Re: Trudvansk vildmark [långt]
Jag ser vad allt ditt spellande handlar om... Ditt stora problem:
OSÄKERHET!!!
SLs ORD ÄR LAG!!! Det bara är så, du bestämmer över spelet, du leder det för böveln.
(Jag använder stora bokstäver för att stenhårt undertrycka mina ord, inte för att vara otrevligt.)
Mina spelare försökte i början att köra: "Men så är det inte i regelboken!" Svar: "Det spelar ingen roll, för jag är SL"... så blev det tyst. Eller så log jag bara elakt och fortsatte slå mina tärningar eller vad jag nu gjorde, då blev de tysta och nervösa...
Vad kan de göra, jo fortsätta spela... Regler skall användas när de behövs, inte annars. Är en regel dålig, finns det en regel för något helt oväsentligt - ja, ändra den efter eget huvud så att den fungerar som du vill, eller skit i den, ta bort den.
För att vara ärlig, dina spelare är regelkåta idioter - jag blir så arg på sådana som skall utnyttja regler!!!
Du använder regler när du vill, och du använder precis vilka regler du vill, du kan skippa halva regelboken om du inte vill använda dig av det. Du är SL, alltså får de spela din version eller spelleda själva. Man kan inte följa en regelbok till punkt och pricka, det kan ju fan paja hur mycket som helst.
SLs ORD ÄR LAG - du står över allt, ja regelböcker också
, du väljer hur spelet skall styras. Glöm inte bort det. Blir de sura får de vara det då, de förstör ju seriöst erat rollspelande.
Du hade ju spelledat
riktigt länge. har du då inte sett i början på typ alla regelböcker, styckena som handlar om "Väsentligt och Oväsentligt", "SLs ord är lag", "Vad är rollspel" etc.
Där har du det mesta du är osäker på: SLs ord är lag och huruvida man spelar detaljerat eller snabbspolar. Detta står t.ex. i början av regelböckerna på varje äldre DoD-version. (nästan varje iaf).
Är det okej att göra så som SL eller ska man slå för SLP:s färdighetsvärde på Närstrid, slå på träfftabell och sedan vilken skadan blir. Tänk om rollpersonen inte svimmar som jag hade tänkt?
Något som jag funderade över de första kvällarna jag var SL.
Svaret är självklart JA!. Vill du att han SKALL svimma så GÖR han det. Behöver inte slå ett skit... Vill du att en SLP skall ljuga obemärkt, ja du slår ju inte hans värde direkt, du bara ljuger på för tusan.
Ser du, du använder regler när du vill det.
Slår du bara generellt om han kanske svimmar, ja slå då, men SKA han svimma enligt dig som är SL då gör han det.
Och har du gnällspikar vid bordet så slå då bakom din skärm på låtsas, som om du slog på riktigt, och säg att han svimmar... Då kommer de ju tro att han svimmade utav tärningsutslag, inte av din ringa vilja. Själv slår jag alltid fejkslag när det är något jag bestämt mig för skall hända. För om man inte slår förstår spelarna att det är något skumt på G - de förstår kanske att den handlingen var väldigt väsentlig och kan kanske lista ut mer om t.ex. varför han var tvungen att svimma där. Det kan förstöra, så slå fejkslag när du har bestämt dig för att "SÅ SKALL DET VARA", det blir bäst så.
Var deras spel
ledare, inte deras Regelboks-kalle...
Jag menar, hur många gånger har man inte fejkat DERAS tärningslag och utfall mot dem, spelarna, så att inte de skall dö för att man vill vara snäll, då kan man allt göra det motsatta också.
Har du inte sett i äventyr, då det skall börja, eller händelser som bara måste hända för att handlingen ens skall existera... Då kan du inte slå rättvisa slag, för svimmar t.ex. inte RP där han måste för att det och det skall hända, då har du ju inget äventyr. Du måste göra det som står för att det skall fungera.
Den SL vi har för Viking, han gjorde detta mot mig.
En SLP skall slita av mig min släktring och slänga den i havet - för att äventyret skall kunna utspela sig... Ja då gjorde han bara det, SL beskrev det hela detaljerat och jag försökte stammande få fram att jag VILLE JU GÖRA MOTSTÅND, men han lät aldrig min röst bli hörd, ringen åkte i vattnet fast jag var en stor stark viking, och SLPn en liten sprätt... Prefekt exempel, för jag själv kommer inte ihåg något specefikt exempel från då jag själv SLat, då lägger man inte sådant på minnet, det är ju vardagsmat.
Efter händelsen sade jag förvånad:
"Men jag ville ju göra motsånd." Dumt att jag inte tänkte på att han gjorde ju precis som vilken SL som helst...
Den killen gjorde precis som jag själv... Han gjorde nog så för att han själv blivit behandlad lika dant av mig så många gånger. HAHA!
Han flinade illmarigt och sade, "Lugn nu." Så var det med det.
Hänger du med?