Tolkien och hans monster

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,579
Håller med i mycket av vad du skriver @Franz. Min enda reflektion när det gäller just Väktaren i vattnet är att bilder av den känns som ett "offer" för popkulturella konventioner i allmänhet och lovecraftianska sådana i synnerhet, snarare än att de är särdeles fantasilösa. Det vill säga, ditt exempel nr. 3, bara för att välja ett, om inte fantastiskt, hade säkerligen känts väldigt mycket mer nydanande om det målats på 1950-talet (kanske det gjorde?, jag vet inte vad det är för bild) än när man tittar på den idag.
 

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,681
Kummelgasten är en annan varelse som kräver sin talang för att skildra bra. Det är ju en gastkramande (ursäkta vitsen) scen, men inte helt lätt att få till ”rätt”.

Här blir det lite tokigt tycker jag:

IMG_7413.jpegIMG_7411.jpegIMG_7410.jpeg

Och här nedan blir det rätt bra! Klaustrofobiskt och kusligt!

IMG_7412.jpeg
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,982
Jag känner att Frazetta gör det mycket vettigare valet att etablera att om han hade en kropp skulle han spelats av Sylvester Stallone i filmerna! :D
Sly är kanske liiite kort för att vara en stormtrooper häxmästare....
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,982
Håller fö med Franz 1000% procent.

Balrog. Valaraukar. Maktens demoner. Fallna maiar. Hur mycket coolare är de inte som en förtätad närvaro av skugga, eld och makt (eller vilka andra element de nu behärskar. Maior brukar ju höra 'hemma' hos en vala - som Sauron som var en av Aulës maior). Mycket coolare än generiska eldssnörvlande Khornedemoner.

(Inget ont om Khornedemoner i sig. Blood for the blood god!)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,579
Principen gäller ju även ringvålnader, vilket Margrethe II förstås förstod.
Nja, jo. Fast ringvålnaderna i formen som svarta ryttare har ändå en konkret definierad form hos Tolkien? För dem handlar det väl snarare om att det är väldigt svårt att föra över känslan av skräck från text till bild.
 
Top