Nekromanti Typisk lördagnatt på facebook

chrull

Stockholm Kartell
Übereil said:
anth said:
chrull said:
Men allvarligt talat: Att förminska trakasserier är allvarligt.
Om nu bara Recca har vänligheten att avslöja för den trevlige unge mannen att hela deras FB-konversation finns utlagd på ett offentligt forum för allmän beskådan ... tror jag det kan ha en viss effekt på framtida trakasserier. :gremsmile:
Trist nog misstänker jag att det kan bli så att samma procedur upprepas fast kryddat med ord som slyna och luder...

Übereil, fast man kanske har tur...
Som sagt, det innehåller redan "slampa".

chrull

Stockholm Kartell
Ond bråd död said:
Ok, jag missade att han skrev slampa också. Det är ju mindre trevligt.
Alltså, det är mindre trevligt ja. Men tjatet efter flera nej är också ett problem.

Han låter rätt mycket som en "Nice Guy"
Typ som de här snubbarna:

anth

Vetefan
Übereil said:
Trist nog misstänker jag att det kan bli så att samma procedur upprepas fast kryddat med ord som slyna och luder...
Jag har alltid undrat över varför killar envisas med att kalla tjejer för slampa, slyna och luder just vid de tillfällen som tjejer inte uppför sig som slampor, slynor och luder.

chrull

Stockholm Kartell
anth said:
Übereil said:
Jag har alltid undrat över varför killar envisas med att kalla tjejer för slampa, slyna och luder just vid de tillfällen som tjejer inte uppför sig som slampor, slynor och luder.
... och hur uppför sig tjejer som är slampor, slynor och luder?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
chrull said:
Luder är väl ett nedlåtande ord för prostituerad.
Slampa är väl någon som ligger runt med vem som helst.
Slyan är jag mer tveksam till. har alltid sett det som ett gennerelt otrevligt ord i still med skitskalle och sånt.

Inget av dem passar ju in.

anth

Vetefan
chrull said:
anth said:
Übereil said:
Jag skrev med viss ironi. :gremsmile:

http://sv.wiktionary.org/wiki/slampa
http://sv.wiktionary.org/wiki/slyna
http://sv.wiktionary.org/wiki/luder

Men om du vill ha en mer seriös frågeställning:

Om en tjej säger nej och är ovilliga till sexuella eller ens fysiska närmanden - varför brukar killar använda okvädingsord som brukar användas för att beskriva tjejer som är lösaktiga, villiga och inte säger nej?

chrull

Stockholm Kartell
anth said:
chrull said:
anth said:
Übereil said:

Om en tjej säger nej och är ovilliga till sexuella eller ens fysiska närmanden - varför brukar killar använda okvädingsord som brukar användas för att beskriva tjejer som är lösaktiga, villiga och inte säger nej?
För att de är idioter, på så många plan.

Jag vet vad orden betyder, jag bara undrade hur du menade, och hur du tyckte det var okej att använda dem. (hint: det är det inte alls, och det vet du ju, det har vi redan rätt ut i småpraten :gremsmile: )

halvrelaterat:

God45

#PrayersForBahakan
anth said:
chrull said:
anth said:
Übereil said:

Oh, oh, jag har en teori om det här :gremsmile:

Man använder de här orden (eller ännu hellre fitta) om kvinnor eftersom det säger att det enda de är värda någonting för är att ge män sexuellnjutning. Det är alltså ett sätt att kalla personen som förolämpas för värdelös i alla aspekter förutom att sexuellt tillfredställa förolämparen. Att den förolämpade inte ens gör det gör henne därför helt värdelös.

Detta skapar den intressanta extra dimensionen att när man kallar en man för fitta så säger man att han inte ens är värd en manlig förolämpning. Man tycker att han är så låg att man använder en kvinnlig förolämpning mot honom.

Båda de här nivåerna (men speciellt den andra) kommer från föreställningen att det feminin är mindre värt än det maskulina. Detta är i sig ett bra sätt att peka på könsmaktsordningen i samhället.

