Nekromanti Undvika i EON?

Boll

Veteran
Joined
28 Jul 2003
Messages
179
Location
Stenungsund.
Jag har under en tid undrat lite över färdigheten Undvika. Jag tycker att det verkar vara ganska orealistiskt att en person skulle hinna akta sig ur vägen när en annan person viftar med ett svärd mot honom/henne.

Till exempel kan vi ta riddar Ezilon Sporre - i slutet av 'Armandes Testamente' så utmanade han rollpersonerna till en envig mellan honom och den som tar upp hans järnhandske. I våran grupp så hade vi en yrkeskrigare som ansåg sig kunna klara av Ezilon, så han antog utmaningen.

Under stridens gång träffade han inte en enda gång; Ezilon var nämligen kvick som en vessla, och aktade sig för vartenda hugg! Ezilon har ju för *fäff* en ringbrynja på sig! Han kan inte rimligtvis akta sig för en tränad svärdskrigares alla hugg!

Färdigheten parera kan jag förstå, likaså att det är Ob1T6 lättare att blockera med sköld - men färdigheten Undvika kan jag inte begripa mig på, det känns väldigt overkligt att en person enkelt skulle kunna flytta på sig när någon anfaller honom/henne.


För att verkligen understryka vad jag stör mig på så kan jag ta upp ännu ett exempel: Min tjuv har 15 i färdigheten Undvika, han skulle - ganska enkelt - kunna stå obeväpnad mot en fulltränad yrkeskrigare, och akta på sig när slagen faller. Striden skulle kunna pågå hur länge som helst, med någorlunda tur på min sida.

Har detta någon förankring i verkligeheten? Skulle verkligen en tjuv kunna akta på sig hela tiden när en krigare svingar sitt svärd mot honom? Någon som har erfarenhet gällande svärdsstrid (alltså någon som tränar det på fritiden eller liknande) och kan klargöra om detta är möjligt eller inte?
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Jag håller med dig delvis. Det är förstås helt klart möjligt att undvika ett slag, men det borde på något sätt vara svårare eller mindre effektivt.
Men du glömmer en sak: Undvika är ju en defensiv manöver, man flyttar sig antingen bakåt eller åt sidan (eller neråt...), och till sist kommer man ju att stå med ryggen mot en vägg eller liknande, och då är det ju slutundviket så att säga. Som sl har du ju stor frihet att tolka var rollpersonerna finns under en strids gång, tänk på att de utan problem kan förflytta sig ett antal meter, och ingen regel i världen kan beskriva alla steg, finter, vändningar och liknanade som pågår, så sl får ju helt enkelt beskriva hur varje person står i förhållande till andra när en runda börjar.
 

Boll

Veteran
Joined
28 Jul 2003
Messages
179
Location
Stenungsund.
"Undvika är ju en defensiv manöver, man flyttar sig antingen bakåt eller åt sidan (eller neråt...), och till sist kommer man ju att stå med ryggen mot en vägg eller liknande.../"

Så...Om jag och krigaren står ensamma ute på en äng? Backar jag då tillslut in i en jättelik blomma eller vad?

Jag får hålla med dig om att man kanske skulle ha en högre svårighet på att undvika, typ Ob4T6 eller nåt.
 

Tearlach

Warrior
Joined
16 Jun 2000
Messages
231
Location
Västerhaninnge (stockholm)
eller så gör man som vi
låter effekten avgöra

den smidige tjuven har 15 i undvika
den elaka prisjägaren har 16 i svärd
prisis hugger och får 10 =en effekt på 6
tjuvis duckar och får 8 =en effekt på 7
tjuvis har nu undvikit prisis svärd

ny runda
prisis hugger och får 10 =en effekt på 6 igen
tjuvis duckar och får 10 =en effekt på 5
trots att dom slog lika bra så är prisis lite bättre på att träffa än tjuvis är på att undvika
tjuvis lyckas inte att undvika utan blir träffad.

på det här sättet så blir det inte bara viktigt att vara bra på sin färdighet.
det är även viktigt att vara bättre än din motståndare.


om nu prisis hadde haft en yxa så skulle nog tjuvis undvikit genum att hoppa bakåt.
och slagit ob2t6 istället för ob3t6 som prisis gör.


för övrigt så träffade prisjägaren tjuven i huvudet och slog ihjäl honom
vilket gjorde det svårt att "övertala" tjuven att tala om var han hadde gömt bytet.



Tearlach- som försöker svara så här på morgonen.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Undvikamanövrer

Mitt förslag om du vill göra Undvika lite mer realistiskt utan att ge sig på regelsystemet med den stora elaka yxan är så här.
Kolla på reglerna på sidan 132. Där finner du dom frivilliga reglerna 'Sidosteg', 'Gå bakåt', 'Ducka' och 'Hoppa högt'.
Ersätt manövern 'Undvika' med dessa fyra manövrar.

Alltså, folk kan inte längre deklarera en Undvika utan måste deklarera en Gå bakåt, ett Sidosteg eller motsvarande. På så vis så kan anfallaren anpassa sina anfallsmanövrer vilket kommer göra striden till något av en gissningslek. Gissar försvararen rätt så kommer han troligtvis undvika, gissar han fel så kommer han ha väldigt svårt att inte bli träffad.


/Naug
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Krigaren är förstås samrt nog att inte vilja slåss med dig under sådana omständigheter. Och om han måste, så får han väl använda en annan attack, en som inte går att undvika. Typ... Övertala.
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Medhåll gives utan pardon! Men i min grupp är effektreglen för lyckat försvar den enda vi inte orkat inkorporera... Det är helt enelt för jobbigt att räkna effekt på vartenda litet slag som görs...
 

Boll

Veteran
Joined
28 Jul 2003
Messages
179
Location
Stenungsund.
Vi kör på samma system som du när det gäller effekt, eftersom det är så Neogames har skapat reglerna, men jag tycker fortfarande att det är för lätt att undvika någons attack.

Det känns ganska så overkligt att en obeväpnad tjuv över huvud taget skall ha en chans att akta sig när en fulltränad yrkeskrigare ansätter honom med svärd.

Nu förutsätter jag dock att de är i närstrid, så ni behöver inte kontra med att tjuven bara springer därifrån, jag menar här att tjuven helt enkelt är försvarare hela tiden av eget val, och att han enkelt aktar sig hela tiden.
 

Boll

Veteran
Joined
28 Jul 2003
Messages
179
Location
Stenungsund.
"Krigaren är förstås samrt nog att inte vilja slåss med dig under sådana omständigheter."

Vadå omständigheter? Krigaren får chansen att slåss mot en obeväpnad tjuv i mitten av en äng! Omständigheterna är ju till krigarens fördel (tjuven kan inte gömma sig någonstans)!

"Och om han måste, så får han väl använda en annan attack, en som inte går att undvika. Typ... Övertala."

Inte visste jag att Övertala var en attack :gremwink:
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Färdigheten Undvika har diskuterats en hel del innan på forumet, kan vara värt att söka om du vill ha fler infallsvinklar. En möjlig lösning är att öka svårigheten på VINIT-slaget (t ex med +Ob1T6) för den som undviker, enligt teorin att man genom att undvika hamnar ur ’idealspåret’ för närstriden.

Annars har jag en fråga? Är att ’akta sig’ en specialregel av något slag - blir det lättare att undvika om man gör det?


/Rax, fundersam
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Men, ändå, om krigaren har lika FV som tjuven har, då kommer de ju för eller senare att nå situationen att krigaren lyckas och tjuven inte gör det.
Sen får man ju svårighetsökningar från Utmattning också, och man kan väll anta att krigaren har bättre kondition än vad tjuven har?
 

Boll

Veteran
Joined
28 Jul 2003
Messages
179
Location
Stenungsund.
"En möjlig lösning är att öka svårigheten på VINIT-slaget (t ex med +Ob1T6) för den som undviker, enligt teorin att man genom att undvika hamnar ur ’idealspåret’ för närstriden."

Det löser inte problemet som jag har med färdigheten Undvika, utan gör bara så att du får svårare att bli anfallare, vilket inte har någonting att göra med det jag stör mig på - nämligen att det är så ämlans overkligt med en person som aktar sig när folk attackerar honom.
 

Boll

Veteran
Joined
28 Jul 2003
Messages
179
Location
Stenungsund.
Klart att det förr eller senare blir så att krigaren får in en träff, men om det skulle vara en strid i verkligheten så skulle tjuven vara slarvsylta redan efter andra slaget.

Jag står fast vid att jag tror att det inte är möjligt för en person att klara sig igenom en strid genom att enbart flytta på sig när slagen faller.
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,462
Location
Stockholm
"Har detta någon förankring i verkligeheten?"

Ja. Det är inte svårt att flytta på sig om man är van.

"Skulle verkligen en tjuv kunna akta på sig hela tiden när en krigare svingar sitt svärd mot honom?"

...det beror väl på hur mycket nämnda tjuv slagits, men om han har Undvika 15, så får man väl antaga att han varit med ett tag. Sen får man väl definiera vad man menar med "hela tiden". Är de två kombattanterna ungefär lika bra så kommer ju inte tjuvens försök till undvikande att lyckas "hela tiden".

"Någon som har erfarenhet gällande svärdsstrid(...)"

Yup, och att undvika är inte särskilt svårt.
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Det löser inte problemet som jag har med färdigheten Undvika, utan gör bara så att du får svårare att bli anfallare, vilket inte har någonting att göra med det jag stör mig på - nämligen att det är så ämlans overkligt med en person som aktar sig när folk attackerar honom.
Det är väl iof sig en fråga om huruvida du tänkar befinna dig på defensiven hela tiden och hoppas på att motståndaren aldrig träffar. Men om jag läst dina inlägg rätt verkar tanken föresväva dig? :gremtongue:

Att det skulle vara så himla lätt att undvika ett anfall är annars inget vi i våran spelgrupp upplevt. Jag kollade lite på Ezilon Sporres värden - han har FV 18 (med momentspecialisering) i Stridskonst och 16 i Undvika. Att han konstant lyckades undvika alla anfall från din spelares krigare verkar vara mer bonntur än något annat.

Stod de och pucklade på varandra med ett anfall och en försvarsmanöver per runda kan jag förstå det (Ob3T6 mot Undvika för Ezilon) och isf säger jag byt taktik! Är Ezilon försvarare, gör två anfall per runda eller iaf ett snabbt - då har han helt plötsligt Ob4T6 på sitt undvika, vilket ger ett genomsnittligt resultat på 15 (enligt Eons tabeller). Det krävs inte mycket till för att Ezilon ska missa. Har krigaren gjort två anfall ska Ezilon dessutom lyckas två ggr.

Ännu bättre är det att göra två snabba anfall (Ob4T6 per anfall) - då ska Ezilon lyckas med två Ob5T6-slag för att inte bli träffad. Är krigaren dessutom smart och sticker med sitt vapen (om han kan) har Ezilon bara 5 i skydd!

När Ezilon är anfallare så skulle jag som yrkeskrigare iaf satsa på en parad och ett motanfall för att tvinga honom att göra en instinktiv försvarmanöver. Använder krigaren sköld har han Ob3T6 på sin parad och Ob4T6 på motanfallet - inga omöjliga slag att lyckas med. Har Ezilon deklarerat en försvarsmanöver på förhand har han ju dessutom svårare att lyckas med sina anfall (+Ob1T6 per handling), även om Ezilon fortfarande har goda chanser att träffa med FV 18. Men det är risken man tar när man slåss mot Mundanas krigarelit...


/Rax, fattar nog inte problemet :gremconfused:
 

Boll

Veteran
Joined
28 Jul 2003
Messages
179
Location
Stenungsund.
"Det är inte svårt att flytta på sig om man är van."

Prova detta hemma:

1. Be din far/bror/syster att ta en lagom stor träpinne och dunka den så hårt de bara kan i ditt huvud - de får tio försök på sig (du får inte på något sätt röra vid pinnen eller dem - eftersom det mer skulle räknas som att du parerar).

