Nekromanti Undvika i EON?

Pendragon

Swashbuckler
Frågan är bara om du hinner backa innan motståndaren kapat dig på mitten, sen blir det ännu roligare om han tar ett kliv framåt samtidigt som han hugger - för då måste du ta TVÅ kliv bakåt för att inte bli träffad (vilket du inte hinner).
Jo, det gör jag visst. Empiriska tester har bevisat det. Har jag hur mycket utrymme som helst är det snarare en fråga om vem som blir trött snabbast om jag bara koncentrerar mig på att akta mig för svärdet. Visst, man kan inte undvika allt, men det mesta, iaf om man inte försöker komma in och göra motanfall. Det är inte särskilt svårt att hålla sig utanför motståndarens räckvidd.

Å andra sidan vinner man inga strider på det.

/Joel

Selly

Level 5 Laser Lotus
"Jag använder mig iofs här av de vapen som man brukar ha i tanke i fantasyrollspel och även i EON för det var i EONs regler denna fråga uppkom..."

...vilket iofs inte har något direkt med saken att göra, ety ett slagsvärd är ett slagsvärd är ett slagsvärd. En katana är ett japanskt långsvärd, och borde utan problem kunna använda sig av samma nuffror som ett vanligt sådant.

Boll

Veteran
"Tänk bara på de som duellerar med värjor nu för tiden, tror du inte att de undviker motståndarens svärd?"

Värjor petar man på varandra med, svärd hugger man varandra med.

"Står de så nära att man inte hinner undvika ett slag och flytta sig bakåt så kan inte motståndaren ens mota svärdet mot dig utan att träffa med armen."

Jag tror helt enkelt att det går snabbare att hugga med svärdet än vad det gör att flytta sig ur svärdets träffområde. Sen menade jag naturligtvis inte att de står 15cm ifrån varandra, men ett långsvärd är ca. 120 cm långt, så det räcker. Lägg sedan på armens längd, så har du en längd på runt två meter. Lägg sedan till att attackeraren tar ett steg närmare dig, så når han ganska så långt, antagligen träffar han även om du flyttat dig.

"Du vet att i verkligheten (som du tjatar så mycket om) är ingenting i rundor, allting händer hela tiden."

Tja, jag ser inte vad det har med någonting att göra?

"Självklart så menade jag inte perfekt utan det jag syftade på var lyckat."

Du skrev perfekt. Jag skulle uppskatta om du skriver vad du menar, annars blir det lätt att missuppfatta :gremwink:

"Är det inte det vi är ute efter? Att han inte träffar dig utan träffar någonting annat?"

Jag vet inte vad du är ute efter, men det jag snackar om är en medveten handling i ögonblicket när någon hugger mot dig, som möjliggör det för dig att akta dig för vapnet. Terrängen är mer som skydd.

"Eftersom han går framåt och svingar svärdet så går jag bakåt och då svärdet är i rörelse så hoppar jag till bakåt. Svårare än så var det inte! "

Nej, visst, inte svårt i teorin, men svärdet kommer med en väldig fart, så jag skulle vilja se dig göra det i verkligheten.

hraufnir

Swordsman
Jag har svingat några få svärd av västerländsk medeltida modell på medeltidsveckan på gotland, men aldrig har jag tränat med någon form av Riktiga vapen, utan endast rottingstavar och kvastskaft...
så jag böjer mig för din expertis då jag endast har gått efter den uppfattning jag får av vapnens beskrivningar och egenskaper inom rollspelen.

Pendragon

Swashbuckler
På vilket sätt är jag spydig då? Jag framför en åsikt, och ifrågasätter svaren jag fått. Hittils har ingen lagt fram några bevis för att det är fysiskt möjligt att bara akta sig för hugg/slag - du har bara sagt att du kan göra det, inte hur.
Åtminstone tre personer har sagt sig provat, och lyckats undvika svärd utan några större problem. Du har klockat en sving med en hantel.

Jag tror det snarare är du som behöver lägga fram bättre argument.

/Joel

Boll

Veteran
Vad händer då om krigaren gör ett utfall med svärdet, och plötsligt ändrar riktning, mitt i hugget - kanske hugger högt (mot ditt huvud) och sedan ändrar riktning rak nedåt (mot ditt huvud där det befinner sig efter att du trott att du aktat på dig)? Jo, *SMACK* - eller kanske *KLYV*

hraufnir

Swordsman
Det är ju givetvis ett svårare slag och eftersom man i regel inte bara duckar ner utan sänker huvudet och kliver bakåt så kan man klara det med.

