Nekromanti Troberg slaktar heliga kor

Krille

Super Moderator
Re: Ett annat sätt att göra det...

"Min tanke är att man har ett basalt, slimmat och fokuserat system för NPCs som skalar snyggt upp till PCs. En enkel NPC ska lätt kunna "befordras" till en NPC som är beskriven enligt PC-systemet om det visar sig att en spelare helt oväntat förälskar sig och gifter sig med "Våpet i fara, Vacker, Puckad, Expert på Shoppa"."

Tja, där har du en grund för en spelledarperson i Västmark: egenskaperna Våp -4, Vacker +2 och Puckad -2, skickligheten Shoppa +6. Mer behöver du inte, eftersom det inte finns några sekundära värden.

Vill du nu bygga ut denna spelledarperson efter behov, så mata på med några egenskaper till och lite fler färdigheter. Skulle skada behöva bokföras så kan du välja mellan att bara hålla reda på om spelledarpersonen står upp eller inte, eller bokföra skada, eller bokföra skada och omtöckning.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
D&D3e

Min tanke är att man har ett basalt, slimmat och fokuserat system för NPCs som skalar snyggt upp till PCs. En enkel NPC ska lätt kunna "befordras" till en NPC som är beskriven enligt PC-systemet om det visar sig att en spelare helt oväntat förälskar sig och gifter sig med "Våpet i fara, Vacker, Puckad, Expert på Shoppa".
D&D3e skalar upp på det sättet. Inte snyggt kanske, men eftersom en NPC i stort sett bara är en PC fast enklare beskriven, är det bara att vrida på reglaget tills man uppnår önskad grad av beskrivning. I speldata i alla fall. D&D är inte så bra på annat... som personlighet och motivationer och sånt. Där blir det mest Alignment som styr vilket inte är helt optimalt.

Även monstren kan skalas om eftersom kärnan är samma som för PC's. Monsterbeskrivningen är helt enkelt en annan mall för att titta på samma info på ett sätt som hjälper (eller i vissa fall stjälper) en DM när han/hon kör ett äventyr. Det är det som är grunden för Savage Species.

Men som sagt så blir det mest regelfippel, och mer regler betyder ju inte en bättre NPC... ja, bättre och bättre... äsch ni vet vad jag menar! Ett motivatissystem och presonlighetsdrag ska man nog ha i bakfickan också.

M.

Nightowl

Champion
Re: Kött är rött

Är det någon enda regelkonstruktör som jag kan tänka mig att hylla för sin kreativitet så är det Greg Kostikyan på WEG, med Sandy Petersen på Chaosium som god tvåa. Monte Cook, Gary Gygax och Mark Rein*Hagen kommer inte ens i närheten!
Hint: T6-systemet kommer ursprungligen INTE från Star Wars, utan ifrån Ghostbusters, som gavs ut i samarbete med Chaosium, och de som spånade fram detta system var herrar Greg Stafford... och Sandy Petersen.

Erik Sieurin, äras den som äras bör.

Krille

Super Moderator
Re: Kött är rött

"Hint: T6-systemet kommer ursprungligen INTE från Star Wars, utan ifrån Ghostbusters, som gavs ut i samarbete med Chaosium, och de som spånade fram detta system var herrar Greg Stafford... och Sandy Petersen."

Där ser man. Det innebär att Kostikyan är omkörd av Sandy Petersen som Krilles favoritrollspelsprofil, och att Kostikyan nu tävlar intensivt med Greg Stafford.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Rött är sött.

"Joo, men problemet är att då måste man fortfarande skriva "dålig" eller "bra" osv på varenda grundegenskap och varenda färdighet. Jag tror att det kan vara en poäng att bara konstatera "avdankad" liksom, och låta det säga en massa om både INT, STY, KP, PSY osv."

Okej, så du vill förenkla det ytterligare ett led och samla en bunt relevanta färdigheter i ett paket som sedan förses med en beteckning typ avdankad krigare eller topptränad elitsoldat? Låter faktiskt ännu smidigare om det är det du menar.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Skamlös reklam

"*Krille improviserar spelledarpersoner i Västmark:*"

Du inser väl att du kommer att bli lynschad om det legendariska Västmark inte uppfyller alla uppblåsta förväntningar när det väl kommer ut? :gremwink:

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag läser mitt inlägg igen

"Det verkar som om vi ser olika på fenomenet regler. Jag ser inte regler som en lista över saker man ska göra, jag ser dem som ett stöd i mitt spelande."

