastono

Hero

Det jag vill sagt är att han får ut trukken på ett eller annat sätt.

Drow

Veteran
Nu är det så att jag ahr spelat EOn i över två år men nu fattar jag inte alls vad som händer...
Kanman få mer i attributer än 18+rasbonus?
Isof hur?

Jaggernaut

Hero
Maxgränsen för attribut

Nu är det så att jag ahr spelat EOn i över två år men nu fattar jag inte alls vad som händer...
Kanman få mer i attributer än 18+rasbonus?

Jo det kan man få.

Isof hur?

Antingen som här att man slår fram det på bakgrundstabellerna. Det finns ju fördelar som 'Intelligent', 'Stark', 'Bildad' osv som gör att man får +2 i den aktuella attributen och har man redan ett högt värde i detta attribut så kan den överstiga maxgränsen (maxgränsen för vad man kan få i början, 3T6 (dvs 18)+rasmodifikation) för den specifika rasen. Sedan finns det 'Extraordinärt Bildad' osv som gör att man får byta ut attributvärdet som man hade innan mot 2T6+9 (jag brukar lägga till rasmodifikation på det här också). Sedan finns det i Eon III en fördel som heter 'Övernaturligt attribut' där man får höja sitt högsta attribut med 1T6+1.

En annan variant är ifall man slår attributen efter den alternativa metoden 'Attribut för hjältar', dvs 2T6+9 redan från början.

MongoMan

Swordsman

Jo, de blir precis lika utmattade men draken har lättare att tackla det hela, eftersom de får samma svårighet och lika mycket svårare på färdighetsslag är de är lika påverkade.
Vad har Chockvärde med saken att göra förresten?

MongoMan

Swordsman
Re: Gör som med personlighet (den enkla vägen)

Psyke är ju ett mått på både intelligens och psykisk styrka. Låt rollpersonen vara oerhört psykisk stark men inte sådär jätteintelligent, för visst kan man vara psykisk stark utan att för den delen vara intelligent och tvärtom.
Har man 24 i Psyke så är man förmodligen både oerhört psykiskt stark och überintelligent.

Caesar

Veteran
Re: Längder ökar inte linjärt med volymer [mer OT]

Som jag uppfattar det är vi överrens; om längden ökar med faktor x ökar vikten (eller åtminstone volymen) med faktor x^3.
I ditt exempel x = 2, x^3 = 2^3 = 8 och i mitt exempel x = 1.5, x^3 = 1.5^3 = 3.375... :gremwink:

/Caesar - meningslösa inlägg är framtiden!

Caesar

Veteran
Re: Trukher är doc inte den långa, slanka typen

Visserligen inte, men det jag försökte illustrera var att en 300cm 280kg Trukh kommer se lång-smalare ut än en 200cm 100kg Trukh.

Långa varelser ska väga väldigt mycket...

MongoMan

Swordsman
Re: Längder ökar inte linjärt med volymer [mer OT]

Öhhh... ge er, x = 1.5, x^3 = 1.5^3 = 3.375 , x = 2, x^3 = 2^3 = 8 ! Jag står inte ut!
JAG HAR FAKTISKT SPORTLOV NU!!!!! :gremsmile:

Jaggernaut

Hero
Re: Gör som med personlighet (den enkla vägen)

Har man 24 i Psyke så är man förmodligen både oerhört psykiskt stark och überintelligent.

Jo förmodligen så är det så men ifall man klarar man inte av att spela überintelligent och upplever det som ett problem så är det en enkel lösning att vara ännu mer oerhört psykisk stark och mindre überintelligent. Eller så gör man som Gylf draken förslog från början - nämligen att sänka PSY ett par steg och kompenserar det med något annat istället.