Nekromanti Tvångsprivatisering av skolan [Edit]

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: Problemet med friskolor (och skolpengen!)

Är inte S-holm ganska högerstyrt?
Stockholm fick en borgerlig ledning i hösats. Dessförinnan styrdes hon av en röd-grön koalition.

Sedan utgår din argumentation från att föräldrar alltid har möjligheten att göra upplysta val angående vad som är "bäst för barnet", en uppfattning jag nog ser som högeligen suspekt.
I Sverige är storebrorsamhället inte ett problem, utan storasystersamhället. :gremwink: Vilket skulle bevisas.

Så du ifrågasätter min förmåga att göra kloka val för mina barns räkning. Jaja, jag är gammal nog för att ignorera sådana provokationer. :gremcool:

Krille

Super Moderator
Vem vet bäst?

Föräldrar vet inte alltid bäst.
Om jag får välja mellan en byråkrat med en klase statistik och en utredning av en socialsekreterare som på sin höjd tittat på föräldrarnas skattedeklaration, och föräldrarna ifråga, så väljer jag generellt sett att tro på föräldrarna, och du kommer få mycket svårt att övertyga mig om motsatsen.

Rosen

Myrmidon

Sedan utgår din argumentation från att föräldrar alltid har möjligheten att göra upplysta val angående vad som är "bäst för barnet", en uppfattning jag nog ser som högeligen suspekt. Det finns en hel del naivitet i debatten, framförallt från individualitetskramarna, om individens upplysthet och förmåga att Välja Själv.

Tjå... Om vi andra nu föreställer oss situationen att du ställs inför ett beslut från berörd myndighet som konkret påverkar ditt och dina närståendes liv för lång tid framöver... och att de har beslutat nåt som du själv absolut inte skulle velat ha om du hade fått bestämma.

Hand upp, hur många tror att krank faktiskt skulle säga "Jaaja, jag vänjer mig väl. Det blir säkert bra, våra duktiga myndigheter vet nog bäst ändå!" (-;

--
Åke

Mekanurg

Re: Vem vet bäst?

See no evil, hear no evil är en alltför vanlig attityd bland kommunala tjänstemän och politiker på halvhög till hög nivå. (Anekdoter levereras på begäran.) På "verkstadsgolvet" ser verkligheten helt annorlunda ut.

Mekanurg

Ej begärd anekdot

Nu kan jag inte hålla mig från att kasta in en anekdot.

Jag kommer ihåg Agneta, en ung (ca 25) svensklärarinna på gymnasiet (tredje ring 1977-78) som var aktiv maoist och faktiskt ville införa diktatur i Sverige. Hon var tvungen att vara väldigt försiktig med vad hon sa på lektionerna, eftersom läroplanen föreskrev att skolan skulle stödja det demokratiska statsskicket. Fast jag tyckte att hon var kul att ha att göra med. Jag minns en fackuppsats i svenska där jag fick en femma :gremsmile: plus en sida kommentarer i rött bläck om hur "fel" jag hade. :gremconfused:

Hon och MUFaren Kjell kom överens om att de skulle mötas med vapen i hand på motsatta sidor när revolutionen kom. :gremcool:

Troberg

Sinister eater

När man har barn i skolåldern får man plötsligt andra prioriteter på skolområdet.

Stockholms kommun lider av att det finns flera illa skötta kommunala skolor som politikerna inte får rätsida på. Som förälder blir man då glad över att det finns alternativ, så att man kan bli säker på ens barn får en bra skolgång.
Hur ser du på alternativet att rusta upp den allmänna skolan istället?

Mekanurg

En begärd anekdot

Skolan i den stadsdel där jag bor är så illa skött att den har hamnat i tidningen med rapporter om mobbning och skadegörelse.

När det var dags för ett av mina barn att börja i skolan börjar hustrun och jag rota i problemen. (Vi är en så kallad invandrarfamilj är värt att påpeka i sammanhanget.) Nybörjarna delas in i två klasser och jag fick se klassindelningen. Rått uttryckt blev det en svenneklass och en blatteklass (när 2/3 av barnen i en klass är mörkhyade och nästan inga i den andra blir man som "invandrar"-pappa rejält fundersam).