Jag anser personligen att reglerna inte ska stå ivägen om man vill skapa en rollperson utanför standardmallen. Du har rätt i att reglerna inte ska vara mer än ett stöd men i många rollspel fungerar just rollpersonsgenereringen som en checklista där man förväntas göra vissa saker i en viss ordning. Eftersom jag avskyr en massa onödigt regelfibblande så litar jag till stor del på min egen improvisationsförmåga när det gäller skapandet av spelledarpersoner.

Ezzy

Warrior
OT... eller?

"Det som skiljer är att jag skalat bort en massa information som inte behövs i det läget"
Aaah. precis det som är tanken bakom musik formatet mp3, man har tagit bort all onödig information som inte behövs. problemet då är:
"Den låter likadant (och lika illa som MP3 brukar låta)."
;C) :C)

OT... eller?

Troberg

Sinister eater
Re: OT... eller? [OT, men bara delvis]

Aaah. precis det som är tanken bakom musik formatet mp3, man har tagit bort all onödig information som inte behövs.
Problemet är att MP3 (precis som JPG och MPG) är en Fourier-transformsbaserad packning. Man delar upp signalen i frekvenskomponenter, plockar ut de starkaste och dumpar de svaga.

Teoretiskt sett funkar det fint och logiken är klar. Tyvärr är inte verkligheten så ren.

Vad har man tappat?

Man har tagit bort de svaga frekvenskomponenterna. Det innebär att man offrar det i ljudsammanhang mycket viktiga måttet dynamik, det vill säga förhållandet mellan starkaste frekvenskomponenten och svagaste frekvenskomponenten i signalen. Hur hör man det? Lyssna på en låt där väldigt svaga ljud samsas med starka (Something fast av Sisters of Mercy är ett bra exempel. Raden "Gimme something fast" hörs nästan inte alls.). Detär en effekt inte olik den som inträffar om man har dåliga högtalare och basgången dränker ut resten av ljudet.

För att öka packningsgraden tillåter man en viss drift i fasläget. Detta ger en oklar stereobild (stereo är inte bara att leverera olika mycket tryck i högtalarna).

Spelar det någon roll?

Det beror på.

Kör du det på datorn på datorns kassa ljudkort (ja, även de bästa (i konsumentprisklass) är rätt kassa) på några datorhögtalare (som också är rätt genomgående kassa) och med datorns brusande fläktar så märker du ingen större skillnad. Lyssnar du i bilen med motorbuller, massor av mottrafikanter som tutar på dig och sånt så gör det inte heller någon skillnad. (Sidoparentes här. I en "Visste du att..." i en av Microsofts produkter fanns följande tips: "Visste du att om du har bilradion tillräckligt högt så kan ingen se dig?". Undrar vad killen som skrev det råkat ut för på vägen till jobbet?)

Kör du på någon halvdan mellanklasstereo (Sony och liknande) så kan du märka skillnad, men du kan leva med den.

Har du en bra stereo (NAD, Rotel, Dali och liknande) så är det en skillnad som natt och dag.

Det är dock inte en bra analogi här. I mitt fall diskuterade jag inte MP3 kontra andra signalkällor, jag diskuterade att dölja sådant som inte behöver visas i ett visst sammanhang. Om man tvunget ska behålla analogin så kan man säga att NPCs motsvarar behovet av ljud i datorn eller bilen, medan PCs förtjänar en bra stereo.

Troberg

Sinister eater
Re: Jag läser mitt inlägg igen

Jag anser personligen att reglerna inte ska stå ivägen om man vill skapa en rollperson utanför standardmallen. Du har rätt i att reglerna inte ska vara mer än ett stöd men i många rollspel fungerar just rollpersonsgenereringen som en checklista där man förväntas göra vissa saker i en viss ordning. Eftersom jag avskyr en massa onödigt regelfibblande så litar jag till stor del på min egen improvisationsförmåga när det gäller skapandet av spelledarpersoner.
Det är sådant jag vill komma från. Reglerna ska återspegla hur man spelar, inte tvärtom.

