Troberg
Sinister eater
Re: Trobiloobis
Det är också ett sätt att tvinga fram en strömlinjeformning och enhetlighet i reglerna. Ett sätt att hålla det enkelt.
Vi får se, just nu gillar jag i alla fall regeln.
Om det faller sig naturligt att följa regeln så är den väl inget hinder?
Vissa dokument fimpar word om man bläddrar förbi en viss punkt. Råkar man ut för det så går texten att rädda genom att välja markera allt, kopiera, klistra in i notepad, kopiera från notepad in i ett nytt word-dokument. Räddade över 50 sidor för mig en gång...
"Man kan aldrig ha en backup för mycket." - Trobergs första lag om dataintegritet.
Det var egentligen mest för att göra det portabelt. Jag har inte så mycket plats i mina fickor.Den regel jag tycker är mest begränsande för Dogma-utmaningen är det där med att man bara ska ha en enda tärning. Det känns som om det motverkar kreativitet snarare än främjar den. Dessutom är det lätt att komma undan genom att säga "slå T6 måga gånger", vilket inte lurar någon.
Det är också ett sätt att tvinga fram en strömlinjeformning och enhetlighet i reglerna. Ett sätt att hålla det enkelt.
Vi får se, just nu gillar jag i alla fall regeln.
En regel som beror på att jag känner en del som eventuellt skulle ställa upp med något som man behöver mikroskåp för att läsa. Dessutom ville jag begränsa textmängden snarare än ytan, så det var ett sätt att garantera lagom mängd text med en bra läsbarhet. Har man någotsånär bra syn är 4-5 punkters text fullt läsbar (jag använde själv det på min lista över CDs jag köpt i Jordanien (för att inte riskera att köpa så många dubletter) för att få plats med allt på två A4. Manfår in mycket mer text än vad jag ville ha med sådana storlekar, och en del kan ha svårt att läsa/skriva ut det.Och så undrar jag om man verkligen behöver alla riktlinjer för teckenstorlek osv. Om det är forumiter som dömer så åker ju alla oläsbara projekt ut av självklara anledningar. Vem röstar på något som inte går att spela?
Om det faller sig naturligt att följa regeln så är den väl inget hinder?
Den typen av info kan ser jag inget problem i att ha på rollpappren. Man kan däremot inte ha direkta löptextregler, det blir bara konstigt...Å så tror jag man kan vinna mycket på att skriva regler på rollformulären också. Typ: "Kroppspoäng: (FYS+STO+IMM)" och på så vis slippa nämna det i reglerna. Fast det kanske snarare är ett tips åt oss makare än något som behövs styras upp i dogma-reglerna?
Nåja, då kan du ju verkligen flöda tävlingen med bidrag nästa gång!Och tja, angående mina projekt; jag tror att man kan rädda filer från den bärbara datorn, men vet inte om det kan ske tillräckligt snart för att jag ska kunna finslipa dem inför inlämningsdatumet.
Ett tips när det gäller Word är att spara dokumentet direkt. Autospara funkar inte som den ska förrän man sparat första gången.Apex Null verkar min dator ha hatat, för jag skrev det i Word, och hade hunnit skriva ungefär en halv sida nytt material innan datorn hängde sig. "Ingen fara", tänkte jag. Word sparar ju själv då och då, och om inte annat så spyr den ju ut småfiler på datorn med konstiga filändelser där den senaste texten finns. Men icke sa nicke, allt gone. Så jag ska lära mig att spara lite då och då.
Vissa dokument fimpar word om man bläddrar förbi en viss punkt. Råkar man ut för det så går texten att rädda genom att välja markera allt, kopiera, klistra in i notepad, kopiera från notepad in i ett nytt word-dokument. Räddade över 50 sidor för mig en gång...
"Man kan aldrig ha en backup för mycket." - Trobergs första lag om dataintegritet.