Nekromanti Troberg slaktar heliga kor

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Re: Kött är rött

Jag undrar varför det måste finnas regler för sådant överhuvudtaget. Personligen brukar jag improvisera 90% av allt statistiskt dravel utifrån situationen. Om jag vill att Lord Nelson V ska överleva ett pistolskott så gör han det, men om skadeslaget är högt kanske det blir knappt. Sedan förändras såklart läget av RPs agerande, men överlag tycker jag att generella regler är värdelösa.

Stunden och historien är bättre domare, imho. Du kan själv hitta på att slå 4D, 2D eller 18D om du anser det nödvändigt. Det finns liksom ingen anledning att dryfta sådana saker.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Kött är rött

"Jag undrar varför det måste finnas regler för sådant överhuvudtaget."

Därför att [insert general anti freeform rant here].
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: Kött är rött

T10, d6 (snip) Masterbook-systemet
Vet för lite om för att ha en åsikt.

Den edition jag hade och tycärr sålde hade inget sådant. Den hade ett lättviktigt system men det gällde även för PCs.

Storyteller-systemet
Samma invändning som Paranoia.

Jag vill ha detaljerade PCs och NPCs som är så detaljerade som situationen kräver, vilket ofta inte är mycket. Jag vill inte ha ett översimpelt system för alla.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Re: Kött är rött

Därför att [insert general anti freeform rant here].

Så allt bottnar i att SL inte får ha för mycket inflytande över en handling som han/hon i 99% av fallen hittat på själv?

Det är ungefär som att säga åt en manusförfattare att hjälten inte får hamna i slagsmål på sidan 8, eftersom publiken kanske inte är beredda på det.

Jag kan garantera att alla spelledare där ute någon gång förbisett ett skadeslag, ignorerat ett misslyckande/lyckande, hittat på resultat för RP/SLP eller egentligen gjort vad som helst som på något sätt förbiser regler för att handlingen inte ska ta en onödig vändning. Detta är inte friform - det är praktiskt användande av existerande normer. Om du inte vill att en RP ska dö bara för att du slog 340 i skada med en svartalfs gaffel så kommer du säga "svartalfen angriper dig ondsint, men missar och fäster gaffeln i en stubbe i närheten" eller dylikt.

Det handlar inte om friform eller SL makt. Det handlar om praktik kontra regelslaveri.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,475
Re: Kött är rött

Tvärtom, skulle jag vilja säga. Då kanske man skulle få vettiga spelledarpersoner utan att behöva sitta timmar i förväg.

Jao, men att sitta innan spelar ingen roll nu. Det var ju som ett alternativ till att improvisera eller har jag missat något i tråden? Dock har du helt rätt i att det skulle spara tid för vissa. Jag gör mina förberedda slps genom att sätta ut det jag känner för. Skriver egentligen inte upp särskilt många värden och låter slp:n utvecklas som person under spelet.

Typexempel är Star Wars d6. En generell spelledarperson har 2D i allting som han gör utom sina spetskunskaper, där han har 4D. Behöver du en kejserlig stormsoldat? Spetskunskaperna är att ha ihjäl rebeller. Så fort stormsoldaterna börjar skjuta så har de 4D, och alltid annars har de 2D. Behöver du en rebellmekaniker? Spetskunskaperna är att meka. Så fort något ska mekas med har han 4D. I alla andra fall har han 2D.

Star Wars d6 är bra. Det visste jag redan. :gremwink:

Med andra ord, det går fort att generera en spelledarperson komplett med de värden som behövs, även om du gör det mitt under spelets gång, och värdena fungerar!

Hur fort är fort egentligen? Jag tycker att tre minuter är för lång tid. Både när jag spelleder och när jag spelar.han/hon spelleder som jag spelar mina slp:s. Jag sätter som sagt, knappt några värden och de värden jag sätter ändras under spelets gång. Det spelar ju ingen roll så länge rollspelarna bara ser honom. Då är han fortfarande stark och uthållig, vad han än har för värden.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Kött är rött

"[T10] Vet för lite om för att ha en åsikt."

