Nekromanti Trasiga företeelser i PF

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,883
Location
En mälarö
Fråga: Vilka saker (spells/feats/förmågor/whatever) i Pathfinder tycker ni är riktigt broken?

Själv spelar jag en Paladin och har precis upptäckt spellen Litany of Rigtheousness. Den är spell level 2 (kan kastas vid Paladin level 7), inget Save och gör att varelser som är Evil under en runda tar dubbel skada av alla med en Good Aura. Då vi dessutom är två paladiner (level 8 och 9) i partyt så kan en stackars elaking, om alla attacker träffar, ta emot uppemot 250 poäng. Skada från Smite Evil dubblas inte men i kombo med denna så blir det med lätthet 100 poäng till. Det är nästan väl mycket på den nivån. (Jag får dock tillägga att jag inte använt den i actual play utan bara läst beskrivningen.)

/Anders
 
Paladiner/Fighters/Barbarians. Jag spelleder Kingmaker och det har slutat med att Paladinen i gruppen fick "nerfa" sig själv med att byta från tvåhands- till enhandsvapen för att det blev för tråkigt när alla dog på max två rundor.
 
Sleep, force cage, limited wish, wish... Bara spela en wizard och skaffa en 18 eller högre i inteligens. Du behöver inte ens försöka.

Men vill du verkligen, verkligen knäcka systemet? Läs guiderna till hur här: http://www.d20pfsrd.com/extras/community-creations/treatmonks-lab

Specifika exempel:

Augumented summoning featet är galet. Mina monster är redan bättre än fightersen. Låt mig göra dem bättre! Och frammana typ 4 av dem :gremsmile:


Vill du spela en fighter? Köp Strategists and tacticans boken och plocka up improved sever featet och Butcher prestige klassen. Hacka sedan av dina motståndares armar och ben!!! Testa att avända magier, svinga vapen eller torka dig själv i röven nu!!! :gremsmile:
 
lasergreger said:
Paladiner/Fighters/Barbarians. Jag spelleder Kingmaker och det har slutat med att Paladinen i gruppen fick "nerfa" sig själv med att byta från tvåhands- till enhandsvapen för att det blev för tråkigt när alla dog på max två rundor.
Är det kombon tvåhandsvapen/hög Str-bonus/Power Attack du menar?

/Anders
 
Har nån lyckats hitta något som är brutet i stil me pun-pun än?

Eller för den skull master transmogrifist från 3.5. Gud den klassen alltså :gremsmile:

Men imo, är inte halva grejjen med pf/3.5 just att man ska kunna göra totalbrutna karaktärer? Det är ju liksom bara för sl att uppa motståndet.

Har det börjat bli prestigeklass mättat, eller är det alla nya feats som ställer till det?
 
Organ said:
lasergreger said:
Paladiner/Fighters/Barbarians. Jag spelleder Kingmaker och det har slutat med att Paladinen i gruppen fick "nerfa" sig själv med att byta från tvåhands- till enhandsvapen för att det blev för tråkigt när alla dog på max två rundor.
Är det kombon tvåhandsvapen/hög Str-bonus/Power Attack du menar?

/Anders
Ja, tillsammans med bättre crit och i paladinens fall att 95% av alla monster är Evil.
 
Laowai said:
Har nån lyckats hitta något som är brutet i stil me pun-pun än?

Eller för den skull master transmogrifist från 3.5. Gud den klassen alltså :gremsmile:

Men imo, är inte halva grejjen med pf/3.5 just att man ska kunna göra totalbrutna karaktärer? Det är ju liksom bara för sl att uppa motståndet.

Har det börjat bli prestigeklass mättat, eller är det alla nya feats som ställer till det?

Nej grejen med 3.5 är som med de flesta rollspel att man ska kunna ha kul med det på olika sätt.

Lösningen med att uppa motståndet är inte helt klockrent då effekten blir att fighten blir asfarlig för de andra i gruppen som spelar klasser som inte är för bra eller min/maxade.

/lasergreger - som kommer lämna diskussionen där hän då han just insåg att den gör honom sjukt deppig på riktigt.
 
lasergreger said:
Lösningen med att uppa motståndet är inte helt klockrent då effekten blir att fighten blir asfarlig för de andra i gruppen som spelar klasser som inte är för bra eller min/maxade.
Sant. En annan effekt av att biffa motståndet är att deras CR stiger, vilket ger PCna mer xp, vilket gör att de stiger i level och blir ännu bättre i allt snabbare takt.

/Anders
 
lasergreger said:
Laowai said:
Har nån lyckats hitta något som är brutet i stil me pun-pun än?

Eller för den skull master transmogrifist från 3.5. Gud den klassen alltså :gremsmile:

Men imo, är inte halva grejjen med pf/3.5 just att man ska kunna göra totalbrutna karaktärer? Det är ju liksom bara för sl att uppa motståndet.

Har det börjat bli prestigeklass mättat, eller är det alla nya feats som ställer till det?

Nej grejen med 3.5 är som med de flesta rollspel att man ska kunna ha kul med det på olika sätt.

Lösningen med att uppa motståndet är inte helt klockrent då effekten blir att fighten blir asfarlig för de andra i gruppen som spelar klasser som inte är för bra eller min/maxade.

/lasergreger - som kommer lämna diskussionen där hän då han just insåg att den gör honom sjukt deppig på riktigt.

Ajuste, tänkte inte på det.