Men om man skall använda svårigheter så blir det ju ob4t6 istället för ob3t6 och alltså svårare att träffa... oavsett om jag rör på mig eller inte...

hraufnir

Swordsman
Re: Undvikamanövrer

Vilket iofs är en mkt intressant idé för att man gör det hela mer realistiskt och tvingar spelarna att spela ut striden mer ordentligt... felet där är att man inte har motståndaren framför sig och alltså svårare att läsa honom och därför kan man inte ta befogade beslut åt vilket håll man skall hoppa...

Pendragon

Swashbuckler
Du har fått lite saker om bakfoten här...

Europeiska svärd skiljer sig från katanor ganska markant i balans och användning.

Först och främst, balans. Katanans balanspunkt ligger ungefär i nivå med tsuban då detta optimerar smidigheten och lätthanterligheten på bekostnad av tyngd i huggen. Katanan är därför effektivast vid skärande hugg (som i sin tur är effektivast mot lätt rustade eller oskyddade motståndare).

Europeiska medeltida svärd har sin balanspunkt ungefär en tredjedel in på klingan för att ge mer tyngd i huggen. I gen gäld så blir de inte lika smidiga, men används mer för raka hugg snarare än skärande.

Jag skulle tro att en katana är bättre på att tranchera orustade luspudlar som upproriska bönder och dylikt, men får rejäla problem med att karva igenom en metallrustning (nåja, det är väl knappast lätt med något svärd).

/Joel - som hade tagit en 1½-handare vilken dag som helst.

Boll

Veteran
"Nej, du frågade vad för sorts 'svärdsstrid' jag sysslat med."

Jag ville bara poängtera att det var 'svärdsstrid' som jag pratade om - inget annat. Ledsen om du tog illa upp.

" Man rör inte bara armen när man hugger med ett svärd. Man hugger med hela kroppen. Och då hävdar jag att det går snabbare att flytta på en kropp än ett kropp och ett svärd."

Vi kan ju ta upp exemplet med den obeväpnade tjuven som möter den tränade yrkeskrigaren igen; om krigaren helt enkelt springer fram till tjuven - jagar efter honom helt enkelt, och sticker svärdet i honom - hur gör han för att undvika det? Visst, han kan springa han med, men då flyr han ju, han undviker inte. Alltså skulle jag gärna vilja se tjuven stå kvar och helt enkelt akta sig.

"På Ob3T6 mot 5 skulle det till ett mirakel för att någon av dem skulle lyckas..."

Eftersom det är effekterna man jämför så skulle deras attacker respektive undvikningar lyckas lika bra/dåligt. Alltså skulle det lika gärna kunna vara så att när anfallaren lyckas med sin attack, så lyckas försvararen undvika - vilket jag vet med mig att jag inte skulle gjort i alla fall.

"Om man missar så är det för att fienden undvek."

Det är ett sätt att se på saken, men är det då nödvändigt att alls ha en färdighet som heter Undvika? Jag tycker att en misslyckad attack symboliserar ett klumpigt anfall, som utan vidare helt enkelt inte är effektivt.

Selly

Level 5 Laser Lotus
"Först och främst, balans. Katanans balanspunkt ligger ungefär i nivå med tsuban då detta optimerar smidigheten och lätthanterligheten på bekostnad av tyngd i huggen."

Det här stämmer inte riktigt. Allt från 5 till 15 cm ovanför tsuba förekommer (jag har faktiskt känt på ett par där balanspunkten satt -20- cm ovanför, men det var ju hemskt). Under 5 cm har jag faktiskt aldrig ens sett. Det skulle krävas en oerhört tung tsuba, och en oerhört -lång- tsuka för det.

"Europeiska medeltida svärd har sin balanspunkt ungefär en tredjedel in på klingan för att ge mer tyngd i huggen. I gen gäld så blir de inte lika smidiga, men används mer för raka hugg snarare än skärande."

Mja, det är faktiskt ungefär samma balans som ovan faktiskt. En tredjedel in på bladet är en ganska rejält framtung pjäs.

"Jag skulle tro att en katana är bättre på att tranchera orustade luspudlar som upproriska bönder och dylikt, men får rejäla problem med att karva igenom en metallrustning "

Det stämmer, men det har med hårdhetsgraden och skärpan i eggen att göra, inte med balansen.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Hmm... Det enda man behöver undvika i Eon är strid överhuvudtaget. Är man tvungen att slåss i Eon är man redan fast i smeten...

Men det du säger har både rätt och fel (Enligt mig då...).

