"Tänk bara på de som duellerar med värjor nu för tiden, tror du inte att de undviker motståndarens svärd?"
Värjor petar man på varandra med, svärd hugger man varandra med.
"Står de så nära att man inte hinner undvika ett slag och flytta sig bakåt så kan inte motståndaren ens mota svärdet mot dig utan att träffa med armen."
Jag tror helt enkelt att det går snabbare att hugga med svärdet än vad det gör att flytta sig ur svärdets träffområde. Sen menade jag naturligtvis inte att de står 15cm ifrån varandra, men ett långsvärd är ca. 120 cm långt, så det räcker. Lägg sedan på armens längd, så har du en längd på runt två meter. Lägg sedan till att attackeraren tar ett steg närmare dig, så når han ganska så långt, antagligen träffar han även om du flyttat dig.
"Du vet att i verkligheten (som du tjatar så mycket om) är ingenting i rundor, allting händer hela tiden."
Tja, jag ser inte vad det har med någonting att göra?
"Självklart så menade jag inte perfekt utan det jag syftade på var lyckat."
Du skrev perfekt. Jag skulle uppskatta om du skriver vad du menar, annars blir det lätt att missuppfatta
"Är det inte det vi är ute efter? Att han inte träffar dig utan träffar någonting annat?"
Jag vet inte vad du är ute efter, men det jag snackar om är en medveten handling i ögonblicket när någon hugger mot dig, som möjliggör det för dig att akta dig för vapnet. Terrängen är mer som skydd.
"Eftersom han går framåt och svingar svärdet så går jag bakåt och då svärdet är i rörelse så hoppar jag till bakåt. Svårare än så var det inte! "
Nej, visst, inte svårt i teorin, men svärdet kommer med en väldig fart, så jag skulle vilja se dig göra det i verkligheten.