Det intressanta med så många av våra föroläpningar är vad de säger om samhället i stort. Visste tillexempel ni att användadnet av genetalia som skällsord och liknande är flera hundra år gammalt? Detta tror jag kan tyda på att sexuallmoralen vi fortfarande använder är starkt kopplad bakåt i tiden.

I alla fall, nu har jag teoriserat (eller terroriserat er med mina teorier) färdigt :gremsmile:

Man Mountainman

Storsvagåret
God45 said:
Det intressanta med så många av våra föroläpningar är vad de säger om samhället i stort. Visste tillexempel ni att användadnet av genetalia som skällsord och liknande är flera hundra år gammalt? Detta tror jag kan tyda på att sexuallmoralen vi fortfarande använder är starkt kopplad bakåt i tiden.
Jag är nog beredd att gå i ed på att de är äldre än så. Typ, tusentals år äldre.

Att en kvinna kan kallas "slampa" när hon beter sig tvärtemot hur en slampa antas bete sig, beror nog bara på att svordomar och tillmälen sällan följer någon uppenbar logik. Att "slampa" öht är en svordom beror på [patriarkatet etc].

anth

Vetefan
Dnalor said:
God45 said:
Jag är nog beredd att gå i ed på att de är äldre än så. Typ, tusentals år äldre.

Att en kvinna kan kallas "slampa" när hon beter sig tvärtemot hur en slampa antas bete sig, beror nog bara på att svordomar och tillmälen sällan följer någon uppenbar logik. Att "slampa" öht är en svordom beror på [patriarkatet etc].
Roligast blir förolämpningar från andra kulturer.
En "bra" förolämpning ska såra den förolämpade - och man blir sårad av olika saker i olika kulturer.
"Flyttar" man en förolämpning till en kultur där uttrycket inte är sårande blir det ofta fullständigt obegripligt:

Exempel

Man Mountainman

Storsvagåret
anth said:
Dnalor said:
God45 said:

Roligast blir förolämpningar från andra kulturer.
En "bra" förolämpning ska såra den förolämpade - och man blir sårad av olika saker i olika kulturer.
"Flyttar" man en förolämpning till en kultur där uttrycket inte är sårande blir det ofta fullständigt obegripligt:

Exempel
Intressant att lära sig att Fatah betyder "förhud" på arabiska.

Recca

Femme Fatale
Owlbearpig said:
Relationskörkortsprovet
Behörighet B - Personrelationer
Teoretisk del

Fråga 1

I den här situationen är det mest troligt att "Romeo på Hamlet" kommer att:
a) Skämmas så mycket att han med alla medel försöker undvika Recca på obestämd tid.
b) Göra om samma sak nästa helg.
c) En kombination av a och b.
C är jag rädd...

God45

#PrayersForBahakan
Recca said:
Owlbearpig said:
Relationskörkortsprovet
Behörighet B - Personrelationer
Teoretisk del

Fråga 1

I den här situationen är det mest troligt att "Romeo på Hamlet" kommer att:
a) Skämmas så mycket att han med alla medel försöker undvika Recca på obestämd tid.
b) Göra om samma sak nästa helg.
c) En kombination av a och b.
C är jag rädd...
Om du känner dig Shakespeariansk dropa "I do desire we may be better strangers." på honom. Till och med Fuck off lät bättre när Barden skrev det. :gremwink:

Vill du inte vara lika snäll men ändå hålla dig till temat fungerar: "More of your conversation would infect my brain." eller "Out of my sight! thou dost infect my eyes." eller "Thou mis-shapen dick!"

Eller så kan du gå all out med min absoluta favorit: "A knave; a rascal; an eater of broken meats; base, proud, shallow, beggarly, three-suited, hundred-pound, filthy, worsted-stocking knave; a lily-livered, action-taking knave, a whoreson, glass-gazing, super-serviceable finical rogue; one-trunk-inheriting slave; one that wouldst be a bawd, in way of good service, and art nothing but the composition of a knave, beggar, coward, pandar, and the son and heir of a mongrel bitch: one whom I will beat into clamorous whining, if thou deniest the least syllable of thy addition."