2. Försök att undvika ovan nämnda tio slag.

3. Oja dig över tio nya bulor som pryder din fontanell.


Jag tror säkert att det går bra att på något sätt se till så att svärdet/pinnen inte träffar dig genom att styra den på andra vägar, men du måste nog ha övermänskliga reaktionsförmågor för att kunna se till att inte befinna dig där svärdet träffar, eftersom det går på någon hundradels sekund.

"Är de två kombattanterna ungefär lika bra så kommer ju inte tjuvens försök till undvikande att lyckas "hela tiden"."

Det jag stör mig på är att det är lika svårt att akta sig för en attack som det är att faktiskt genomföra en.

"Yup, och att undvika är inte särskilt svårt."

Jag skulle gärna vilja veta vad det är för sorts 'svärdsstrid' som du har erfarenhet av...
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,462
Location
Stockholm
"Prova detta hemma(...)"

Det där gör jag många timmar i veckan, och då är det folk med betydligt större svärdsvana än någon far/bror/syster. So far har jag inte blivit träffad.

"Jag tror säkert att det går bra att på något sätt se till så att svärdet/pinnen inte träffar dig genom att styra den på andra vägar, men du måste nog ha övermänskliga reaktionsförmågor för att kunna se till att inte befinna dig där svärdet träffar, eftersom det går på någon hundradels sekund."

Det handlar om att läsa motståndaren. Och det går verkligen inte på någon hundradels sekund från stillastående läge. Möjligen på film.

"Det jag stör mig på är att det är lika svårt att akta sig för en attack som det är att faktiskt genomföra en."

Jo, det är lite dåligt. Det borde vara enklare att undvika.

"Jag skulle gärna vilja veta vad det är för sorts 'svärdsstrid' som du har erfarenhet av..."

Om du eftersöker folk med erfarenhet så kanske du skulle vara mindre spydig i tonen när du väl får ett svar. Och eftersom du själv enligt egen utsago saknar sådan erfarenhet så kan det nog vara bra om du låter bli att försöka läxa upp folk som vet. Vad jag tränar står i min profil.
 

Boll

Veteran
Joined
28 Jul 2003
Messages
179
Location
Stenungsund.
Jag tror att du har misuppfattat meningen med mitt inlägg; den var inte att klaga på att Ezilon är för jobbig - han var bara ett exempel. Det jag störde mig på var att en krigare med en tvåhandsyxa och ringbrynja klarar av att UNDVIKA - inte parera eller blockera, utan UNDVIKA en massa slag.

Det är illa nog att en människa kan hoppa undan från ett svärdshugg som inträffar på någon hundradels sekund, men att en rustad riddare med stridsyxa kan göra det minst lika bra är bara löjligt.


Jag ville inte ha en massa tips till hur man klarar av Ezilon, utan vill mer ha en förklaring till hur det är möjligt att kunna undvika ett svärdshugg utan att varesig parera det eller blockera det.

Helst av någon som faktiskt kan något om hur det går till i verkligheten.
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Helst av någon som faktiskt kan något om hur det går till i verkligheten.

Well, jag tränar inte svärdskamp på något vis, så jag är tydligen inte rätt person att fråga. Jag utgick helt enkelt från min (begränsade) kunskap om regelsystemet och tre års erfarenhet som dörrvakt. Ursäkta att jag lade mig i diskussionen!

Som rollspelare är dock mitt råd: gillar du inte regelsystemet, ändra på det. Höj svårigheten för undvika generellt eller gör det svårare beroende på hur mycket utrustning den som undviker bär med sig är två spontana exmpel.


/Rax, har sagt sitt
 

Boll

Veteran
Joined
28 Jul 2003
Messages
179
Location
Stenungsund.
"Well, jag tränar inte svärdskamp på något vis, så jag är tydligen inte rätt person att fråga."

Allas åsikter är välkomna, tro inte att jag på något sätt ignorerar ditt svar - jag tror helt enkelt att någon som tränar svärd är mer kvalificerad att svara, eftersom han/hon antagligen hamnat i en sån situation i verkligheten.

Jag har inga som helst expertkunskaper inom strid själv, jag använder bara logiskt tänkande.


Jag vill inte ändra på reglerna förrän jag vet hur det funkar i verkligheten.
 
Top