"Jag har under en tid undrat lite över färdigheten Undvika. Jag tycker att det verkar vara ganska orealistiskt att en person skulle hinna akta sig ur vägen när en annan person viftar med ett svärd mot honom/henne."
Förlåt? Finns det någon rimlig anledning till att personen inte skulle kunna göra det? Antar vi att personen är totalförlamad, epileptiker eller halt?
"Till exempel kan vi ta riddar Ezilon Sporre - i slutet av 'Armandes Testamente' så utmanade han rollpersonerna till en envig mellan honom och den som tar upp hans järnhandske. I våran grupp så hade vi en yrkeskrigare som ansåg sig kunna klara av Ezilon, så han antog utmaningen."
Aha.
"Under stridens gång träffade han inte en enda gång; Ezilon var nämligen kvick som en vessla, och aktade sig för vartenda hugg! Ezilon har ju för *fäff* en ringbrynja på sig! Han kan inte rimligtvis akta sig för en tränad svärdskrigares alla hugg!"
Men... det är ju två fel på ett stycke. Det går ju inte!
Sarkasm åsido, en ringbrynja gör en inte långsammare. Att vara en tränad svärdskrigare gör inte att ens hugg blir målsökande. Svårare än så är det inte.
"Färdigheten parera kan jag förstå, likaså att det är Ob1T6 lättare att blockera med sköld - men färdigheten Undvika kan jag inte begripa mig på, det känns väldigt overkligt att en person enkelt skulle kunna flytta på sig när någon anfaller honom/henne."
...men det är just det som formar basen och stommen av många stridskonster. Ta gärna och läs lite om Kenjutsu eller Aikido någon gång, som båda använder dessa principer. Alltså: "det bästa sättet att inte bli träffad är att inte vara där."
"För att verkligen understryka vad jag stör mig på så kan jag ta upp ännu ett exempel: Min tjuv har 15 i färdigheten Undvika, han skulle - ganska enkelt - kunna stå obeväpnad mot en fulltränad yrkeskrigare, och akta på sig när slagen faller. Striden skulle kunna pågå hur länge som helst, med någorlunda tur på min sida."
Nej, det skulle den inte. Finter gör det hela tämligen lätt för yrkeskrigaren att dräpa dig.
"Har detta någon förankring i verkligeheten? Skulle verkligen en tjuv kunna akta på sig hela tiden när en krigare svingar sitt svärd mot honom?"
Nej, naturligtvis inte. Han har ju fel yrke för det. Ju.
"Någon som har erfarenhet gällande svärdsstrid (alltså någon som tränar det på fritiden eller liknande) och kan klargöra om detta är möjligt eller inte?"
Jag har sådan, och förstår inte varför du gör ett så stort problem av det.
--Björn, with a keyboard mightier