Re: Kött är rött
"Den debattör som uttryckligen ifrågasätter sin motståndares intellekt markerar endast vändpunkten för sin egen förlust".
"Det är ingen idé att diskutera med idioter. De drar bara ner dig på deras intelligensnivå, och sedan vinner de på erfarenhet."
"Har du någonsin förbisett eller ändrat tolkningen på ett tärningsslag? Jag utgår från att svaret är ja, så varför inte gå steget längre och fullkomligt skita i de faktiskt rätt onödiga regler som finns för just SLPs och låta dem ha de funktioner de bör ha?"
Åkej, svaret är "ja, för tio år sedan". Sedan dess så ligger faktiskt rullad tärning. Jag ser ingen anledning att ändra ett resultat, eftersom jag har gått över till en äventyrsform där otäcka och oförutsedda tärningsslag inte förstör äventyret - inte på så sätt att tärningsslaget ignoreras eller inte ens slås, utan som är flexibel nog att kunna fånga upp oförutsedda händelser, oavsett om de är tärningsskapade eller spelarskapade.
Rising tog upp ett exempel en gång i tiden: antag att rollpersonerna smyger sig fram för att få höra en "Kritisk Konversation" som innehåller en typisk VVL ("Väldigt Viktig Ledtråd"). Vad händer om slaget för Smyga misslyckas?
Slår jag dolt så kan jag naturligtvis modifiera resultatet. Slår spelarna själva så kan jag inte det. Om systemet är en slumpgenerator+värde>svårighet så kan jag ju ändra svårigheten.
Men det gör jag inte. Misslyckas slaget -
oavsett vem som slår det - så må det vara hänt. I så fall avbryts den Kritiska Konversationen och VVLen uteblir. Eftersom äventyret inte är rälsat eller linjärt eller ens har en fix slutpunkt så är en missad VVL inte så stor bandy. Den kan alltid komma senare om det
verkligen skulle behövas. Men just nu har jag ett missat Smyga-slag, så att rollpersonerna är upptäckta och nu går jag över till att spela en vild jakt på speederbikes genom planeten Kaikuls öken istället.
Helt enkelt, en KK ("Kritisk Konversation") eller VVL är vare sig kritisk eller väldigt viktig. Därmed har jag inga problem att följa reglerna, eftersom regler, tärningsslag eller spelare inte sabbar ståryn.
"Vad jag har hört om dig som SL så är du inte ens hälften så regelslavisk som du ibland verkar vara här, och därför tycker jag det är skrämmande att skönja en sådan regelfanatism som du ibland verkar utstråla. Rätta mig om jag har fel - på endera punkt."
Faktum är att jag är mer regelslavisk än vad du tror. Jag väljer bara regelsystem som det är praktiskt att vara regelslavisk i - både för mig som spelledare och spelarna som spelare.
Jag är för regler. Jag är inte för idiotmycket regler.