Nekromanti Trobergs Dogmautmaning 2004, inlämningsdags

Troberg

Sinister eater
Domslut

OK, jag tänker inte hålla i yxan här, så jag låter er andra göra det.

Om någon admin lägger upp en omröstning i frågan här (med alternativen "Får vara med" och "Får inte vara med") så kommer jag att läsa av den när jag gör en sista koll av bidragen och lyda utslaget.

Duger det?

Sodivra

Champion
Re: Domslut

Personligen så skulle jag bara vilja se en klargörning att man faktiskt spelar rollspelsmakare, och inte bara är rollspelsmakare som spelar ett spel.

Visserligen så kan man ju säga att även om texten antyder att det är ett sällskapspel så är det ett rollspel egentligen, och jag har bara tolkat fel, men då öppnar man ju för att skriva noveller och kalla dom rollspel utan regler, och liknande. (världsbeskrivningar) Ska man få det?

Ifall det sedan är ett tveksamt rollspelande tycker jag inte hör hit. Skulle man börja underkänna rollspel som är svåra att rollspela så skulle man få någon sorts kvalitetskrav i tävlingen, vilket jag tycker är fel.

En tom baksida som man kan skriva på kan behövs för att man inte ska behöva mer än en penna och en slumpgenerator, papperslapper som inte ingår i spelutrymmet strider mot dogmareglerna. Eller är det underförstådd att man kan skriva på baksidan av pappret?

Tävlingen är osnygg, men inte emot reglerna vad jag kan se. Den är inte en del av spelets regler, och räknas inte som en slumpgenerator. Överhuvudtaget så tycker jag att det är rätt löjligt att räkna någons val som en slumpgenerator, såvida det inte handlar om "gissa vilken siffra jag tänker på?" eller så.

Jag är alltså för en mittenlinje.
Vill skaparna (Gardener?) inte ändra så är jag faktiskt kluven om det ska avgöras av skaparna eller läsarna vad som är ett rollspel. Det känns lite drygt att tvinga folk att skriva tydligt för att vara med i tävlingen, men å andra sidan: Utan ett ramverk så blir dogmautmaningen en tävling i "bra saker på två sidor eller mindre", och då behövs regler. Reglerna gör nytta när dom riktar in folk på vad de ska skapa, själva bråkandet över gränsfall gör ingen direkt nytta, men är en ofrånkomlig bieffekt av reglerna. Därför kan det vara motiverat att refusera.

Quadrante

Grisbonde
lagt min röst och motiverar min röst.

Jag röstar på att bidraget får vara med.
Då argumenten mot inte varit nog starka, och att (när jag själv vägde bidraget mot hur jag läser reglerna)bidraget inte bryter nog mycket för att det är meninga att ta det ur spel.
Visst jag kan ogilla det, men ska jag därför hindra det att vara med?
Ogillar fortfarande själva kopplingen till tävling, fast jag kanske är överkänslig (dogmatisk?).

Husrsom är det mindre skada att den är med (enligt min mening)
än att man skall statuera en mall "hur man får göra"...

/vattenglasstorm

Insignia

Swashbuckler
Re: Omröstning angående Dogmarollspel

Jag röstar för att det får vara med. Ett rollspel slutar inte att vara detta för att beskrivningen är otydlig. Så låt det tävla - om majoriteten ogillar spelet så vinner det inte.

EchonCique

Hero
Danskt Konventsscenario med liknande upplägg

Då jag vill klargöra en liten detalj:

Det finns rollspelskonvent i Danmark. Jag har läst igenom ett fåtal scenarion som spelats där. Ett av de bästa på ett dylikt konvent ifjol var ett som man löst kan beskriva på exakt samma sätt som Olle har beskrivit Dogmaspel.

