Sååå lätt är det inte! (I spelet altså)
För att verkligen understryka vad jag stör mig på så kan jag ta upp ännu ett exempel: Min tjuv har 15 i färdigheten Undvika, han skulle - ganska enkelt - kunna stå obeväpnad mot en fulltränad yrkeskrigare, och akta på sig när slagen faller. Striden skulle kunna pågå hur länge som helst, med någorlunda tur på min sida.
Låt oss nu anta (som exempel) att min krigare (FV15 i svärd & sköld) står mot din tjuv med mitt stridsvärd min ringbrynja och min sköld. Jag antar också att din tjuv har åtminstonde en dolk (eller annat lätt vapen) och att du även har FV15 på detta vapen, dessutom har du kanske ett läderharnesk eller annat lättare skydd. För enkelhetens skull antar jag också att de två kämparna har ett hyffsat hum om varandras skicklighet. (Annars brukar det framgå rätt snart.)
Skall väl också lägga in brasklappen att jag inte har OB-sanolikhetsfördelningen framför mig just nu, så sanorlikheterna är s.k. höftningar. (Som närmedvärde tänker jag använda att ob4t6 mot 15 ~50%, ob3t6 mot 15 ~80% och ob2t6 mot 15 ~95%.)
Antag att min krigare vinner initiativet när vi öppnar striden (ganska sannolikt pga bättre SI och även om tjuven har bättre rör så lär krigarens större stridsvana göra att hans VINIT är lika bra eller bättre. Säg VINIT ~10 för bägge.)
Vad är nu bäst för mig att göra nu? Jo, jag använder givetvis ett fintat anfall, visserligen sänker det min chans att träffa en hel del men å andra sidan så försvårar det ditt försvar en hel del. Dessutom så tänker jag göra snabba anfall, även om man inte kör med den (i mitt tycke obalanserade) regeln om att snabba anfall ger ökad försvarssvårighet så är det ändå värt det för att försvåra dina möjligheter att återta initiativet.
Dessutom kommer jag "mixa upp" med ca 50% höga, 40% normala och 10% låga anfall och hugga i ca 75% och sticka i de resterande 25% av fallen. Detta givetvis för att göra det svårt för dig och "gissa rätt" med olika specialmanövrar.
SÅ, hur bra kan jag förvänta mig att det går? Tja jag träffar i varannat anfall och hälften av dessa kommer du att unvika (ob4t6 pga anfallet är fintat). Jag får in vart fjärde anfall altså och även om jag inte gör jättestor skada så gör jag nästan säkert i alla fall en grundskada på även dina skydade områden, har jag riktig tur så kanske jag t.o.m kan få in en extraskada på ett oskyddat ställe.
Men trotts detta är det ganska liten chans att jag lyckas "slå ut" dig första rundan. Är då detta ett stort problem för mig? NEJ! Jag kommer med väldigt stor sanorlikhet ha behålligt initiativet, din svårighet för att vinna tillbaka blir minst ob5t6 (bättre SI, snabbt anfall) och i hälften av fallen faktiskt ob6t6 (lyckad fint).
Altså skulle jag (förmodligen) få göra mina 1/4 träff i ganska många rundor. Men även om du skulle ha tur och vinna tillbaka initiativet nån gång så är det ingen katastrof, med min sköld har jag lättare att försvara mig, ditt vapen gör mycket mindre skada, min rustning är bättre och mitt vapen har bättre SI. Allt detta gör det mycket lättare för mig att återigen återta initiativet samtidigt som dina attacker är mycket mindre farliga för mig.
SLUTSATS: Din tjuv är "rökt" och borde verkligen överväga att börja springa. (Är han snabbare har han också en typ 90% chans att komma undan oskadd eller med ett ofarligt sår.)
Vad är då poängen med denna monolog? Jo, man måste KUNNA stridssystemet och kunna utnytja de olika möjligheter som ges för att vara en effektiv stridsman i Eon. Det duger inte om man spelar en kompetent krigare att bara köra "öhh, anfall" varje runda!
/Bjorn