"Men i DITT Mundana..."
"Sure håller med dig i detta men med ett tillägg som inte bör förglömmas: Lagarna är också pasticher på några av de förmodade lagar som magi anses ha i vår egen värld. I detta fallet talar vi också om lagar vars exakta innebörd vi visserligen enbart kan spekulera i men som faktiskt tros vara definitiva lagar som definerar hur universum beter sig. Att sedan vetenskapen i regel struntar blankt i dessa så kallade lagar är en helt annan sak."
Jag håller nog med om detta.
"Jämför dock gärna med de olika sorters lagar som beskrivs i L&H. Notera framför allt att Balansens lag inte är en naturlag, inte ens en gudomlig lag utan faktiskt en universell lag. På så vis tycks dens existen vara mer eller mindre befäst i Mundana och dess funktion är ju ganska självklar - att skapa univerell balans..."
Jag har inte Legender & Hemligheter, men jag vill nog hävda att Balansens lag anses universell därför att den gäller överallt. Inte för att den bokstavligen är sann, dvs att universum på något medvetet sätt yrkar på balans. Snarare ser jag den som en applikation av Termodynamikens första sats - "Energi kan inte skapas eller förgöras, utan bara omvandlas mellan olika former." samt att "Alla system strävar efter jämvikt". Inte mer.
Skillnaden mellan vad du verkar säga (så som jag tolkar det) är att du tycks hävda att världen
vill skapa universell balans, medan jag hävdar att världen
naturligt tenderar åt universell balans. En liten skillnad, men likväl en skillnad.
"Min poäng var att det iallafall på något sätt måste betalas för. Enligt mig så reduceras alltså inte nödvändigtvis det medie av vatten du nyttjar för din alstring, dock kommer vattenmängden någonstans att reduceras exakt med samma mängd som du ökar vattenvolymen någon annastans exemplevis genom en regneffekt.
Enligt mig är det samma sak som sker när du gör en kroppslig alstring och drabbas av uttorkning. Skillnaden är att du då begränsar dig till enbart det magiska fält som din kropp består av och således återfinner konsekvensen av alstringen även inom detta."
Det här fungerar. Påverkar man dock en hel skogs fält med biotropi så tror jag inte de (förhållandevis ynkliga) växtodlingarna kommer att utarma den, inte då bl.a. solen och planetens heta innandöme "fyller på" det magiska fältet. Det kommer till ett rätt stort överskott, vill jag hävda.
Resten av argumenten
Jag tror att vi säger samma saker, och bara skiljer oss i åsikt om hur mycket magisk "belastning" det biotropiska fältet tolererar. Personligen tror jag att det tolererar jordbruk i samma mån som vårt moderna, eller t.o.m. mer iom att det finns träd att ta energi från. Att däremot sätta i system att växa fram fruktträd på ett ögonblick och liknande saker tror jag i regel kan skapa en lägre nivå på det magiska fältet.
Det är kanske därför alverna valde att bo i Sunari? Kanske
hela skogen var högmagisk tidigare? Och Asha-slätten är ju också en sak att tänka på, som någon nämnde tidigare...
En sista inflikning, med SPÅJJLER för den Alviska Förbannelsen:
"Du har helt klart en poäng i det du säger. Dock skall vi nog inte dra alla över en kant. Varför har exempelvis inte sanrialverna helt enkelt gått samman och kastat en apmäktig ritual för att försöka häva förbannelsen eller för att hämnas mot dvärgarna? Av politiska skäl möjligtvis men kapitlet om hemligheter i alvboken hintar annorlunda (se sid 79)..."
Jag tror helt enkelt att de inte gått samman pga att den alviska Förbannelsen inte, åtminstone i Krilles utförande, kan påverkas av någon känd effekt. Man vet helt enkelt inte hur man ska påverka en enskild alvs Förbannelse, och därför är det knappast värt att lägga en större formel på hela Förbannelsen. Jag menar, vart ska du rikta den? Var befinner sig Förbannelsen? Varifrån utgår den? Ingen av frågorna kan besvaras, vilket gör det svårt för Sanari, sin irritation till trots, att motivera uppbådandet av de tiotusentals kongelat som säkerligen skulle behövas för ändamålet.
/Björn, som för övrigt pekar på att Sanari vet om att Förbannelsen inte är magisk till sin natur