Så mycket som jag har tjatat om Västmark så borde det ha gått in vid det här laget... :gremwink:

"Jag vill ha detaljerade PCs och NPCs som är så detaljerade som situationen kräver, vilket ofta inte är mycket. Jag vill inte ha ett översimpelt system för alla."

Vad betraktar du som ett översimpelt system? Är ett system översimpelt om det inte behövs eller inte finns några sekundära värden? Är ett system översimpelt om värden mäts i ensiffriga tal istället för tvåsiffriga?

Sen finns det faktiskt ingenting som hindrar att man är mer detaljerad. Åtskilliga av såsböckerna till SWd6 innehåller mängde med spelledarpersoner, kompletta med värden som man ändå ignorerar... :gremwink:
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,475
Re: Kött är rött

Jag tror att trobergs poäng är följande: det spelar ingen roll vilka värden SLPs har, eftersom det enda som är väsentligt är hur de skiljer sig från RP. Det viktiga är om de är bättre eller sämre på något sätt, samt eventuella specialegenskaper de kanske har. Hur svåra de är att handskas med.

Ja, vad jag inte håller med om är att det skulle behövas ett eget system för att göra slp:s.

SL: "Den otroligt starke och livsfarlige Torulf..."

Spelare: Vänta, hur stark är Torulf?

SL: Femton; hurså?

Spelare: Bah! Jag har ju sexton, ju!

SL: Faen! Ok... "Den relativt starke och hyffsat livsfarlige Torulf..."


Som sagt, vem berättar värden på slp:s för spelarna? Inte jag iaf... :gremlaugh:

Att berätta värden för sina spelare tycker jag är att förstöra rollspelandet. Efter ett par rundor i strid har spelarna sin egna uppfattning om hur farlig motståndare de möter.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Re: Kött är rött

Som sagt, vem berättar värden på slp:s för spelarna? Inte jag iaf...

Min poäng är att jämförandet av siffror är ointressant i sammanhanget. Siffror ska finnas i bakgrunden; inget annat.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Kött är rött

  • Identifiera spetskunskaperna.
  • Gör spelledarpersonen något som har med detta att göra så slår man 4D.
  • Gör spelledarpersonen något annat så slår man 2D.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: Kött är rött

Ja, och det stödet har du i de flesta spelen idag. Om du förbered en slp så kan du lika gärna sätta dig ner med de vanliga reglerna för rollpersonen och sålla bort det du inte orkar med. Där har du friheten att du kan välja t.ex händelser eller värden. Du behöver inte slå. Men om du skulle ha speciella sidor i regelboken för att tillverka en slp så vinner du egentligen inget på att ha ett lättare system.
Det är inte en fråga om att jag inte orkar banta det vanliga systemet. Frågan är varför jag ska behöva göra det.

Det är inte bara för att spara jobb, det är för att fokusera på det som gör en NPC unik och relevant. Det är för att få flyt i spelet utan att behöva ta till utomregliska genvägar. Det är att koncentrera sig på vad som är viktigt och att bygga reglerna efter behovet.

Jag vill ha ett system som stöttar mig och arbetar med mig, inte ett jag måste arbeta mig runt.

Visst det går mycket väl att använda termer som stark, uthållig osv men det är fortfarande sådana saker som spelarna får reda på i vilket fall. Det har inget med reglerna att göra direkt.
Texttermerna är inte ett självändamål, de var där för att göra ursprungsinlägget systemoberoende och för att peka lite extra på det minskade behovet av upplösning.

I det flesta fall räcker det med två eller fyra nivåer på grundegenskaper för en NPC (om man inte anger medel).

2: Låg och hög
4: Usel, låg, hög och jättehög.

Om dessa sedan får siffror eller namn är likgiltigt, det är ändå bara benämningar. Siffror har fördelen att man kan låtsas göra matematik på dem (fast egentligen är det fusk matematiskt sett, eftersom de egentligen inte är tal utan klassnamn), namn har fördelen att man behöver förklara mindre när man exemplifierar i inlägg.