Det var ju också därför jag skrev halva grejjen, inte hela :gremwink:
 
Först vill jag ge dig cred för att du hittar såna där optningsfinesser! Jag tycker nog att den som lyckas se såna möjlighetyer lätt ska slicka i sig äran och bara njuta av att krossa elakingarna!

Sedan vill jag tro på att ingen kombo av feats/spells eller abilities egentligen är exempel på "brutenhet", eftersom de alltid ställs mot ett visst motstånd. Alla builds har då sina svagheter som kan utnyttjas.

Dina givna parametrar här är bl a att motståndarna är onda, att alla attacker går in, att paladinerna använder sina spells, att du och dina allierade har en "aura of good".

Börjar vi byta ut de här parametrarna kan vi nog få en helt annan bedömning av paladinens spell.

Borde man inte kunna konstruera ett exempel på en "paladin-dödare"? Jag tänker på sånt som AoE-spells, på enchantment-spells, på "blindness"/etc, på (deeper) darkness, på "obscuring mist"/"wal of fire" mm.

Eller är PF brutet på riktigt?
 
Pathfinder tog bort att man fick en levelnadjustment av att spela vissa raser. Så spela en assimar eller drow nobel och var bara lite bättre än alla andra. Llolth wills it! :gremsmile:
 
Basenanji said:
Först vill jag ge dig cred för att du hittar såna där optningsfinesser! Jag tycker nog att den som lyckas se såna möjlighetyer lätt ska slicka i sig äran och bara njuta av att krossa elakingarna!
Tack. Men det är knappast fråga om någon optning. Snarare ett normalt användande av en spell.

Basenanji said:
Dina givna parametrar här är bl a att motståndarna är onda, att alla attacker går in, att paladinerna använder sina spells, att du och dina allierade har en "aura of good".
Visst. Säg att bara hälften av attackerna träffar. Skadan blir då hälften. Det är fortfarande mycket.

Basenanji said:
Borde man inte kunna konstruera ett exempel på en "paladin-dödare"? Jag tänker på sånt som AoE-spells, på enchantment-spells, på "blindness"/etc, på (deeper) darkness, på "obscuring mist"/"wal of fire" mm.
Det borde man kunna göra. Men det blir inte helt lätt, i alla fall inte om man förlitar sig på conditions, då paladiner har Saves up the ass, och dessutom är immuna mot disease, fear och enchantments.

/Anders
 
Leadership-featen anses bra nog för att vara trasig...

Det trasigaste jag hittat är single stat-klasser. En Two Handed Fighter behöver BARA styrka. Träffchans och skada beror på styrka och snart kommer din styrkebonus i skada räknas dubbelt istället för x1½.
Använd en Falchion och din grundskada kommer variera väldigt lite (2d4) men med din styrkebonus och Power Attack kommer du istället ha en fet modifikation som du multiplicerar vid crit, som är typ var 4 slag eftersom du med improved crit crittar du på 15+.
Och som sagt, max styrka, fighters progression, weapon spec/weapon exp etc gör att du bör träffa nästan jämnt med dina attacker.

Misstänker att det går att hitta liknande lösningar för andra single-stat klasser.
 
Fast å andra sidan så står det ju också att det är helt upp till DM om du ska få spela sådana raser och vilka eventuella nackdelar du ska få. T.ex. börja på en eller flera levlar lägre...
 
Dum Panda said:
Fast å andra sidan så står det ju också att det är helt upp till DM om du ska få spela sådana raser och vilka eventuella nackdelar du ska få. T.ex. börja på en eller flera levlar lägre...

Sure, men om man börjar spela på level 15 bör killen som spelar en fighter få spela en Halv-drake som också är en vampyr och en varulvsgrävling. Det kommer inte balansera honom med Clerics, Druider eller magiker men det hjälper lite :gremwink:
 
Paladiner är specialister på att ta sönder enstaka onda stora motståndare. Det är inte trasigt att de är riktigt bra på det, det är hela deras funktion. Ett effektivt sätt att minska deras effektivitet är att istället för ett jättemonster låta dem möta fler lite mindre mäktiga monster (sen kan man vara elak och låta några enstaka motståndare i en grupp vara icke-onda). Ett annat (som också kan hjälpa med magiker) är att se till att spelarna inte alltid kan kontrollera hur många (eller långa) encounters de får på en dag, så de blir mindre benägna att nova (använda alla sin begränsade förmågor) vid ett enda tillfälle.
 
Har aldrig märkt att casters ska vara så uber... Men sen är inte mina spelare mycket för att powergejma heller.
Just nu är det fighters som äger.
 
Dum Panda said:
Har aldrig märkt att casters ska vara så uber... Men sen är inte mina spelare mycket för att powergejma heller.
Just nu är det fighters som äger.

I så fall har ingen spelat en wizard och bryt sig om att läsa boken. Fighters suger så hårt att de knappt är spelbara efter level 9. Holy crap, varför inte bara spela en cleric och bosta dig så du slåss bättre än en fighter?
 
God45 said:
Dum Panda said:
Har aldrig märkt att casters ska vara så uber... Men sen är inte mina spelare mycket för att powergejma heller.
Just nu är det fighters som äger.

I så fall har ingen spelat en wizard och bryt sig om att läsa boken. Fighters suger så hårt att de knappt är spelbara efter level 9. Holy crap, varför inte bara spela en cleric och bosta dig så du slåss bättre än en fighter?

I min kampanj ägde också fightern, långt efter level 9.
 
Back
Top