Jag ringer studierektorn och undrar "¿Qué pasaba?" (sammanfattning av lång fråga). "Det är bäst så", svarar han och förmår inte förklara sig bättre -- see no evil, hear no evil.

Jag ringer ansvarig politiker på stadsdelsnivå och tar upp problemen med honom. Hans svar ligger på den här nivån: skolan har så motiverad personal och så bra anti-mobbing-arbete.

"Sure, varför har skolan figurerat flera gånger i tidningen då, herr ansvarig politiker?" säger jag.

Svaret blir på nytt av typen see no evil, hear no evil.

Jag informerar honom då att vårt barn inte kommer när höstterminen börjar. Seda löste jag problemet genom att jaga runt efter andra skolor i närområdet. Vi hittade en välskött kommunal skola någhra kilometer hemifrån och tack vare skolpengssystemet och det fria skolvalet var det inga problem att skifta dit.

Flera av mina barns lekkamrater går tyvärr i den illa skötta skolan och deras föräldrar har leverat skräckskildringar när det gäller uselt chefsskap och mobbning. Skolan borde stängas.

Troberg

Sinister eater
Hon och MUFaren Kjell kom överens om att de skulle mötas med vapen i hand på motsatta sidor när revolutionen kom.
Såna avtal har väl alla med någon? Jag har i alla fall det. Det är liksom enklare om man från början kan komma överens om att tycka olika och att det inte är några hårda känslor om det leder till oundvikliga konsekvenser.

Mekanurg

Om (s)-politikerna hade haft förmåga att göra det, hade jag stött dem helt och fullt. Nu har de istället svikit oss, barn såväl som föräldrar, och då agerar jag för mina barns bästa.

Troberg

Sinister eater

Om (s)-politikerna hade haft förmåga att göra det, hade jag stött dem helt och fullt.
Utan att gå in på politiken (mitt svar skulle varit detsamma om det hade varit ett annat parti), så känns det svaret lite tunt och odemokratiskt. Hur menar jag?

Demokrati funkar ungefär som Biafra sade om media: "Don't hate the media. Become the media.". Vi har själv valt våra politiker, och om det inte passar så är vi fria att själva starta ett parti. Visst, det kanske inte är lika lätt som att starta egna media är idag, men man kan engagera sig politiskt och försöka göra något.

Å andra sidan så, i det här fallet, arbetar du under tidspress. Du kan liksom inte säga att "Mina barn får inte gå i skolan förrän det här är fixat", men bara det faktum att du tvingades att välja en väg som du ogillade borde vara en anledning att faktiskt försöka ändra det framöver. Att du fixade bra skola för dina barn är ju bra för dem, men det hjälper inte de som hamnar i fel skola.

Sedan så tycker jag att det ofta är fel att beskylla politikerna. Visst, de borde kanske ha bättre koll, men de har mycket som pockar på uppmärksamhet. Enligt min erfarenhet så är det inte där problemen uppstår (oavsett färg på politikerna), det är oftast för att några nyckelpersoner på skolan är olämpliga. Har man en dålig rektor, studierektor och några inflytelserika lärare så funkar inte självsaneringssystemet inom skolan, med följd att skolan snart samlar på sig den personal som andra skolor inte vill ha. Jag tror att det som behövs för att lösa denna typ av problem är ett lyhört skolverk (eller vad myndigheten heter numera) som lyssnar på föräldrars klagomål och utreder dem. Ganska snart skulle en sådan skola (slog först snett på tangentbordet där och skrev skolka, väldigt passande felskrivning) samla på sig tillräckligt många prickar för att åtgärder ska vidtas. Myndigheten skulle då ha maktmedel att ta till för att vidta sådana åtgärder, exempelvis att byta ut dessa problematiska nyckelpersoner och sätta in specialutbildad personal som är van vid att lyfta problemskolor till en nivå där man kan sätta skolan i händerna på "vanlig" personal igen (dock inte de rötägg man nyss sorterat ut).

Vilket kind of dödar mina tidigare argument. Eftersom jag tror mig veta så bra vad som är problemet och vad som ska göras så borde jag ge mig in i politiken och fixa det. Fan vad jag hatar att sänka mina egna resonemang...