Sedan ska jag väl erkänna att jag inte gått och slipat på det här temat någon längre stund. Mitt mål är med tråden är att dra igång en diskussion och se hur många intressanta ideer man kan ruska ur ämnet, därav mina försök att driva det så långt som det bara är tänkbart. Sedan får man plocka de bra koncepten och se vad man kan göra av det. Framtiden får utvisa om den oslipade iden visar sig vara en diamant eller en glasbit.

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Det är sådant jag vill komma från. Reglerna ska återspegla hur man spelar, inte tvärtom."

Där har vi en liten svårighet. Det är ju allmänt känt att spelstilarna här på forumet varierar väldeliga. Är reglerna tänkta enbart för eget bruk eller?

Personligen så tycker jag att Risings ide om olika färdighetspaket tilltalar mig allra mest. Snabbt och enkelt.

Rising

Vila i frid
Re: Rött är sött.

"Okej, så du vill förenkla det ytterligare ett led och samla en bunt relevanta färdigheter i ett paket som sedan förses med en beteckning typ avdankad krigare eller topptränad elitsoldat?"

Javisst. Det Krille pratar om med prinsessor med Snygg+2 och Dum+2 (eller vad det nu var) ser jag lite som den gamla vanliga metoden: Utkastarna i Mutantäventyret Nekropolis sades ha Styrka:18, det var deras enda egenskap. Annars ansågs de vara genomsnittliga.

Det gör det rätt svårt att skilja på två lönnmördare i Chronopia exempelvis. Skall den ene ha Smyga: 18 och den andra ha Dyrka Upp Lås: 17? Det gör dem inte direkt olika varandra.

Med traditionella metoder blir spelledarpersonerna antingen rätt platta eller väldigt tidskrävande att beskriva.

Ofta nöjer man sig med att variera deras utrustning och stridsegenskaper...

Tänk om spelledaren istället premierades till att tänka i termer som "en gammal pensionerad lönnmördare och en lovande nybörjare", "en tjock klumpeduns och en vek benget", "en prylgalen manicksamlare och en teknikfientlig atlet" osv. Direkt skulle man med stora penseldrag kunna måla upp ordentligt intressanta spelledarpersoner, och det skulle vara lätt att frångå stereotyperna.

Den "gamla pensionerade lönnmördaren" är nog lika dålig som den "lovande nybörjaren", men pensionären har sina kunskapsfärdigheter i behåll medan nybörjaren är bättre på smyga, gömma sig och liknande.

Framförallt skulle denna metod gynna de halvoviktiga spelledarpersonerna som inte bara är kanonmat i äventyren utan som kan få en viktig roll om rollpersonerna vill det. Det är viktigt. Ingen spelledare blir nog tillräckligt inspirerad när han gestaltar en utkastare med Sty:18 för att någon rollperson skulle vilja lära sig känna denne. Med det här systemet så kan man däremot individualisera spelledarpersoner utan att man skulle behöva skriva hela bakgrundsberättelser åt var och en av dem.

En pirat med stridsfärdighet: 7 och en med FV:18 är det ingen rolig skillnad på. Ett "Hispigt Nervvrak" och en "Slug Filur" kan man däremot ta till sitt hjärta utan omsvep.

Nu vet jag inte hur systemet skulle vara utformat eller vilka termer man skulle använda, men det är ju för att man måste ägna så mycket energi åt att förklara systemet i sig så att man inte hinner få rätsida på sitt klur.

/Rising

walium

Ganska töntig, faktiskt

"En pirat med stridsfärdighet: 7 och en med FV:18 är det ingen rolig skillnad på. Ett "Hispigt Nervvrak" och en "Slug Filur" kan man däremot ta till sitt hjärta utan omsvep."

Som bekant är spelare ena lömska jävlar som sällan handlar enligt spelledarens planer. En kort beskrivning som "lättlurad med dålig andedräkt" kan vara guld värd om spelarna på något sätt använder sig av alternativa lösningar som involverar spelledarpersoner. En sådan kort mening tar inte mycket plats men säger ändå bra mycket mer om spelledarpersonens handlande och reaktioner än ett styrkevärde gör. Spelledarpersonen växer och får lite mer utrymme helt enkelt. Han blir något mer än bara siffervärden.

