Råttfångaren
Skwild
Vägval.
De stora sjoken av moln färdas snabbt över himlen på Edair’maan. Ön är vaken. Vi ber Govanon att berätta mer om platsens historia och det som framkommer är som att få ett hårt slag i ansiktet. Mittländarna kom hit först då de förföljde Kappmästaren till denna ogästvänliga klippö för några hundra år sedan. Frågan är om ostroseden eller tronländarna någonsin haft något större inflytande här? Och jag som är uppväxt i tron att det här är vår ö! På Edair’maan är Gelti urmoder och bulturernas stora hjälte Antorax är född här. Efter Kappmästarens nederlag i Femspjutsslaget sökte han återfinna sin främste general här vid världens ände dit han hade förvisat honom. Han kom försent. Antorax hade redan dött av ett ormbett. Även den störste kan tydligen gå under av små hot. Kryptan byggde Kappmästaren för att hedra hjälten han inte hade litat på. En klen ursäkt. Sedan försvann han Spårlöst här på ön. Hans dotter fick förhandla villkoren för nederlaget. Mittländarna blev kvar. En ny kultur växte fram.
Söker amurerna från fjärran Fjal väcka den gamla härföraren till liv? Den Kraft som hotade förgöra och i slutändan försvagade Mittland enormt. Existerar silverormsorden och vår ätt för att förhindra Kappmästarens återkomst? Det är omvälvande uppgifter. Tankarna virvlar inom mig. Känner mig för det första bottenlöst dum. Samvetet bankar ursinnigt på. Jag har betett mig orättvist mot Gwydion, kanske även mot Brandw. Gaves följare är inte de enda som är skyldiga till att invadera den här platsen. Anfadern Yggbran Rughla ansåg tydligen att Gave kunde skydda ön bättre än flowrorna från mörkrets återkomst då han tog den Ende guden till sig och reste en sten för att hedra den pakten. Jag kommer att behöva genomföra en pilgrimsresa till Whootdalir, Maghs heliga skog i Majnjord. En skog så mörk och tyst att inte ens trollen vågar sig dit. Där måste jag meditera över sakernas tillstånd i världen. Avsäga mig alla materiella ting, allt begär, för att förhoppningsvis nå insikter om varför ostroseden förlorar mark i kampen mot de gavetrogna. Jag vill i framtiden försöka bli en mindre dömande Bruid.
Vi bestämmer oss, mot mina önskemål, för att dela upp oss. Govanon ber oss inte bara att söka efter Lugh med familj utan även om att fråga Brotvid Silda i Wulklama om lindring mot smittan som hon nu märkt drabbat gårdsfolket. Govanon är säker på att örtakvinnan vet mer. Gwydion tar med sig gårdsprästen och beger sig med vår båt mot huvudorten för att finna råd. Sedan ska hon resa mot klostret och undersöka runstenarna. Hrafnir, korpen följer med henne för att snabbt kunna sända bud tillbaka till oss.
Govanon har även talat med Starksons igen som tydligen kan visa oss vilken väg amurerna tog då de rövade bort Lugh-familjen. Vi följer kusten västerut. Första natten träffar vi på Klavis följare. Tre dussin par ögon lyser i natten från oknytt som hackar i berget. De undrar om vi söker ”den Klavi”? Klavi är den fasta elden säger dom, kall och vass, flammor och bett. Någon har stulit den ifrån dom för generationer sedan. Stammen bor i den röde, Eldjair, och vi lovar att söka efter ”den Klavi.” Det låter som att det skulle kunna vara ett skarpt vapen tagen direkt ur sagorna. Hur var det nu med sagorna Gwydrin berättade?
Vid andra dagens slut når vi en väldigt gammal bulturisk gravplats med stora valben som sträcker sig mot den grå himlen. Där finner Brandw ett brutet bronssvärd med förmodade tronländska runor på. Ett gott tecken! Folkvandringarna och utbytet mellan olika kulturer verkar ha pågått allt sedan urminnes tider och nått även hit till de avlägsna klagande vindarnas ö. Vill lära mig mer om sångerna från förr då våra anfäder vandrade ut från världsträdet. På natten väcks vi av att något i mörkret kallar på oss. En dimma omsluter allt och vi överraskas av en rasande kummelgast, en dödlig motståndare. Utan vare sig Árbodas självuppoffrande inställning, Brandws sjungande bågsträng eller Morgus hjälp tror jag faktiskt inte att vi hade överlevt. Förbereder vi oss inte bättre inför nästa strid är vi dömda att gå under…