Nekromanti Undvika i EON?

Pendragon

Swashbuckler
Det här stämmer inte riktigt. Allt från 5 till 15 cm ovanför tsuba förekommer (jag har faktiskt känt på ett par där balanspunkten satt -20- cm ovanför, men det var ju hemskt). Under 5 cm har jag faktiskt aldrig ens sett. Det skulle krävas en oerhört tung tsuba, och en oerhört -lång- tsuka för det.
Jag kanske skulle poängterat ordet ungefär. Min huvudsakliga poäng är balansen är längre bak på katanan.

Mja, det är faktiskt ungefär samma balans som ovan faktiskt. En tredjedel in på bladet är en ganska rejält framtung pjäs.
Återigen, ungefär. Poängen är att ett europeiskt svärd är i regel mer framtungt än en katana.

Det stämmer, men det har med hårdhetsgraden och skärpan i eggen att göra, inte med balansen.
Jag vill hävda att bägge, samt användningsättet, är avgörande.

/Joel - som i övrigt hänvisar till Björn Hellqvists svärdssida.

Boll

Veteran
"Det jag inte riktigt förstår med denna debatten är ju att du Boll fått svar från de flesta här om deras åsikter och deras erfarenheter och flertalet har talat emot dig och faktiskt kommit med fakta och åsikter."

Jag tror att du missförstår mig lite, jag säger inte att ni har fel, jag bara ifrågasätter. Kommer ni med ett argument, så kontrar jag med en fråga.

Jag har helt enkelt väldigt svårt att tänka mig att något sådant som att helt enkelt undvika är möjligt, men det betyder inte att jag helt ignorerar vad ni säger. Jag har fått höra från flera håll att det är fullt möjligt, så jag få väl acceptera det, men ifrågasätta vissas argument tänker jag fortfarande göra.

Selly

Level 5 Laser Lotus
"Jag kanske skulle poängterat ordet ungefär. Min huvudsakliga poäng är balansen är längre bak på katanan. (...) Återigen, ungefär. Poängen är att ett europeiskt svärd är i regel mer framtungt än en katana."

Min erfarenhet säger inte att så skulle vara fallet. Björns sida har jag sett ett antal gånger förut, och jag vill minnas att han tyckte att cirkus 20 cm framför parerstången skulle klassas som hyfsat framtungt för ett europeiskt svärd (don't quote me on that, however). Det kan jag nog själv hålla med om för övrigt, för 20 cm framför parerstången/-plåten -är- framtungt. När det gäller katana har jag tillräcklig egen erfarenhet för att veta att balansen allt som oftast inte alls ligger vid tsuba, utan en bra bit ovanför. Helt enkelt. Det må förekomma, men vanligt är det inte.

Boll

Veteran
"Nej, det är inte "orealistiskt" att en person kan hinna undvika ett slag. Att ta ett steg bakåt eller att ducka för en sving är inget ovanligt."

Nej, jag börjar förstå det, och enligt de flesta här så är det ju inte ens svårt. Det kanske bara är jag som lever i min egen lilla värld där det inte alls går att 'bara' ta ett steg åt sidan, eller att 'bara' backa litegrann. Men så har jag ju inte tränat svärd någonting heller...

"En sak som däremot är rätt rolig med färdigheten Undvika är alla roliga dialoger när man spelar.

SL: Ni hör något knaka i skogen...
Alla spelarna: Jag undviker!!
SL: ...och ut ur skogen kommer en hare...
Alla spelarna: Jaha... "

Hehe, det har aldrig hänt våran spelgrupp, men med de troll som finns i EON så borde man kanske vara på sin vakt :gremwink:

Selly

Level 5 Laser Lotus
"Tja, majoriteten av mina bekanta skulle nog inte kunna akta sig för det, och varken de eller jag är särskilt osmidiga."

Fast å andra sidan, har du provat? Om inte så är det ju ganska svårt att avgöra, med tanke på att hela den här tråden baserade sig på att du ville veta just hur svårt det faktiskt var.

