Magikernas stam [alvhemlighetsspoilervarning]
Faktum kvarstår, mitt påstående står fast - mer än 50% av sanaristammen bör vara magikunniga.
Jag ser dock en avsevärd skillnad i en stam med en 50-procentig inriktning på magikeryrket eller en stam där många hyser en allmän insikt i magin. Det förra låter vansinnigt i mina öron men det senare kan jag tänka mig. Det verkar hur som helst som att vi är ganska överens i detta.
Att sänka magikerfrekvensen från 70-80% av ett folk till 1% är en grotesk förändring av tidigare skrivet material, helt enkelt.
Det beror helt enkelt med vilket tolkningsfilter man läser det redan skrivna materialet. Du tolkar det mer bokstavligen och jag tar det mer med en nypa salt. Din tolkning ligger nog säkerligen närmre vad som ursprungligen menades men författaren själv tycks ju ha kommit till bättre insikt sen dess...
Nåväl en 10% representation av magiker skulle jag kunna finna mig i (även om det ger den hiskeliga summan av 20.000 magiker
). Lägg till detta en grundläggande insikt i magins natur hos de flesta sanari och du har i sanning en stam som med rätta går att betrakta som "magikernas stam".
Jag ser inget behov av att jämföra sanari med mänskliga magikerordnar
Jämförelsen blir relevant på så sätt att det handlar om hur de upplevs ute i världen varvid världen som den ser ut naturligtvis blir mallen för det hela. Om deras magikerfrekvens trots ynka 1% ändå är hundra gånger så stor som en nation som till och med styrs av magikertribunaler så kommer de med all sannolikhet att upplevas som en enda stor bunt magiker.
Jag påstår fortfarande inte att 70% av sanaristammen ska försörja sig som magiker (liksom, herregud...), men gott och väl att var och varannan sanarialv kan slänga ur sig en och annan besvärjelse.
Ok, och vad skall de egentligen ha sina besvärjelser till (förutom att det är förbannat coolt ATT de kan använda sig utav dem i egenskap av att vara magikernas stam)? Vilken nytta har de av sin magi i det vardagliga samhället?
Ge mig ett vettigt svar på den frågan så kan jag tänka mig att tänka om vad gäller min uppfattning om "magikerinflation"...
Mjae...så gott som alla kamorfer är ju magiker, av typvärdena i Monster och Varelser att döma...och rätt mäktiga magiker dessutom.
Alldeles FÖR mäktiga i min mening, men visst framstår de som det i M&V och själv skrev jag ju en bok om gamla ödlor som var och en är iallafall en potentiell ärkemagiker (tack och lov är de dock förmodligen inte mer än 110 stycken, om man finner draksången trovärdig, och utav dessa så är endast ett 30-tal beskrivna som direkt aktiva i Mundana). I Kamorfernas och drakarnas fall så kan jag dock till skillnad från sanristammen se en direkt vardaglig nytta av deras magi. Att leva i närhet till vatten innebär ju exempelvis att hydrotropi kan bli fasiken så användbart (för att finna mat under vattenytan m.m.).
Magin i Thalamur är förunnad samhällets elit medan sanaris magi är tillgänglig för alla (sanari, då).
Så vitt jag ser det så är inte detta riktigt fastställt ännu - finner du något citat som hävdar motsatsen så får du dock gärna upplysa mig. Den magiska utbildningen är mycket kostsam varför jag finner åtminstone någon form av kvotering som en naturlig konsekvens.
de är ju inte ens människor, utan en främmande kultur av nästintill odödliga varelser (= hinner lära sig mycket) som kommit från stjärnorna på magiska farkoster och blott strandat på en värld de i årtusenden velat fly, medvetna om dess innersta hemligheter (= Mörkret).
Förutom Liljans råd är jag mycket tveksam till att var och varannan sanari känner till detta. Visserligen styr säkerligen Liljans råd i enlighet med denna insikt, men då den nog delas av få förutom dem så är det knappast något som hela samhället aktivt verkar för. Åtminstone är de nog inte medvetna om att de verkar i den riktningen... (tricky, TRICKY, Sanari!
)
Vad Liljans råd beträffar har jag alltid sett det som självklart att merparten av dem också är magikunniga
Jo, jag har också upplevt det så. Det känns helt enkelt "rätt" på något vis - dessutom är det förbannat coolt. Dock så är sanari trots detta INTE en magikrati vilket också var min poäng.
Att gatubelysning, dräktsömnad, vapensmide, byggnadskonstruktion och odling av nyttoväxter ofta involverar magi framgår redan i 'Alver', tex, och bara det i sig antyder ett mycket, mycket flitigare magianvändande än någon annan av Mundanas kulturer.
Yepp, men det är inte ett likhetstecken med att var och varannan sanari kan magi (asltrafärdigheter, Besvärjelse, Magiförnimmelse osv.). Däremot har de uppenbarligen en stor produktionsfaktor vad gäller magiska ting vilket dock borde involvera alkemi lika mycket som "vanlig magi".
Ljusetsriddare - som inte önskar en vidare "inflation" av magiker med alla tillhörande magiska prylar i Mundana