Troberg
Sinister eater
- Joined
- 27 Jun 2001
- Messages
- 17,659
En sak som slog mig är att man har ganska olika krav på beskrivningen av spelarkaraktärer (PC) och spelledarkaraktärer (NPC).
En PC har man ofta ett behov av en lång lista med färdigheter, spells, utrustning, fördelar, nackdelar, förmågor och annat sånt. Man lägger dessutom ganska mycket tid på att skapa en PC.
För en NPC så är ofta behovet mycket mindre och annorlunda. De har mindre behov av alla de egenskaper sm listas ovan. Ofta räcker några få. NPCs improviseras ofta fram under pågående spel.
Olika behov, samma regler? Låter konstigt.
Hur skulle det vara om man hade olika regler för PC och NPC? Om man inte längre betraktade en NPC som en spellederkörd PC? Skulle man kunna göra NPC enklare utan att spelet blir lidande, kanske till och med med mer flyt och känsla i spelet?
Varför inte?
Vad skulle man kunna banta ner?
* Behövs en lika detaljerad skala för grundegenskaper? Räcker det inte med att man listar de som är utmärkande för karaktären? Jättestark och Ful i stället för Sty18, Fys 11, Smi 12, Int 10, Kar 5? Spelarna vet ju aldrig det exakta värdet ändå.
* Behövs en lång lista färdigheter (och liknande) eller kan man även här nöja sig med de viktigaste för personen?
* Behöver NPCs ett lika petdetaljerat skadesystem? Räcker enkla skadenivåer, utan blödning, bestående men och liknande detaljer?
* Behöver de lika detaljerade system för magipoäng? Räcker det att slå en D20 och om den blir under kostnaden för besvärjelsen så har han kört slut på tillgängliga poäng. Spelarna vet ju i vilket fall aldrig om han var fulladdad från början.
* Behöver man ha ett fullfjädrat karaktärsgenereringssystem för att generera en NPC? Vem vill göra en level 15 NPC i D&D efter konstens alla regler?
Min erfarenhet är att de flesta i praktiken redan spelleder på detta sätt. Man gör inte NPCs enligt samma metoder som PCs. Man beskriver inte dem lika djupt (siffermässigt). Varför är det då så få system som återspeglar detta och tar steget fullt ut och har separata regler för PC & NPC?
Man har ju i vilket fall som helst möjlighet att välja att beskriva viktiga NPCs (följeslagare, dependents, storskurken och så vidare) med reglerna för PCs, medan man tar de mindre viktiga i enklare termer.
Varför kan inte bysmeden som spelarna oväntat muckar gräl med på världshuset heta Immer, vara Stark, Tålig och kunna Slagsmål 15. Punkt. Om storyn senare behöver bakgrundshistoria på honom så kan man då plocka fram att han har ett förhållande med världshusvärdens fru, att han har pengar nedgrävda i smedjan, att han egentligen är en efterlyst rövare som börjat ett nytt liv osv. Han behöver inte vara en platt och tråkig person utan personlighet, men vid det första mötet med honom så är det helt enkelt hans nävar som gör störst intryck.
Mer regler som från början är byggda för att underlätta improvisation!
En PC har man ofta ett behov av en lång lista med färdigheter, spells, utrustning, fördelar, nackdelar, förmågor och annat sånt. Man lägger dessutom ganska mycket tid på att skapa en PC.
För en NPC så är ofta behovet mycket mindre och annorlunda. De har mindre behov av alla de egenskaper sm listas ovan. Ofta räcker några få. NPCs improviseras ofta fram under pågående spel.
Olika behov, samma regler? Låter konstigt.
Hur skulle det vara om man hade olika regler för PC och NPC? Om man inte längre betraktade en NPC som en spellederkörd PC? Skulle man kunna göra NPC enklare utan att spelet blir lidande, kanske till och med med mer flyt och känsla i spelet?
Varför inte?
Vad skulle man kunna banta ner?
* Behövs en lika detaljerad skala för grundegenskaper? Räcker det inte med att man listar de som är utmärkande för karaktären? Jättestark och Ful i stället för Sty18, Fys 11, Smi 12, Int 10, Kar 5? Spelarna vet ju aldrig det exakta värdet ändå.
* Behövs en lång lista färdigheter (och liknande) eller kan man även här nöja sig med de viktigaste för personen?
* Behöver NPCs ett lika petdetaljerat skadesystem? Räcker enkla skadenivåer, utan blödning, bestående men och liknande detaljer?
* Behöver de lika detaljerade system för magipoäng? Räcker det att slå en D20 och om den blir under kostnaden för besvärjelsen så har han kört slut på tillgängliga poäng. Spelarna vet ju i vilket fall aldrig om han var fulladdad från början.
* Behöver man ha ett fullfjädrat karaktärsgenereringssystem för att generera en NPC? Vem vill göra en level 15 NPC i D&D efter konstens alla regler?
Min erfarenhet är att de flesta i praktiken redan spelleder på detta sätt. Man gör inte NPCs enligt samma metoder som PCs. Man beskriver inte dem lika djupt (siffermässigt). Varför är det då så få system som återspeglar detta och tar steget fullt ut och har separata regler för PC & NPC?
Man har ju i vilket fall som helst möjlighet att välja att beskriva viktiga NPCs (följeslagare, dependents, storskurken och så vidare) med reglerna för PCs, medan man tar de mindre viktiga i enklare termer.
Varför kan inte bysmeden som spelarna oväntat muckar gräl med på världshuset heta Immer, vara Stark, Tålig och kunna Slagsmål 15. Punkt. Om storyn senare behöver bakgrundshistoria på honom så kan man då plocka fram att han har ett förhållande med världshusvärdens fru, att han har pengar nedgrävda i smedjan, att han egentligen är en efterlyst rövare som börjat ett nytt liv osv. Han behöver inte vara en platt och tråkig person utan personlighet, men vid det första mötet med honom så är det helt enkelt hans nävar som gör störst intryck.
Mer regler som från början är byggda för att underlätta improvisation!