Krille

Super Moderator

"En pirat med stridsfärdighet: 7 och en med FV:18 är det ingen rolig skillnad på. Ett "Hispigt Nervvrak" och en "Slug Filur" kan man däremot ta till sitt hjärta utan omsvep."

Ser man det på det sättet så är ju Star Wars på rätt väg med sina arketyper, som ju beskrivs enligt mallen "tystlåten spanare", "avdankad jedi", "pensionerad kejserlig officer" etc. Varenda en av dem beskrivs med ett adjektiv och ett substantiv (utom arketypen "unge", där substantivet säger tillräckligt mycket).

Detta kan naturligtvis även utnyttjas för spelledarpersoner. Inför ett fält på spelledarpersonsformuläret (det behöver inte vara stort - i Västmark är det en A6, dvs en kvarts A4) som heter "rollbeskrivning". Tala om för spelledaren att rollbeskrivningen pusslas ihop att ett adjektiv som talar om hur personen är och ett substantiv som talar om vad han gör. Bidra eventuellt med en slumptabell för adjektiv. Så plötsligt har man inte bara en värdshusvärd, man har en "trögtänkt värdshusvärd".

Mycket mer system än så tror jag inte att man ska ha. Det är svårt att premiera spelledare med poäng, så man får hoppas att systemet är tillräckligt enkelt för att han ska vilja använda det, tillräckligt snabbt för att användas improviserat under spel, och inspirerar tillräckligt mycket för att han ska uppskatta det.

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Ser man det på det sättet så är ju Star Wars på rätt väg med sina arketyper, som ju beskrivs enligt mallen "tystlåten spanare", "avdankad jedi", "pensionerad kejserlig officer" etc. Varenda en av dem beskrivs med ett adjektiv och ett substantiv (utom arketypen "unge", där substantivet säger tillräckligt mycket). "

Man skulle kanske kunna stoppa in dylika adjektiv i en tabell och slå fram spelledarpersonens karaktärsdrag om det skulle behövas. Låter det som en vettig idé?

Ezzy

Warrior
OT...

"Om man tvunget ska behålla analogin så kan man säga att NPCs motsvarar behovet av ljud i datorn eller bilen, medan PCs förtjänar en bra stereo. "
eller så kan man säga att några spelgrupper är Sony mellanklasstereo, kassaljud kort i datorer med brusande fläktar och bilstereo och kan därför nöja sig med komprimerade NPCs... andra däremot är NAD, Rotel och Dali stereosar... ^_~ :C)

Troberg

Sinister eater

Där har vi en liten svårighet. Det är ju allmänt känt att spelstilarna här på forumet varierar väldeliga. Är reglerna tänkta enbart för eget bruk eller?
Poängen är väl snarare att ingen kör med NPCs som kompletta karaktärer, ändå byggs många regler på de premisserna.

Om de blir för eget bruk eller inte får vi se. Det är fritt fram för alla att använda ideerna, såäven om jag inte skulle komma mig för att släppa något som finns det kanske andra som gör det.

Krille

Super Moderator

"Man skulle kanske kunna stoppa in dylika adjektiv i en tabell och slå fram spelledarpersonens karaktärsdrag om det skulle behövas. Låter det som en vettig idé?"

Tillräckligt vettig för att jag skrev upp den redan i inlägget du svarade på. :gremwink:

Troberg

Sinister eater
Re: OT...

eller så kan man säga att några spelgrupper är Sony mellanklasstereo, kassaljud kort i datorer med brusande fläktar och bilstereo och kan därför nöja sig med komprimerade NPCs... andra däremot är NAD, Rotel och Dali stereosar...
Men nu börjar jag tappa bort mig i metaforerna och deras eventuella relevans i frågan. :gremconfused:

Troberg

Sinister eater

Man skulle kanske kunna stoppa in dylika adjektiv i en tabell och slå fram spelledarpersonens karaktärsdrag om det skulle behövas. Låter det som en vettig idé?
Väg ett huvud av dig! Läs min nya tråd lite längre upp!