Mekanurg

Om artiklar i tidningen inte leder till genomslag, vad krävs då? Om politikerna inte vill införa ett system som får bort klantiga skolledare, vad gör man då? Om man som förälder inte kan utkräva ansvar, därför att ingen ansvarig lyssnar på ens klagomål (utan ger meningslösa svar) så gör man det som är bäst för ens egna barn. Jag kan inte hjälpa alla barn, men jag kan hjälpa några.

Vi var inte ensamma i beslutet; fler föräldrar bland barnens lekkamratskara har gjort precis samma sak och valt andra skolor.

Big Marco

Läskig

Sedan utgår din argumentation från att föräldrar alltid har möjligheten att göra upplysta val angående vad som är "bäst för barnet", en uppfattning jag nog ser som högeligen suspekt.

Och du skall bli lärare?!

Enligt dig, vem vet bäst?

Troberg

Sinister eater

Om artiklar i tidningen inte leder till genomslag, vad krävs då? Om politikerna inte vill införa ett system som får bort klantiga skolledare, vad gör man då?
Min utläggning var mer principiell än praktisk. Jag vänder mig mer mot att man gör det till det naturliga beslutet att resignera och flytta istället för att ta en fight om det. I slutänden kanske man ändå resignerar (vilket jag antydde i slutet av inlägget), men ens första tanke bör alltid vara "Det här gillar jag inte! Hur fixar jag det?", eftersom den leder till handlingskraft och ibland lösningar, medan defaitism bara leder ett steg bakåt.

Jag tror nog att du tog din fight, så se det mer som en allmän utläggning kring acceptans av oegentligheter än en kommentar i ditt fall. Jag använde mest ditt fall för att det funkade som exempel.

Arfert

Facit

Krank kanske? :gremgrin:

Hursomhelt, såklart inte föräldrarna ALLTID vet bäst, men oddsen är på föräldrarnas sida.

/Tomas (tvåbarnspappa)

Arfert

Facit

Sen tycker jag man ofta hör mobbinghistorier (Kalix, någon?) från småstäder, så troligen finns det problem här och var..

krank

Går ondskans ärenden

Tjå... Om vi andra nu föreställer oss situationen att du ställs inför ett beslut från berörd myndighet som konkret påverkar ditt och dina närståendes liv för lång tid framöver... och att de har beslutat nåt som du själv absolut inte skulle velat ha om du hade fått bestämma.
Jag tänker överhuvudtaget inte gå in på det, eftersom det är irrelevant. Det är lite som att "om min dotter blev våldtagen, skulle då jag inte vilja se våldtäktsmannen sjuten, hängd, flådd och kastrerad i valfri ordning oavsett domslut?" - helt irrelevant. Att dra ner allting på personnivå är visserligen ett praktiskt sätt att blanda bort korten i principfrågor, men jag biter inte.

krank

Går ondskans ärenden

Enligt dig, vem vet bäst?
Vad är "bäst"? Och enligt vem? Vem definierar vad som är "bäst"?

"Bäst" är alltid subjektivt. Och det kan knappast ges någon individ eller grupp något allomfattande ansvar för definitionen av vad "bäst" är.

Det finns hemskt många föräldrar som behandlar sina barn illa eller hjärntvättar dem in i suspekta religioner, till exempel. Är det "bäst"? För mina ögon finns endast det jag råkar anse vara barnens/ungdomarnas bästa - det vill säga, en allsidig undervisning med fokus på personlig utveckling och förmåga till kritiskt tänkande.

Överhuvudtaget är jag förbannat less på argumentet "du är inte förälder, så din åsikt räknas mycket mindre än min".

krank

Går ondskans ärenden

Det var nu inte riktigt det jag talade om, utan om de där skräckhistorierna som svenska nationalsoc... ursäkta, folkpartiet drar fram när de vill snacka "betyg i ordning" etc.

Betyg i ordning kan förresten vara det mest improduktiva, antidemokratiska, och vansinniga förslaget jag hört på ganska länge.

Eller nej vänta, vi har ju Bolgnabetygen också. De är nästan lika illa.

Krille

Super Moderator

Det var nu inte riktigt det jag talade om, utan om de där skräckhistorierna som svenska nationalsoc... ursäkta, folkpartiet drar fram när de vill snacka "betyg i ordning" etc.
Möjligen på annat håll, men inte i den här deltråden. Här handlade det faktiskt bara om ordning.

Nån ordning och reda får det vara. Håll dig till ämnet. :gremgrin: