Re: Problemet med friskolor (och skolpengen!)
Om (s)-politikerna hade haft förmåga att göra det, hade jag stött dem helt och fullt.
Utan att gå in på politiken (mitt svar skulle varit detsamma om det hade varit ett annat parti), så känns det svaret lite tunt och odemokratiskt. Hur menar jag?
Demokrati funkar ungefär som Biafra sade om media: "Don't hate the media. Become the media.". Vi har själv valt våra politiker, och om det inte passar så är vi fria att själva starta ett parti. Visst, det kanske inte är lika lätt som att starta egna media är idag, men man kan engagera sig politiskt och försöka göra något.
Å andra sidan så, i det här fallet, arbetar du under tidspress. Du kan liksom inte säga att "Mina barn får inte gå i skolan förrän det här är fixat", men bara det faktum att du tvingades att välja en väg som du ogillade borde vara en anledning att faktiskt försöka ändra det framöver. Att du fixade bra skola för dina barn är ju bra för dem, men det hjälper inte de som hamnar i fel skola.
Sedan så tycker jag att det ofta är fel att beskylla politikerna. Visst, de borde kanske ha bättre koll, men de har mycket som pockar på uppmärksamhet. Enligt min erfarenhet så är det inte där problemen uppstår (oavsett färg på politikerna), det är oftast för att några nyckelpersoner på skolan är olämpliga. Har man en dålig rektor, studierektor och några inflytelserika lärare så funkar inte självsaneringssystemet inom skolan, med följd att skolan snart samlar på sig den personal som andra skolor inte vill ha. Jag tror att det som behövs för att lösa denna typ av problem är ett lyhört skolverk (eller vad myndigheten heter numera) som lyssnar på föräldrars klagomål och utreder dem. Ganska snart skulle en sådan skola (slog först snett på tangentbordet där och skrev skolka, väldigt passande felskrivning) samla på sig tillräckligt många prickar för att åtgärder ska vidtas. Myndigheten skulle då ha maktmedel att ta till för att vidta sådana åtgärder, exempelvis att byta ut dessa problematiska nyckelpersoner och sätta in specialutbildad personal som är van vid att lyfta problemskolor till en nivå där man kan sätta skolan i händerna på "vanlig" personal igen (dock inte de rötägg man nyss sorterat ut).
Vilket kind of dödar mina tidigare argument. Eftersom jag tror mig veta så bra vad som är problemet och vad som ska göras så borde jag ge mig in i politiken och fixa det. Fan vad jag hatar att sänka mina egna resonemang...