Dessutom, vilken spelledare ger sina spelare värdena på sina slps?
Inte jag i alla fall.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Re: Kött är rött

Åtskilliga av såsböckerna till SWd6 innehåller mängde med spelledarpersoner, kompletta med värden som man ändå ignorerar...

Kanske lite OT i sammanhanget, men jag måste bara säga att detta är ett av skälen till att just SW spelen är, fackligt uttryckt, S.K.I.T. Både d6 och d20 är bra spel på det hela taget, sedan kommer sidorna med statistik på filmernas karaktärer... jag hatar det! Jag hatar det så mycket att jag är beredd att sänka betygen på spelen till hälften bara för deras existens.

Jag har ännu inte studerat den nya versionen av LotR, så jag kan inte såga det spelet av samma anledning. Men jag hoppas verkligen slippa nuffror för Aragorn, Gandalf och resten av töntarna.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Kött är rött

"Så allt bottnar i att SL inte får ha för mycket inflytande över en handling som han/hon i 99% av fallen hittat på själv?"

Jag orkar faktiskt inte dra upp det hela igen. Du får ursäkta mig, men jag orkar faktiskt inte. Har du inte förstått det än så lär det inte gå in hur många gånger jag försöker. Och du verkar ju trivas, så varför ska jag bry mig?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Kött är rött

"Kanske lite OT i sammanhanget, men jag måste bara säga att detta är ett av skälen till att just SW spelen är, fackligt uttryckt, S.K.I.T."

Nja, knappast "fackligt". "IMHO" passar bättre.

Personligen ser jag ingen större skillnad på statistik om vad en X-vinge klarar av än vad amiral Motti klarar av. Utom möjligen att jag kommer att använda en X-vinge i spelet, medan amiral Motti är mer tveksam. Däremot skulle jag aldrig använda Han Solo på ett sätt som kräver tärningar och därmed inte heller statistik, men skulle jag nu vilja göra det så föredrar jag att ha Hans värden än att inte göra det och tvingas hitta på.

"Jag har ännu inte studerat den nya versionen av LotR, så jag kan inte såga det spelet av samma anledning. Men jag hoppas verkligen slippa nuffror för Aragorn, Gandalf och resten av töntarna."

Åtminstone nazgûlerna slipper du inte undan.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,475
Re: Kött är rött

Jao, men nu är ju SW sånt att de spl:s som finns är kloner mer eller mindre. :gremwink:

Men säg att man ska göra en slp lite snabbt som ska hänga med spelarna och faktiskt inte bara vara kanonmat...
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Re: Kött är rött

Har du inte förstått det än så lär det inte gå in hur många gånger jag försöker.

"Den debattör som uttryckligen ifrågasätter sin motståndares intellekt markerar endast vändpunkten för sin egen förlust".

:gremgrin:

Och du verkar ju trivas, så varför ska jag bry mig?

Svara på den andra delen i mitt inlägg. Har du någonsin förbisett eller ändrat tolkningen på ett tärningsslag? Jag utgår från att svaret är ja, så varför inte gå steget längre och fullkomligt skita i de faktiskt rätt onödiga regler som finns för just SLPs och låta dem ha de funktioner de bör ha?

Vad jag har hört om dig som SL så är du inte ens hälften så regelslavisk som du ibland verkar vara här, och därför tycker jag det är skrämmande att skönja en sådan regelfanatism som du ibland verkar utstråla. Rätta mig om jag har fel - på endera punkt.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: Kött är rött

Typexempel är Star Wars d6. En generell spelledarperson har 2D i allting som han gör utom sina spetskunskaper, där han har 4D. Behöver du en kejserlig stormsoldat? Spetskunskaperna är att ha ihjäl rebeller. Så fort stormsoldaterna börjar skjuta så har de 4D, och alltid annars har de 2D.
Du har inte sett filmerna va?

I början av första filmen kläcker Ben ur sig en kommentar att det är Imperiets Stormtrupper som ligger bakom en attack eftersom de är de enda som är så träffsäkra. Sedan tillbringar stormtrupperna tre filmer med att missa allting...

