För mig tyder det här på ett fundamentalt missförstånd av vad som är tanken med varningar.
Är målet att de – för publiken i allmänhet – ska minska "the distress" man upplever när mans er känsligt material? Njae, målet är att de som upplever problem i samband med visst content och som har färdiga coping strategies ska kunna förbereda sig, och de i den gruppen som inte har strategier ännu ska kunna undvika. Man kan alltså inte titta på t.ex. en allmän population och göra mätningar därav, för målet är inte att varna "folk i allmänhet".
Att vissa människor aktivt dras till ett verk för att det har en triggervarning säger ju exakt ingenting om huruvida den tilltänkta målgruppen för triggervarningen gör det.
Det känns helt enkelt som stor risk för väldigt märkliga slutsatser, om man inte begränsar sig till att forska på specifikt de personer som har triggers, eller som allra minst separerar dem i datan.
Jag måste säga att jag inte riktigt förstår vad de missförstår?
Att kunna förbereda sig svarar de ju med att "we have a culturally ingrained notion that 'to be forewarned is to be forearmed' — which seems to be really hard to extinguish, despite evidence to the contrary,".
De skriver ju också att "the studies involved a mix of trauma survivors and people with no such history". Detta handlar alltså om en metanalys och inte en specifik enkeltstudie, och den totala erfarenheten utifrån det.
Att trigger warnings inte fungerar så bra utifrån att vi önskar att hjälpa traumatiserade personer att ha ett bättre liv tycker jag inte är så svårt att förstå? De kan ge förväntansångest, de är svåra att hålla så specifika som triggers ofta är hos personer med trauman, de kan fungera som säkerhetsstrategier som typiskt sett är det man kallar ett beteende som upprätthåller problemet, etc.
Samtidigt tycker jag att det är en jättebra grej att ha ett förväntningssamtal med personer man inte känner innan man ska dra igång ett spel. Det kan då handla om saker man vill eller inte vill ha med (men utan att det behöver ha med trauman att göra), förväntningar, önskningar eller vad som helst. Jag är också mer positiv till det som blivit sagt med konsumentupplysning eller motsvarande, istället för "trigger warning" som verkligen drar tankarna till traumahantering.