Pendragon

Swashbuckler
Ja, men det är specialregler som våran SL inte bestämt sig för att köra på än, plus att det då visar att man i EON's stridssystem förutsätter att folk bara dunkar på varandra på samma sätt hela tiden, såvida man inte applicerar en massa specialregler. Så är det ju inte i verkligheten.
Tja, kom ihåg att ett anfall inte bara är en sving med svärdet, utan även manövrering för att komma i position och sen kanske ett försök att öppna motståndarens garde för att sedan försöka utnyttja denna öppningen. Ett misslyckat anfall kan lika gärna vara att man inte hittar någon öppning.
Om du provar gå loss lite med svärd (helst inte skarpa stålvapen, det är dåligt för hälsan och ger dig dåligt rykte balnd de överlevande kompisarna)) på en kompis som upprätt håller någon form av garde (dvs håller svärdet framför sig så det helt enkelt är i vägen) så kommer du upptäcka att rätt ofta kommer dina hugg stoppas av hans svärd utan att han gjort någon större ansats att parera. Betrakta de som en miss.

"Borde det inte vara lättare att träffa någon obeväpnad då?" frågar du då.

Nej inte nödvändigtvis. Prova igen, men sno din polares svärd först den här gången (om du nu har skarpa stålvapen kommer detta göra dig riktigt impopulär). Han kommer att backa och flytta sig aktivt och du kommer att få jaga honom med svärdet (det strider nämligen mot alla överlevnadsinstinkter i kroppen att stå still när något kommer emot dig fort). Betrakta alla tillfällen då du inte hann hugga till ordentligt eller träffade utan kraft eller kanske med flatsidan som missar. Alltså, de tillfällen du missade för att han redan var i rörelse, inte då han aktivt flyttade sig för att undvika. Fast här blir faktiskt gränsen mellan miss och undvikade en smula luddig, mest på grund av att Eon använder samma regelmotor för att simulera två vitt skiljda situationer. Det är oftast inga problem dock och i värsta fall får spelledaren gå in och jämka.

Slå ihop dessa två exempel och föreställ dig att din kompis har blivit såpass sur att han faktiskt försöker nita dig med så har du riktig strid.

Nej, men jag har en lillasyster som jag vill bli av med
Visst. Jag känner folk inom begravningsbranschen som kan få kroppen att förvinna också. :gremwink:

/Joel - skaffar extraknäck

Pendragon

Swashbuckler
Hmm. Jag har inte hanterat ett svärd av någondera sorten nyligen (=det senaste året), så jag blir lite tveksam här. Jag ska höra mig för på SFI och kolla exakt vad som gäller.

/Joel

Boll

Veteran
"Fast å andra sidan, har du provat? Om inte så är det ju ganska svårt att avgöra, med tanke på att hela den här tråden baserade sig på att du ville veta just hur svårt det faktiskt var."

Nej, det har jag ju faktiskt inte, men det kanske räknas om man kör obeväpnad strid också - just när det gäller ens reflexer menar jag. I såna fall kan jag säga att det minsann inte är speciellt svårt att peta kompisen i magen efter att denna varit lite småtyken - trots att han är beredd på det.

Jag skall dock prova på att lajva, eftersom det verkar riktigt kul. Har du provat på det själv - och i såna fall, blev dina polare irriterade på dig för att de aldrig fick in träffar?

Boll

Veteran
"Ett misslyckat anfall kan lika gärna vara att man inte hittar någon öppning."

Visst, varför inte - men oavsett så skulle jag inte vilja räkna det som att man har undvikit.

".../så kommer du upptäcka att rätt ofta kommer dina hugg stoppas av hans svärd utan att han gjort någon större ansats att parera. Betrakta de som en miss."

Visst, det håller jag med om, men inte heller här har han på något sätt undvikit min attack i den mån som Neogames syftar på med färdigheten Undvika.

"Han kommer att backa och flytta sig aktivt och du kommer att få jaga honom med svärdet (det strider nämligen mot alla överlevnadsinstinkter i kroppen att stå still när något kommer emot dig fort). Betrakta alla tillfällen då du inte hann hugga till ordentligt eller träffade utan kraft eller kanske med flatsidan som missar."

Tja, ok... Men det är fortfarande inte det som jag menar med undvika.

"Fast här blir faktiskt gränsen mellan miss och undvikade en smula luddig, mest på grund av att Eon använder samma regelmotor för att simulera två vitt skiljda situationer. "

Kan jag gå med på, men det som jag menar med att undvika är att flytta på sig när man ser att hugget faller.