Det scenariot hade dock 4 karaktärer klart beskrivna. Olle gjorde inte det. Andemeningen var dock att deltagarna, spelarna, skulle förstå att de spelade Dogmaspel och i spelet skulle skapa ett rollspel. Detta är något jag antar man kan anta som givet hos en erfaren rollspelare vilket var antaget i reglerna.

Om ni som gästar detta forum inte förstår att den som spelar Dogmaspel de facto är en spelare, så har ni en för snäv syn på vad rollspel är och inte är.

Krille

Super Moderator
Re: Danskt Konventsscenario med liknande upplägg

"Om ni som gästar detta forum inte förstår att den som spelar Dogmaspel de facto är en spelare, så har ni en för snäv syn på vad rollspel är och inte är."

Eller så kanske han är en tävlingsdeltagare, i synnerhet som man faktiskt ska skicka in...

Äh, jag orkar faktiskt inte. Jag hävdar fortfarande att Dogmarollspel inte är ett rollspel. Det är en tävling i rollspelsskapande sponsrad av www.spelwebben.se där någon har skrivit "för att spela detta rollspel" i början. Det ska faktiskt mer till än "detta är ett rollspel" för att förvandla en tävling till ett rollspel.

Enligt min ringa åsikt. Motivering till denna åsikt står att läsa i resten av deltråden.

Bidrag: Trollspel

Vill du spela ett troll på flykt undan den moderna världen? Då är Trollspel spelet för dig! I en värld av vetenskap och motorvägar håller de på att försvinna, men ännu har de kvar sina trollformler, och en del av de unga anpassar sig ganska bra till förorternas skogar och dungar.

Det här spelet passar bäst när man är ute i skogen, när man campar eller vandrar. Systemet är anpassat så att man inte behöver någon yta att slå på, och man kan till och med gå omkring samtidigt som man spelar!

/regelslaktaren, med idéer av Sara Saeed

Nu lämnar jag in det här i sista stund, och i ett helt felaktigt format, och jag vet inte rikigt hur stort det är...dessutom är det rörigt skrivet, men design är inte vad jag hoppas på ändå.

Om det blir för mycket krångel så får ni väl utesluta det, men jag hoppas det går att ordna. Min dator är lite knasig för tillfället, så det har varit problematiskt.

Tack hursomhelst.

Troberg

Sinister eater
Re: Bidrag: Trollspel

Om det blir för mycket krångel så får ni väl utesluta det, men jag hoppas det går att ordna.
Jag är snäll idag, har precis fått nästan 10 000 från det otäcka försäkringsbolaget, så jag konverterar till PDF. Det är lugnt, med andra ord.

Sodivra

Champion

Jag håller på med layout och pdfering just nu annars, så om du inte verkligen vill så slipper du.

Troberg

Sinister eater

Jag håller på med layout och pdfering just nu annars, så om du inte verkligen vill så slipper du.
Jag har redan gjort det, men om du fixar något med layouten så är det OK, det jag inte tid med.

Troberg

Sinister eater
Re: Layoutad pdf-version:

Snyggt, mycket snyggare än vad jag åstadkom!

Sodivra

Champion
Uppdaterad pdf:

Kom på att det saknades lite text i den förra versionen, här är den nya, lite snyggare också.

Baldyr

Hero
[bidrag] Legend

Legend är ett flexibelt standardfantasyrollspel i en så gott som helt färg- och smaklös spelmiljö bestående av de vanligaste pseudomedeltida klichéerna. Det är upp till spelledaren att namnge och kartlägga de delar där dennes egna äventyr utspelar sig. Spelvärlden skall inte fungera begränsande utan istället vara maximalt användbar och ha plats för vilket standardfantasyäventyr som helst. (Även befintliga äventyr, såväl regelbundna som systemlösa). Regelsystemet saknar spelvärden och tillåter en oändlig variation vad gäller rollfigurer. Den som endast vill använda sig av miljön kan dock strunta i reglerna, och vice versa.
själva bidraget hämtas här

Pauli "Baldyr" Paananen