Re: Inte?
/Bjorn
Skall väl också pepekas att märker jag att du hela tiden väljer defensivt försvar finns det ju ingen anledning för mig att fortsätta göra snabba anfall (du får ju inte ens slå för vinit) utan jag kommer givetvis byta till kraftfulla. Så i praktiken har du bytt en lite större risk för en lättare skada mot en mindre risk för en allvarligare skada. Plus att helt har eliminerat risken för mig.Pja, jag vet inte. Så länge som jag använder defensivt försvar så har jag en tärning enklare på mitt försvar än du har på ditt anfall. Om vi extrapolerar det resonemanget till utmattningsrundorna så är det faktiskt inte en särskilt dum taktik. Det enda som talar emot det är att du möjligen hinner ge mig såpass mycket smärta att jag får en tärning till i svårighet.
Tja han har i alla fall motsvarande ett halvårs heltidsträning (med lärare) i hur man undviker saker. Hurivida det kommer ifrån en karriär som dodgeball proffs eller att morsan slog han knstant under uppväxten har väl ingen betydelse. Han har 15 i färdigheten, alltså är han (rejält) bra i den, det är väl inte så konstigt.Jag tycker inte det. Tjuven borde inte ha stor erfarenhet av strid mano-a-mano mot folk i ringbrynja, svärd och sköld. Krigaren däremot har nog mer erfarenhet av att knacka ner obeväpnade individer i detta sammanhang. I exemplet behöver inte tjuven ha sin dolk eftersom den enda försvarsmanövern som han gör är 'Undvika'.
Ähh, jag slår X antal slag mot honom (beroende på utmattning, eventuella förstärkningar eller att tjuven flyr). En stor andel av dessa slag kommer jag antingen missa eller tjuven undvika. Låt oss kalla denna sannolikhet P. Altså kommer jag få in X(1-P) träffar på tjuven samtidigt som han får in NOLL träffar på mig. Har svårt att se hur det skulle vara "bättre utgångsläge".Men det är ju inte så eller? Ta bort dolken från tjuven i ovanstående exempel och tjuven har fortfarande ett bättre utgångsläge som obeväpnad! Du däremot har mycket svårt att göra processen kortare. Visst kan du slå fler gånger, men det är inte en bra taktik mot den som bara vill hålla sig ur vägen.
/Bjorn