Nekromanti Två korta (?) frågor om genus och träffar

Krille

Super Moderator
Re: Kort om samhälle

"Eller så är det så att man använder "han" som obestämt pronomen därför att vi lever i ett samhälle som fortfarande har det manliga könet som norm för människan och har haft det typ chuukt länge."

Nå, tämligen ofta så hör man pronomenet "hon", fast då i betydelsen "hela rasen": "människan, hon är en konstig varelse". Så riktigt så hemskt är det inte.

RM_GM Pontus

Veteran
Re: Sen...

Ok. Låt oss säga att Nogo slåss mot Argan och Benno. Argan är närstridskille och Benno gillar bågen.. Nogo slåss förstårs i närstrid med Argan.

Namn----------HV----------FV-------Sköld (utgörs av rustning etc)
Nogo------------15-----------4-----------8
Argan------------8------------3-----------6
Benno----------10------------5----------3

Argan fördelar sitt HV (handlingsvärde) 4 attack, 4 defensiv. Utöver detta har han 6 i sköld och 3 i FV på vapen summa summarum: 7 attack / 10 defensiv

Nogo fördelar 5 A(argan) / 5 D (argan) / 5 D (Benno)
Totalt = 9 A(Argan) / 13 D(Argan) och (Benno)
(om man har flera att försvara sig mot ska det kännas)

Benno Lägger allt på sin attack eftersom han står skyddad av Argan 15 A(Nogo).

Man mäter Attack mot Defensiv, och utöver detta kommer sedan tärningsslaget som utgörs av två T20, den ena lägger till värde och den andra drar ifrån (vilket resulterar i en slump som gärna vill centrera sig runt 0, men inte alltid blir 0). Man drar av så många poäng på HV för motståndaren som man kommer över 0 med.

Ex. Nogo slår 4(-3 / +7) på sitt attackslag och får 13 totalt (Argan hade 10 i sköld) så resultatet blir att Argan nästa runda har -3 i HV.
Argan slår -5 (-19 / +14) (Totalt 4) och lyckas inte komma igenom Nogos täta sköld.
Benno skjuter en pil +6 (21 totalt) och kommer igenom med 8 poäng som dras av på Nogos HV nästa rond.

Sen hade jag tänkt att om man lyckas väldigt bra med en attack så uppstår givetvis lite allvarligare skador, även om man inte reducerat motståndarens HV till 0. Allt är inte klart och färdigtänkt än, men en grundidé till en regelkärna.

Tärningsmodellen tycker jag har några bra fördelar. Eftersom dess slump gärna hamnar nära noll så blir Färdighet och Handlingsvärde mer styrande. Men bredden på slumpen gör det ändå möjligt att få ganska fantastiska resultat. Till skillnad från ett system med ett tärningsslag som har samma chans att slå 1 som 20 där de fantastiska/förskräckliga resultaten är lika troliga som de förväntade.

(om man nu har överseende med att Benno inte kan träffa sin kompis)

Simon

Swashbuckler
Re: Kort om samhälle

Det stämmer att ordet människan traditionellt har kvinnligt genus. Jag talade snarare om mänskliga varelser - att män betraktas/beskrivs som personer medan kvinnor betraktas/beskrivs som kvinnor i första hand och personer i andra i betydligt större utsträckning än tvärtom.

Med det här så vill jag inte alls starta en diskussion i det ämnet här, utan bara klargöra vad jag menade.

Simon

Swashbuckler
Re: Kort om samhälle, lite OT

Att ondgöra sig över användandet av manligt pronomen kan vi lämna över till Linda Skugge eller någon annan gaphals. Med fördel fäster man blicken på de verkliga problemen istället.
Och som jag påpekar i slutet av inlägget du svarade på så ondgör jag mig inte heller över det. Tråden började med en fråga om hur vi förhåller oss till han/hon. Jag svarade hur jag gör och varför. Och avslutade med att påpeka att jag inte tycker att någon som gör annorlunda gör fel (eftersom jag var medveten om att det skulle kunna uppfattas så, om jag inte talade om det klart och tydligt).

/Simon, over and out

Jarre

Swordsman

Jag antar att det här är ett system gjort för små strider, för det verkar närmast omöjligt att hålla reda på alla värden och fördelningar av dem, utan hiskliga mängder bokföring. Men tanken med att man drar av sitt handlingsvärde den kommande rundan om man tar en "träff" eller hur man nu ska se det, är intressant.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Re: Kort om samhälle (OT)

Detta har väl att göra med att ordet människan helt enkelt var feminint på den gamla tiden när svenskan fortfarande hade genus? Vi har ju fler rester från det språkbruket. Till exempel när man talar om klockor.

Men varför använda ordet "hon" egentligen? Drar man det till sin spets så hamnar man ju i exakt samma problematik, fast med spegelvänd ordning. Det vill säga att man använder det kvinnliga pronomenet istället för det manliga som det allmänmänskliga. Fortfarande sexistiskt :gremwink: *älskar att nitpicka den frågan*

/Naug

RM_GM Pontus

Veteran

Jag antar att det här är ett system gjort för små strider
Vilket rollspels stridssystem är det inte? På karaktärsnivå kommer man knappast undan att skriva ned alla motståndare och vad de har i sina respektive värden. Jag har inte varit spelledare i något annat än RM, men jag misstänker att det är lika mycket dokumentation för "vanliga" möten i de flesta rollspel.

