Tolkien och hans monster

Ymir

Liten kantbaron
Sedan har vi Thuringwethil, Tolkiens mest mystiska monster. Här är två radikalt olika tolkningar, och jag gillar egentligen båda. Jag kan tänka mig att båda två kan stämma också, eftersom hon verkar ha varit ett skepnadsändrande andeväsen likt Sauron.

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Vad beträffar Ungoliant, Tolkiens kanske mäktigaste monster, finns det en del mer kreativa tolkningar där ute, men det är svårt att förneka att hon basically verkar vara en spindel, utifrån beskrivningen "took shape as a spider of monstrous form." Här är två tolkningar jag gillar. En mycket klassisk, men med mästerlig komposition, och en mer cthulhuoid och feminin:

View attachment 20502

View attachment 20503
Ruskigt snygga tolkningar! ❤ Just Ungoliant är ett av mina favoritmonster i Tolkiens värld. Inte för att utseendet är särskilt originellt, men hon blir en alldeles fantastisk allegori för girighet!

(Sen kan man såklart analysera vad det säger om genusperspektivet att en av få stora kvinnliga skurkar har frosseri som sin grej, men det är en annan historia)

Angående De dödas armé så är väl den skildringen en av de absolut tydligaste exemplen på att det här med subitlitet inte var Peter Jacksons grej. Nu har jag inte böckerna framför mig och det var länge sedan jag läste Return of the King, men jag vill minnas att skildringen var betydligt mer kuslig där. Är det någon som minns? Och känner någon till ifall det gjorts någon annan tolkning av De dödas armé? Jag hittar inga målningar av någon. Vad för intryck gav armén er?
Ok, när det gäller de Dödas armé så vill jag också dissa filmerna :)

Dödskallelavinen är bara larvig. Men i övrigt så har jag inget emot det visuella egentligen, men det jag vänder mig emot är att de framställs som någon form av oövervinnerlig gräshoppssvärm. Hela striden framför Minas Tirith blir bara larvig så fort de dödas armé för entré.

En andra monstergren jag inte gillar i filmerna är hur orcherna föds. Det känns bara märkligt.

Annars tycker jag de gjorde ett bra jobba med alla monster och varelser. Såklart inte alltid samma framställning som jag hade när jag läste, men så är det med böcker, alla läsare får olika bild. Men jag köper deras visuella framställning i alla andra fall utom De dödas armé och orchernas födelse.

JohanL

Champion
Sedan har vi Thuringwethil, Tolkiens mest mystiska monster. Här är två radikalt olika tolkningar, och jag gillar egentligen båda. Jag kan tänka mig att båda två kan stämma också, eftersom hon verkar ha varit ett skepnadsändrande andeväsen likt Sauron.
Betvivlar det. Hon använder en hamnbytarkåpa för att förvandla sig - det vet vi eftersom Lúthien snor den för att infiltrera Angband.

Franz

Annars tycker jag de gjorde ett bra jobba med alla monster och varelser.
Även Sauron som gestaltas av ett stort elektriskt öga som sitter upphängd i ett torn likt en julstjärna?

Ymir

Liten kantbaron
Ruskigt snygga tolkningar! ❤ Just Ungoliant är ett av mina favoritmonster i Tolkiens värld. Inte för att utseendet är särskilt originellt, men hon blir en alldeles fantastisk allegori för girighet!

(Sen kan man såklart analysera vad det säger om genusperspektivet att en av få stora kvinnliga skurkar har frosseri som sin grej, men det är en annan historia)
Är det verkligen en trop, att kvinnor är glupska? Jag hade trott att den klassiska negativa dödssynd-tropen för kvinnor vore lust, följt av avund och högmod.

Ungoliant är inte en av få stora kvinnliga skurkar, hon är nog bokstavligen den enda skurken i Tolkiens legendarium med kvinnligt genus, utom den i princip helt odefinierade Thuringwethil?

Franz

Är det verkligen en trop, att kvinnor är glupska? Jag hade trott att den klassiska negativa dödssynd-tropen för kvinnor vore lust, följt av avund och högmod.

Ungoliant är inte en av få stora kvinnliga skurkar, hon är nog bokstavligen den enda skurken i Tolkiens legendarium med kvinnligt genus, utom den i princip helt odefinierade Thuringwethil?
I boken Talande kvinnor beskriver Birgitte Mral frosseri som en vanlig metafor för en omoralisk kvinnas leverne. Men det behöver såklart inte vara så.

Jag skrev den enda skurken först, men redigerade inlägget då jag tänkte att någon säkert skulle påpeka att Thuringwethil gills. Men så blev det tvärtom istället 😄

JohanL

Champion
I boken Talande kvinnor beskriver Birgitte Mral frosseri som en vanlig metafor för en omoralisk kvinnas leverne. Men det behöver såklart inte vara så.
Stämmer nog, men gäller väl män också? Se bara Dénethor i filmen!

