Jag kom just på att jag lät bli att köpa Svärd & Svartkonst för att jag tyckte att boken var för stor. (Alltså inte för tjock, utan för stor.) Jag kände mig fånig redan i butiken.
Triviala skäl att bli pepp på spelTriviala skäl att passa på spel
Cyberpunk för att det är ... grått, brutalt och vapenfixerat.
Den här gränsen skulle jag säga är lite flytande och har faktiskt inte spelat något av de spel du nämner även om jag givetvis känner till dem. Det jag tycker är lite märkligt med min egen inställning är vad som t.ex. gör mer standard fantasy (med alver, drakar och orcher, som i sig egentligen är rätt märkliga och absurda varelser) till mer ok. Jag har väl på något sätt etablerat någon slags egen tolkning av vad jag anser tillhöra genrens tradition och om man försöker blanda det med en annan tradition (t.ex. vad som är standard sci-fi) så stämplar jag det instinktivt som gonzo.Blir lite intresserad av vad du lägger in i "Gonzo kombinationer". Inkluderar det t.ex. space 1889, castle falkenstein och the laundry eller är det mer det absurda och löjliga som du inte gillar.
Det borde du! Regelsystemet är onödigt tillkränglat på sina ställen, men det är lätt att kapa bort, och i övrigt är tredje utgåvan det klart bättre spelet. Helvetet i tredje utgåvan är bland de coolaste koncept jag sett, och attributen och hur domänerna fungerar är mycket bättre än i tvåan.Jag hade läst Nobilis 2nd edition, som tyvärr var ur tryck och skitsvår att få tag på. När jag hörde att det skulle komma en ny version blev jag väldigt peppad. När jag såg hur den såg ut sjönk mitt intresse så snabbt att jag inte ens har bläddrat i spelet.
Jag upplever att jag kan tolka detta på olika vis, har du lust att förtydliga vad du avser här?Företeelser som får mig att snabbt lägga ett spel åt sidan:
- [...]
- Setting som förutsätter att spelarnas äventyrare ska omfamna mörkret och bete sig därefter.