Re: Torka aldrig tårar utan handskar
Nu har jag också sett böset, courtesy of...mindre legala kanaler (försök själva få SVT Play att funka i Kina...)
Jag var särskilt imponerad av hur de genom det okronologiska formatet fick det långa perspektivet att funka trots tv-seriens kompakta format á tre timmar; SVT har tidigare ofta failat episkt här (tex Äkta Människor, vars upplösning var...episkt skitdålig). Tyvärr handlar ju serien bara om män och jag connectar som kanske bekant mest med kvinnliga karaktärer, så den slet inte i mina hjärtsträngar så mycket, och det bidde inga tårar. That being said så är det en historia som förtjänade att berättas, och till Jonas Gardells credit har han bevisat att han kan göra bra stårys om kvinnor också (ångestkavalkaden som är 'Jenny'...). Benjamin och Paul sken mer än Rasmus kunde jag känna, kanske för att koncepten var starkare; hämmad Jehovas Vittne-bög och flamboyant ärkebög, respektive.
Allt med Paul ägde ofc, men min favoritscen var grejen när en åldrad snubbe i Värmland bjuder dit Benjamin, och Benjamin sen åker hem, och det visar sig att snubben har dukat upp ett bord för två, och vemodigt dukar av det. Det var...lite hjärtskärande. Pauls sista scen, "Jag ville bara fira lite jul" var också grymt bra (edit: kanske allra bäst nu när jag tänker efter).
Also, Pauls juldekorationer...omfg awesome.