Det är ju en dödsynd för alla.

Franz

Stämmer nog, men gäller väl män också? Se bara Dénethor i filmen!
Fast i Denethors fall ligger inte synden i att han äter för mycket utan för att han äter som en jävla gris 🙂

Även Sauron som gestaltas av ett stort elektriskt öga som sitter upphängd i ett torn likt en julstjärna?
Ja, jag har inga problem med det i filmen. Tvärtom så tycker jag det var helt rätt.

Återigen så ser jag filmerna och böckerna som separata konstnärliga verk. Filmernas uppgift är inte att exakt följa böckerna i något avseende, speciellt inte i hur enskilda varelser porträtteras. Det är min åsikt om filmatiseringar av böcker generellt. När filmer försöker följa böcker exakt så gör de våld på sitt media och det blir ofta pannkaka av alltihop (oavsett vad fans tycker).

Så, vad är Sauron för typ av karaktär i filmen? Vad har han för roll att spela? Jo, han är en opersonlig ond naturkraft. Därför är det helt rätt att göra honom opersonlig och inte försöka sig på någon humanoid form. Ringsällskapet försöker undvika att bli upptäckta av honom, dvs de vill inte bli sedda. Hur bättre illustrera det än med ett öga?

Ögat är en bra illustration av hotet som Sauron utgör. Att han sedan sitter på toppen av ett helt omöjligt högt torn ger känslan av att tornet och i förlängningen hela Mordor är hans "kropp".

Dessutom uppstår det en bra visuell symbolik med den cirkulära ringen och det cirkulära ögat. Och ringen är av guld vilket övergår fint i ett Eld-öga. Även den cirkulära Palantiren passar in här även om det kanske inte spelade någon roll i designen. Det finns ett visuellt språk som binder ihop viktiga element. Film är ett visuellt media och därför är det fördelaktigt (skulle inte funka i böckerna där man måste använda ett annat språk).

Ytterligare en grej som kan ha spelat roll i tolkningen är att man har två torn med två ondingar; Saruman och Sauron. Det gäller att separera dem tydligt för icke-insatt publik. Saruman är en person och Sauron är opersonlig. En trollkarl (som liknar Gandalf) och ett okroppsligt öga, tydligt.

---

Och på sätt och vis har jag nu argumenterar helt emot min ovilja mot De dödas armé :) Där vill man få fram en visuell bild för en oövervinnerlig armé för att det ska bli tydligt vilken uppoffring Aragorn gör när han håller fast vid sitt löfte (en viktig del i Aragorns karaktär). Mitt enda försvar för min åsikt där är att arméns intåg förringade och överskuggade Rohirims uppoffring.

---

Jag tänker likadant när det gäller alla monster i filmen (och andra filmer gjorda på böcker). Det är viktigare att de passar in i filmen än att de exakt följer Tolkiens (knapphändiga) beskrivningar. Både Väktaren och Balrogen sköter sina uppgifter i filmen utmärkt så jag har inga problem med dem.

---

Jag hade svårt med trollet i Moria. Det såg för naivt och "gulligt" ut. När jag senare fick se trollen som öppnade porten till Mordor så köpte jag konceptet lite mer. Moria-trollet såg ut som en primitiv kusin från landet jämfört med de mycket tuffare trollen i Mordor.

Fast, de kunde ha skruvat upp trollens ruskighet några snäpp.... men de kanske följde Tolkiens koncept på "barnsliga" troll från Bilbo vilket de inte borde ha gjort ;)

erikt

Hero
Att Sauron egentligen är en snubbe som går omkring inne i Barad-Dûr snarare än en andlig existens i böckerna har alltid slagit mig som märkligt.

Vad han har för form vet vi ju inte så noga. Gollum sade att Sauron bara hade fyra fingrar på den Svarta handen. Och det är ungefär allt vi vet om hur Sauron ser ut - förutom att vi vet att efter Numenors fall så kunde han inte längre ta någon "fair shape".

Att Sauron egentligen är en snubbe som går omkring inne i Barad-Dûr snarare än en andlig existens i böckerna har alltid slagit mig som märkligt.
Svårt att se hur det skulle ha lyckats på film. Speciellt när vi redan har Saruman som gör samma sak :)

Franz

I Bakshis adaption får vi inte se Sauron alls vilket jag tycker funkar.

I den första av PJ’s filmer får vi visserligen se det där fåniga ögat, men jag vill minnas att det mest syns när Frodo har på sig ringen, i Sarumans palantir och i Galadriels spegel. Då blir det lite tvetydigt om vi ska ta ögat bokstavligen eller om det är en slags representation vilket jag tycker funkar bra.

Vill minnas att det är först i andra filmen som det blir uttalat att jepp, han var verkligen ett enormt öga och han sitter verkligen uppspikad i tornets topp. Då funkar det inte lika bra för mig.