Re: Domslut
Personligen så skulle jag bara vilja se en klargörning att man faktiskt spelar rollspelsmakare, och inte bara är rollspelsmakare som spelar ett spel.
Visserligen så kan man ju säga att även om texten antyder att det är ett sällskapspel så är det ett rollspel egentligen, och jag har bara tolkat fel, men då öppnar man ju för att skriva noveller och kalla dom rollspel utan regler, och liknande. (världsbeskrivningar) Ska man få det?
Ifall det sedan är ett tveksamt rollspelande tycker jag inte hör hit. Skulle man börja underkänna rollspel som är svåra att rollspela så skulle man få någon sorts kvalitetskrav i tävlingen, vilket jag tycker är fel.
En tom baksida som man kan skriva på kan behövs för att man inte ska behöva mer än en penna och en slumpgenerator, papperslapper som inte ingår i spelutrymmet strider mot dogmareglerna. Eller är det underförstådd att man kan skriva på baksidan av pappret?
Tävlingen är osnygg, men inte emot reglerna vad jag kan se. Den är inte en del av spelets regler, och räknas inte som en slumpgenerator. Överhuvudtaget så tycker jag att det är rätt löjligt att räkna någons val som en slumpgenerator, såvida det inte handlar om "gissa vilken siffra jag tänker på?" eller så.
Jag är alltså för en mittenlinje.
Vill skaparna (Gardener?) inte ändra så är jag faktiskt kluven om det ska avgöras av skaparna eller läsarna vad som är ett rollspel. Det känns lite drygt att tvinga folk att skriva tydligt för att vara med i tävlingen, men å andra sidan: Utan ett ramverk så blir dogmautmaningen en tävling i "bra saker på två sidor eller mindre", och då behövs regler. Reglerna gör nytta när dom riktar in folk på vad de ska skapa, själva bråkandet över gränsfall gör ingen direkt nytta, men är en ofrånkomlig bieffekt av reglerna. Därför kan det vara motiverat att refusera.