"Visst. Jag känner folk inom begravningsbranschen som kan få kroppen att förvinna också."

Bara de inte matar delarna till grisar, eftersom jag tror att grisarna skulle få men för livet.

/Linus - Mån om grisarna. Även nyfiken på vad Joel skall ha knäcken till :gremwink:

zokie

Veteran
det är FULT rimligt, bara att backa undan, och hålla sig där...
ett anfall kommer aldrig på ett avstånd så att man inte hinner, om det inte är en uppföljning på tidigare anfall.
ELLER
så är ett anfall snabbt, och då blir det svårare att undvika

Desutom finns utmatning och möjligheten att göra flera anfall per runda, så någon gång KOMMER du att träffa

TIPS(från coachen): sluta använda hugg mot ringbrynja

Eleas

Hero
"Jag har under en tid undrat lite över färdigheten Undvika. Jag tycker att det verkar vara ganska orealistiskt att en person skulle hinna akta sig ur vägen när en annan person viftar med ett svärd mot honom/henne."

Förlåt? Finns det någon rimlig anledning till att personen inte skulle kunna göra det? Antar vi att personen är totalförlamad, epileptiker eller halt?

"Till exempel kan vi ta riddar Ezilon Sporre - i slutet av 'Armandes Testamente' så utmanade han rollpersonerna till en envig mellan honom och den som tar upp hans järnhandske. I våran grupp så hade vi en yrkeskrigare som ansåg sig kunna klara av Ezilon, så han antog utmaningen."

Aha.

"Under stridens gång träffade han inte en enda gång; Ezilon var nämligen kvick som en vessla, och aktade sig för vartenda hugg! Ezilon har ju för *fäff* en ringbrynja på sig! Han kan inte rimligtvis akta sig för en tränad svärdskrigares alla hugg!"

Men... det är ju två fel på ett stycke. Det går ju inte!

Sarkasm åsido, en ringbrynja gör en inte långsammare. Att vara en tränad svärdskrigare gör inte att ens hugg blir målsökande. Svårare än så är det inte.

"Färdigheten parera kan jag förstå, likaså att det är Ob1T6 lättare att blockera med sköld - men färdigheten Undvika kan jag inte begripa mig på, det känns väldigt overkligt att en person enkelt skulle kunna flytta på sig när någon anfaller honom/henne."

...men det är just det som formar basen och stommen av många stridskonster. Ta gärna och läs lite om Kenjutsu eller Aikido någon gång, som båda använder dessa principer. Alltså: "det bästa sättet att inte bli träffad är att inte vara där."

"För att verkligen understryka vad jag stör mig på så kan jag ta upp ännu ett exempel: Min tjuv har 15 i färdigheten Undvika, han skulle - ganska enkelt - kunna stå obeväpnad mot en fulltränad yrkeskrigare, och akta på sig när slagen faller. Striden skulle kunna pågå hur länge som helst, med någorlunda tur på min sida."

Nej, det skulle den inte. Finter gör det hela tämligen lätt för yrkeskrigaren att dräpa dig.

"Har detta någon förankring i verkligeheten? Skulle verkligen en tjuv kunna akta på sig hela tiden när en krigare svingar sitt svärd mot honom?"

Nej, naturligtvis inte. Han har ju fel yrke för det. Ju.

"Någon som har erfarenhet gällande svärdsstrid (alltså någon som tränar det på fritiden eller liknande) och kan klargöra om detta är möjligt eller inte?"

Jag har sådan, och förstår inte varför du gör ett så stort problem av det.

