SL
*Innehåller spoilers för handlingen, om någon skulle vänta på krönikor med lika stor spänning som jag...*
Det var nästan en månad sedan förra gången, först var jag borta i Göteborg, sedan var spelare bortresa i omgångar, men i fredags blev det av. Vi hade iofs en spelare borta, men hans rollperson dog i slutstriden på förra spelmötet (det är inte robinsonspel, men han hade förhinder och kunde inte komma), så vi körde ändå.
Trots att det var rejält med tid till förberedelser så var det här det minst förberedda mötet hittils, jag hade en scen (badscenen) hyffsat klar för mig, och någon sorts diffus vision av en stad och någon sorts slutstrid. Och så en SLP, som jag fick stöpa om från den RP som jag hade planerat att introducera.
Men det blev kickass ändå, när vi sent om sider faktiskt kom igång med spelandet efter en långdragen matlagning, middagsätning och hundprommenad så upptäckte jag att jag satt framåtlutad redan i introscenen.
Istället för att spela utforskandet av Esti-Saret så sa jag bara "En timme senare så..." och fyllde i med de viktigaste sakerna jag ville att de skulle känna till och så började vi spela där rollpersonerna faktiskt var aktiva istället för bara passiva åskådare. Det uppskattades, och vi sparade säkert en timme riktig speltid där, som kunde läggas på intressantare saker.
Intressantare saker, som tex scenen i badhuset där spelarna fick chansen att spela sina rollpersoner "privat", utan questande och strider som kuliss. Det blev också ett fint andningshål i det annars rätt dominerande mörkret i kampanjen, Sedan blev det en väldigt bra stämning vid bordet precis den stunden så det var mycket som klaffade.
Då sällskapets turturduvor blev kvar i badet så gick andra hälften av sällskapet ut på gatan och ordnade ljus och rökelse för en minnesstund för rollpersonen som dött. Förberedelserna ledde till en helt fantastisk scen då deltagarna kom i gräl och väsande svor åt varandra och visade upp sina rollpersoners motivationer på ett helt nytt djup än vad som tidigare skådats.
Sedan kryssade de runt lite innan de hamnade hos en vapenhandlare, där jag med yttersta ansträngning lyckades göra en kvinnlig SLP som inte beskrevs utifrån elasticiteten på sina behag. Besöket hos vapenhandlaren kom på spelarnas initiativ just som jag satt och funderade på hur jag skulle få handlingen vidare, så de löste själva det bekymret.
Sedan spelades en serie surrealistiska händelser som jag improviserade på stället, medan jag lotsade sällskapet mot slutstriden som ännu inte tagit någon riktig form i mitt huvud. Men så insåg vi hur mycket klockan faktiskt blivit så jag fick eld i baken och rusade mot avgrunden, medan jag febrilt försökte lista ut hur jag skulle få en bra slutstrid. Lösningen blev, oväntat nog att inte ha en slutstrid, utan en actionsekvens istället. Minst lika coolt i min inre film, och avsevärt snabbare i spel. Det tricket skall jag lägga på minnet och återanvända.
Sedan, när "mitt" äventyr för kvällen väl var slut. Så körde jag introscenen till nästa, baserad på flera långa diskussioner med Xhakhal. Det blev helt osannolikt coolt (och vad som egentligen hände lämnar jag åt krönikörerna att återberätta, de gör det säkert mer rättvisa än vad jag kan), men poängen är att det var en spelares ide som fick ta stor plats vid bordet och det blev riktigt bra.
Jag har länge misstänkt att spelarna har listigare planer för äventyren än vad SL har (efter att ha spelat Bläck och samberättarspel), och här fick jag verkligen bevis på det. Jag hoppas att fler spelare kommer mer önskemål i fortsättningen, och jag skall banne mig göra det själv också när jag får spela om jag kommer på något listigt. Även om man själv vet vad som kommer att hända, skall det hindra en riktigt cool scen/händelse som alla de andra spelarna kan få uppleva? Själv får man ju ändå njuta av stämningen vid bordet när något klaffar, oavsett om man visste att det skulle ske.
När vi var klara så pendlade jag mellan "Det här var awesome!" och "Det här var väl.. ok, typ.". Men nu när det har gått några dagar så tror jag nog att jag får se det som mitt bästa pass som ensam spelledare (jag har haft bättre flyt när jag spellett tillsammans med DeBracy på GothCon, men i singelklassen är nog det här mitt bästa resultat).
Kampanjen jagar vidare och jag sitter nu och försöker lappa ihop två-tre spelmöten till ett enda, så vi skall hinna klart före jul.