Nekromanti Trasiga företeelser i PF

God45

#PrayersForBahakan
Re: Trasiga företeelser i PFär

Necross said:
God45 said:
Hostile Juxtaposition gör att man bytar plats med någon i närheten som tar skadan istället för den som kastar magin så cleriken var bara ett exempel :gremsmile:
Vilken av splatböckerna - alla skrivna under firmafester - kommer den spellen ur då? Man måste inte använda varenda skitbok som de försöker prångla på en :gremsmile:
Ultimate Combat är den från och som så mycket annat i den boken bör den inte tillåtas av gm:en eftersom det skrevs av en packad kille på en firma fest :gremwink:

Necross

Swashbuckler
Organ said:
Fråga: Vilka saker (spells/feats/förmågor/whatever) i Pathfinder tycker ni är riktigt broken?
/Anders
Över lag tycker jag ganska illa om spelet över lvl 10. Det känns ofta som jag ställer upp en massa lagom hårda monster som dör ganska fort ELLER så ställer upp lite hårdare motstånd, åså failar nån pc ett enda save och är död. Det är nåt som är fel med balansen.

CapnZapp

Myrmidon
Organ said:
Fråga: Vilka saker (spells/feats/förmågor/whatever) i Pathfinder tycker ni är riktigt broken?
Antalet specifika spells/feats/whatever som är broken är oräkneligt och inget jag orkar ge mig in på att lista upp.

Så istället svarar jag:

Den grundläggande strukturen med hela d20 är riktigt bra från level 5 till 15 (och nu är jag generös på jultomtenivå!) men faller (snabbt) isär utanför detta intervall.

(Problemen är dock mycket mera allvarliga på högre än lägre levlar, om så bara för att man på level 1 ännu inte investerat sin ork och sina känslor i sin gubbe, utan helt sonika kan slå fram en ny.)

Organ

Out of time, out of mind
Du säger att spelet är kraschat redan vid level 1 och förblir så tills man kommit en bit. Kan du utveckla det?

/Anders

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Själv tycker jag att spelet är som roligast på låga levlar, typ från level 1 till och med 7-8 ungefär. Sedan blir det lite mycket att hålla reda på.

God45

#PrayersForBahakan
Level 1-3 är de bästa levlarna. Riktigt skitigt, otrevligt och dödligt. Blir du träffad är du fucked upp men inte död. Det är nice! :gremlaugh:

Storuggla

Champion
"Själv tycker jag att spelet är som roligast på låga levlar, typ från level 1 till och med 7-8 ungefär. Sedan blir det lite mycket att hålla reda på."

Du tänker bra.

Storuggla, E6!

Sapient

Swashbuckler
Necross said:
Över lag tycker jag ganska illa om spelet över lvl 10. Det känns ofta som jag ställer upp en massa lagom hårda monster som dör ganska fort ELLER så ställer upp lite hårdare motstånd, åså failar nån pc ett enda save och är död. Det är nåt som är fel med balansen.
Ja, här har vi något som "legitimt" kan skyllas på just reglerna och inte på något annat (spelsätt, svagheter i gruppen, hos DM et.c.)

Det är ju en direkt effekt av "power creep" vid högre levlar. Skadorna ökar och ökar, i takt med hit points. Men sannolikheterna att träffa - med hänsyn till svårare monster et.c. - ökar inte i samma takt.

(Det är svårt att säga exakt hur träffchanser et.c. utvecklas, eftersom det är väldigt beroende av just buff-spells, magiska föremål et.c. Men det finns åtminstone en tanke att den ska vara hyfsat konstant.)

Men i och med att en miss oftast är det samma som att inte göra skada alls, så får vi en obehaglig "tipping point"-effekt.

Det fanns ju ett sätt som ffa. 4th ed försökte motverka detta, genom att daylies (och vissa encounter powers) hade halv skada vid miss. I andra versioner är detta minde utvecklat. (Även om det ibland finns spells med samma effekt.)

Det är däremot svårt att helt och hållet bygga bort denna effekt, så länge spelet bygger på en level-utveckling. Det blir det samma som att i princip plocka bort möjligheten att göra extra skada. (Man kan kanske tänka sig att detta ersätts av annat, men det gör om spelet väldigt mycket.)

Däremot kan man göra saker som ändrar förutsättningarna, i spelandet. En sån sak är att inte varje strid måste vara "till döden". Många svårare monster är trots allt mer intelligenta än "death automatons" och bör därför spelas så av DM.

En trängd drake kanske hellre parlerar än ödslar alla sina breath weapons, även om striden går bra en runda eller två, och så vidare.

Det löser inte problemet, men det skapar färre chanser för att det ska förrycka spelandet.