--Björn, with a keyboard mightier

Pendragon

Swashbuckler
Jag tror helt enkelt att det går snabbare att hugga med svärdet än vad det gör att flytta sig ur svärdets träffområde. Sen menade jag naturligtvis inte att de står 15cm ifrån varandra, men ett långsvärd är ca. 120 cm långt, så det räcker. Lägg sedan på armens längd, så har du en längd på runt två meter. Lägg sedan till att attackeraren tar ett steg närmare dig, så når han ganska så långt, antagligen träffar han även om du flyttat dig.
Knappast. Ett slagssvärds klinga är runt 90 cm lång. Lägg på en arm så kommer du upp i drygt en och en halv meter, snarare än två.
Dessutom är det korkat att stå och se dum ut innanför motståndarens räckvidd om man inte vill bli träffad. Ännu dummare är det att vänta till motståndaren börjar röra sig för att hugga en. Är man innanför motståndarens räckvidd utan intention att vara såpass nära för att slå tillbaka, bör man vara på väg ut. Är man dum nog att inte vara det förtjänar man att få skallen avslagen.
Likväl, till och med i den situationen hade jag gett försvararen minst 50% chans att inte bli träffad.

/Joel

Selly

Level 5 Laser Lotus
"Nej, det har jag ju faktiskt inte, men det kanske räknas om man kör obeväpnad strid också - just när det gäller ens reflexer menar jag. I såna fall kan jag säga att det minsann inte är speciellt svårt att peta kompisen i magen efter att denna varit lite småtyken - trots att han är beredd på det."

Nu är det inte riktigt samma sak att undvika obeväpnat, men inte heller det är ju särskilt svårt. Kort sagt: rör på benen!

"Jag skall dock prova på att lajva, eftersom det verkar riktigt kul. Har du provat på det själv - och i såna fall, blev dina polare irriterade på dig för att de aldrig fick in träffar?"

Jag lajvar inte, men jag har en del bekanta som gör. Efter diskussioner med dem så känns lajvstrid tämligen oförankrad i verkligheten. Men de regler som finns är å andra sidan nödvändiga av säkerhetsskäl. Det gör dock inte det hela verklighetstroget.

Selly

Level 5 Laser Lotus
Jag antar att jag inte behöver säga det här egentligen, delvis för att det kan låta en smula förmätet, men jag gör det ändå: alla på SFI är ju inte direkt experter, så att säga, så hur mycekt man bör lita på det som sägs där beror ju på vem som säger det. Ganska "duh" egentligen, men likväl (så igen, ursäkta för den lätt idiotförklarande tonen - jag försökte undvika den). Själv brukar jag hur som helst diskutera med sempai inom Iaido-klubben; de brukar ha ganska god koll när det gäller riktiga svärd. Dessutom var det lite mycket trams på SFI för min smak. Alltid kul när smederna postar, men de utgör ju ingen majoritet precis.

Pendragon

Swashbuckler
Å andra sidan har jag hört en hel del trams från både kendo- och Iaido-senpaier vad det gäller europeiska svärd i förhållande till katanor. Tyvärr innehåller deras led alldeles för mycket nipponofila katanarunkare om man ska uttrycka sig krasst. Nåja trevligt att diskutera med nån som har lite koll. Ska se om jag kan få nåt svar från nån av typerna på Myarmoury också. Mer input i frågan är ju bara bra.

/Joel

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Diskussionsformen

"Jag tror att du missförstår mig lite, jag säger inte att ni har fel, jag bara ifrågasätter. Kommer ni med ett argument, så kontrar jag med en fråga."

Och det är inte helt korrekt tillvägagångssätt. Du ställer en fråga och folk svarar genom att hänvisa till sina personliga erfarenheter och diverse faktabaserade argument. När du sedan inte tar dom på ordet utan frågar tillbaka med en attityd som säger ungefär "Varför ljuger du för?", så är det klart att folk blir upprörda.

Nu vet jag att du inte uttryckligen anklagade folk för att ljuga men jag vet att jag uppfattade det så och jag tror nog bestämt att även Selethil uppfattade det så. Om någon kommer med personliga erfarenheter och argument. Kom då med motargument istället för att vägra ta dina diskussionskamrater på ordet.

/Naug, yrkar för en förbättrad diskussionsform

Selly

Level 5 Laser Lotus
"Tyvärr innehåller deras led alldeles för mycket nipponofila katanarunkare om man ska uttrycka sig krasst."

Mjo, det finns ett par såna tyvärr. Det gäller att leta upp de som inte är så insnöade på sitt eget område, så att säga. Går man in med inställningen att det ena inte nödvändigtvis måste vara bättre än det andra så är det ju ganska enkelt att sålla bort BS'et, så att säga.

"Mer input i frågan är ju bara bra."

Indeed.