"So far har jag inte blivit träffad."
Du har alltså inte blivit träffad någon gång? Wow, du måste ju vara värsta grym alltså!
"Det handlar om att läsa motståndaren. Och det går verkligen inte på någon hundradels sekund från stillastående läge. Möjligen på film."
Hinner man verkligen läsa motståndaren på den tiden det tar för honom/henne att köra svärdet genom kroppen på en?
Jag gjorde ett experiment: Jag provade att svinga en 12kg hantel från stillstående läge, sedan tog jag tid på hur snabbt svepet föll/steg. Jag kan ju erkänna att det inte på långa vägar tog någon hundradel, men det gick då snabbare än en halv sekund i alla fall - sen får man tänka på att hanteln väger mer än 6ggr så mycket som ett normalt långsvärd (1,7kg har jag läst någonstans), och är mer otymplig.
Så länge du inte är Mr. Miyagi så har jag svårt att tro att det funkar att faktiskt bara flytta på sig när någon anfaller.
"Jo, det är lite dåligt. Det borde vara enklare att undvika."
Jasså? Jag har motsatt uppfattnig. Det borde vara svårare att undvika.
"Om du eftersöker folk med erfarenhet så kanske du skulle vara mindre spydig i tonen när du väl får ett svar."
På vilket sätt är jag spydig då? Jag framför en åsikt, och ifrågasätter svaren jag fått. Hittils har ingen lagt fram några bevis för att det är fysiskt möjligt att bara akta sig för hugg/slag - du har bara sagt att
du kan göra det, inte
hur.
Visst, att läsa motståndaren funkar väl när ni står på avstånd och väntar på att någon skall ta initiativ, men i stridens hetta när anfallaren viftar frenetiskt mot dig med 120cm kallt stål, så är det bara löjligt att försöka läsa vad han tänker göra
" Och eftersom du själv enligt egen utsago saknar sådan erfarenhet så kan det nog vara bra om du låter bli att försöka läxa upp folk som vet."
Jag saknar den erfarenheten, ja - men det betyder inte att jag saknar förmågan till logiskt tänkande. Jag vet med mig själv att jag då verkligen inte hade haft någon chans att akta mig för ett hugg från vilken otränad individ som helst, medans jag mycket väl skulle kunna lyckas med det enligt EON's regler.
Säg att jag har FV 5 i Undvika, och att Nisse har FV 5 i attack - det betyder att när man jämför våra effekter så har jag lika stor chans att undvika som han har att träffa mig. I verkligheten skulle jag aldrig kunna akta mig för hans attack, förutsatt att han lyckas med den. Det skulle jag dock kunna göra i EON.
Du kanske skulle försöka att inte ta åt dig så fort någon ifrågasätter vad du sagt?