Det finns till och med en optional-regel i GURPS Special Ops för cinematiska kampanjer som heter Imperial Stormtrooper Marksmanship Academy som går ut på att fienden alltid missar första salvan.

I ärlighetens namn ska jag erkänna att jag alltid kör den regeln. Det är inte riktigt snällt att säga "Bakhåll! Plötsligt kommer det tung automateld från båda sidorna! (rullar tärningar) OK, ni tre är döda.". Om spelarna själv klantat sig in i en situation ("Haha, vi är tuffa, vi skiter i att gömma oss. Vi skjuter några skott i luften så att de vet att det är tuffa gänget som ärpå ingående!" så får de skylla sig själv, men jag sätter som spelledare inte spelarna i en sits där de inte har någon chans.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Kött är rött

"Men säg att man ska göra en slp lite snabbt som ska hänga med spelarna och faktiskt inte bara vara kanonmat..."

Tja, behöver du egentligen något mer? Möjligen kan du ju konstatera att det är en hjälte, och göra fördelningen till 5D/3D istället (såsom rollpersoner har). Men i och med att det faktiskt är så som skalan är (specialister har 4D inom specialområden, annars är 2D fullständigt medel, hjältar har +1D på båda), och det inte finns några sekundära värden i spelet (utom Move som normalt är 10 och möjligen Force Powers som man bara har) så behövs faktiskt inte mer än så.

Jag har samma grej i Västmark, när jag definierar nivåerna på skickligheterna: +2 är en lärlings nivå, +4 är en gesälls nivå och +6 är en mästares nivå. Egenskaper är normalt på exakt noll, så bara om man vill få in avvikelser i spel behöver man bry sig och då är skalan -4 till +4. Inga sekundära värden behövs alls, utom möjligen för häxor som kan behöva lite besvärjelser.

Jag ser egentligen ingen mening med att ha ett mer komplicerat system än så. Fler detalljer ger faktiskt ingenting, så jag ser helt enkelt inte problemet.

KISS-regeln rullar!
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Re: Kött är rött

...men jag sätter som spelledare inte spelarna i en sits där de inte har någon chans.

Precis!

Jag blev ganska irriterad när vår nuvarande SL i Spycraft (eller en av dem, iaf) fick för sig att låta en bomb nästan döda en RP när denne skulle gå in genom en dörr. Anledningen? Tja, han hittade inte bomben...

Detta var dessutom en av de svagare karaktärerna i gruppen, så han överlevde endast för att han klarade sitt Reflex save - detta trots att det var det minst sannolika i hela ekvationen.

Sådana situationer är väldigt onödiga. Att slakta en RP bara för att spelaren inte förstått hur SL tänkt sig saker och ting. I CoC eller egentligen vilket enkvällsscenario som helst - kanske. Men i en kampanj där folk helst inte ska börja vrida och vända på alla stenar i New York efter första scenariot så fungerar det väldigt dåligt.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: Kött är rött

Så mycket som jag har tjatat om Västmark så borde det ha gått in vid det här laget...
Jodå, jag har nog till och med tankat hem det. Tyvärr är min tidsmaskin trasig så jag har inte hunnit läsa det.

Vad betraktar du som ett översimpelt system? Är ett system översimpelt om det inte behövs eller inte finns några sekundära värden?
Enkelt svar. Det beror på. Om man tittar på Paranoia så är det precis lagom för Paranoia. I ett spel med mer karaktärsspel och längre kampanjer så är det på tok för primitivt.

Är ett system översimpelt om värden mäts i ensiffriga tal istället för tvåsiffriga?
Nejdå, jag skulle mycket väl kunna tänka mig ett binärt system med karaktärsbeskrivningar i streckkod. Sådant är detaljer.

Det fick mig helt spontant att tänka på ett citat:
"Det finns 10 sorters människor. De som förstår binärt och de som inte gör det."
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Glömde ju...

...att SL aldrig slår fler tärningsslag än skada för de attacker från monster som spelarnas RP inte lyckas skydda sig ifrån. Monstrens siffror är endast jämförelsevärden - inget annat.
 
Top