Nu har jag ju inte skrivit färdigt nåt än, men Stridsvärde systemet kan man ju tänka sig även för att lösa stora strider (härar, och sånt).

Den största skillnaden är dock tärningssystemet anser jag. Att ha en skala som oftast genererar slag i mitten (nära 0) istället för att ha lika stor chans att få det högsta som det lägsta.

Jarre

Swordsman

Det går ganska lätt att lösa en strid med 20 deltagare med regelsystemet i Drakar och Demoner (ver 4 eller 5, i stort identiska), där fastminskningen är så gott som proportionell just för att det är fler personer. Går det verkligen lika bra då man "tvingas" hålla koll på så många inblandades föregående handlingar och aktuella handlingsvärden, att man inte tappar farten totalt?

Men å andra sidan, som med allting annat, så är det väl en vanesak...

Att använda någon form av "klockkurva" eller normalfördelning på de olika utfallens sannolikhet tycker jag är ofta en fördel. Inte minst för att man får lite mer mystik och spänning i själva slagen, då det är något svårare att direkt se hur svårt något kommer att bli, bara för att man känner till värdena som används. Och det får samtidigt även bort den ofta osannolikt stora chansen att fumla eller lyckas perfekt, om det nu ingår i systemet.

RM_GM Pontus

Veteran

???

Jag förstår inte hur du får det till att man skulle behöva hålla koll på föregående handlingar (mer än normalt, alltså för berättelsens skull). Handlingsvärdet sjunker bara (egentligen precis som hits) fast det inbegriper ingen skada, utan mer en slags disposition för hur striden förlöper. Det enda som kan behöva hållas koll på är ju hur man fördelar Defensiva och offensiva för just den ronden. Rent teoretiskt skulle en karaktär med 10 i HV kunna lägga +1 i Attack på 10 attacker mot 10 olika SLP (eller tvärt om). Att hålla koll på detta skulle givetvis vara jobbigt, men jag tror att man får se till rimligheten i hur mycket man delar upp sin förmåga!.

Jarre

Swordsman

Ja, jag erkänner att jag inte riktigt är inne i din terminologi, men det jag avsåg var helt enkelt att man som spelledare skulle vara tvungen att bokföra alla attacker (och parader?) och kvarvarande HV (som är ett resultat av vad karaktären gjorde rundan/-orna innan). Och om du väljer att inte sitta med en A4 med bandit A till Ö:s HV, HP och annat matnyttigt, så får du väl helt enkelt försöka ha deras värden i huvudet - det är inget annat än komplicerat om vi ökar stridens deltagare upp mot 10 eller 20.

Rent teoretiskt skulle en karaktär med 10 i HV kunna lägga +1 i Attack på 10 attacker mot 10 olika SLP (eller tvärt om).
Är detta en grov förenkling av "verkligheten" eller är det verkligen möjligt att dela upp sin kapacitet mellan att göra tio fjuttattacker och en otroligt skicklig? Eller innebär HV 10 helt enkelt "vapenmästare"? (Nyfiken på hur folk tänker med sina stridssystem - det är ju skoj! :gremsmile:)

RM_GM Pontus

Veteran
Re: Hujedamej.

Är detta en grov förenkling av "verkligheten" eller är det verkligen möjligt...
Efter en lång och intressant debatt om realism och trovärdighet fick jag känslan av (och många med mig tror jag) att spelbarheten är det viktigaste. Jag har dock inte tänkt mig stridsrundorna som tidsbestämda enheter, utan stridsrundans "längd" avgörs efter handlingsvärde. Handlingsvärdet har jag tänkt mig mer som ett värde på hur vältränad man är i att fightas. Utöver detta kommer sedan FV i vapen som jag skrev i mitt exempel. Så med andra ord kan man vara extremt dålig på det vapen man handhar för tillfället, men om man lägger extra HV så kan man kanske fixa det ändå (för att man är generellt bra på att slåss). Därmed behöver man inte heller fundera ut hur mycket en karaktär ska få i FV i ett vapen han inte hanterar (men han har ett liknande vapen ex. Sai kontra Dolk). Betänk att HV inte nyttjas annat än i strid. Ska man göra en manöver i någon annan situation gäller bara FV och ett vanligt Slag mot en svårighetsgrad.

Vapenmästare avgörs i FV, för man kan veta precis hur man ska hantera ett vapen och kunna alla tekniker som finns, men ändå vara komplett misslyckad i riktig strid.

Dessutom har jag tänkt mig att detta HV (eller stridsvärde) ska vara det värde man har i obeväpnad kamp (Inte kampsportsvärde utan vanlig slagsmål utan tillhyggen). Har man tränat någon form av Kampsport, eller använder tillhyggen läggs FV i detta till.

Och om du väljer att inte sitta med en A4 med bandit A till Ö:s HV, HP och annat matnyttigt, så får du väl...
Tja, jag har haft denna approach hela tiden även med färre antal SLP inblandade. Men numera spelar vi över internet och då har man ju datorn i närheten hela tiden. Datorn underlättar en hel massa saker faktiskt, om man inte störs av att den inte bidrar till Fantasy-stämningen. Och det har vi inte märkt nåt nämnvärt.