Ja, färdigheten Undvika är lite larvig. Den känns omotiverad när det finns så många andra färdigheter som kan göra nästan samma sak (Stridsvana, Vapenfärdigheter och Parera(?)) som skulle fungera lika bra. Att slänga in ytterligare en färdighet är inget jag tycker om. Ju få desto bättre.

Nej, det är inte "orealistiskt" att en person kan hinna undvika ett slag. Att ta ett steg bakåt eller att ducka för en sving är inget ovanligt. Undvika känns som en sammanslagning av dessa manövrar och som jag sa, de borde pressat in det i Stridsvana eller så.

Det här har säkert många redan sagt.

En sak som däremot är rätt rolig med färdigheten Undvika är alla roliga dialoger när man spelar.

SL: Ni hör något knaka i skogen...
Alla spelarna: Jag undviker!!
SL: ...och ut ur skogen kommer en hare...
Alla spelarna: Jaha...

:gremgrin:

Pendragon

Swashbuckler
Vad händer då om krigaren gör ett utfall med svärdet, och plötsligt ändrar riktning, mitt i hugget - kanske hugger högt (mot ditt huvud) och sedan ändrar riktning rak nedåt (mot ditt huvud där det befinner sig efter att du trott att du aktat på dig)? Jo, *SMACK* - eller kanske *KLYV*
1) Den manöver du beskriver är jävelsvår att göra så att nån faktiskt går på den och du fortfarande träffar med nån som helst kraft i hugget.

2) Håller jag mig utanför din räckvidd kan svärdshugget komma från vilken jävla riktning som helst utan att träffa.

3) Manövern du beskriver kan man kalla en fint. Enligt Eons regler är en sådan svårare att utföra men också att undvika. Dvs du har redan precis vad du vill ha.

Fler argument du vill ha dissekerade?

/Joel - inte imponerad

Boll

Veteran
"Åtminstone tre personer har sagt sig provat, och lyckats undvika svärd utan några större problem."

Jag märker att många säger att det är jättelätt att undvika attacker, men jag vet inte om vi menar samma sak. Jag tror säkert att det inte är så svårt att se till att motståndaren inte träffar dig, men det finns ju femtielva olika sätt att lösa det på.

Det jag menar är att på något sätt kunde min obeväpnade tjuv lyckas att inte bli träffad någon gång i närstrid mot en yrkeskrigare - jag menar, hur verkligt är det?

Enda sättet att verkligen veta är ju att prova, så jag skall be en polare att försöka undvika när jag slår honom med ett avlångt föremål. Undrar om han går med på det... Antagligen inte.

hraufnir

Swordsman
Det jag inte riktigt förstår med denna debatten är ju att du Boll fått svar från de flesta här om deras åsikter och deras erfarenheter och flertalet har talat emot dig och faktiskt kommit med fakta och åsikter.

Du fortsätter och neka och säger att de har fel vad de än säger, och då undrar jag: Med den inställningen, varför ta upp frågan alls?

Helmgast
Re: Undvika i Eon III

Det är en sak som vi (främst Marco) tänkt på att justera till Eon III.

Boll

Veteran
"Manövern du beskriver kan man kalla en fint. Enligt Eons regler är en sådan svårare att utföra men också att undvika. Dvs du har redan precis vad du vill ha."

Ja, men det är specialregler som våran SL inte bestämt sig för att köra på än, plus att det då visar att man i EON's stridssystem förutsätter att folk bara dunkar på varandra på samma sätt hela tiden, såvida man inte applicerar en massa specialregler. Så är det ju inte i verkligheten.
(OK, ok, inget ont om Neogames - EON är fortfarande ett av de bästa rollspelen jag spelat, både vad det gäller regler och känsla - det finns bara lite småsaker som man stör sig på)

"Fler argument du vill ha dissekerade?"

Nej, men jag har en lillasyster som jag vill bli av med :gremwink:

/Linus - Jätteimponerad av Joels expertkunskaper inom ämnet dissektion.

Selly

Level 5 Laser Lotus
"(...) hur gör han för att undvika det?"

Tar ett halvt kliv åt sidan.

"vilket jag vet med mig att jag inte skulle gjort i alla fall."

Det får stå för dig, men majoriteten av mina bekanta tränar inte svärd, och skulle likväl lyckas undvika ett hugg från någon otränad.

hraufnir

Swordsman
Re: Undvika i Eon III

Det är då något som jag nyfiket undrar... HUR ska det ändras? Tar ni hjälp av våra åsikter här nedanför eller sätter sig neogames maffian ner och tar fram sina trästavar och går lös på diverse ihopplockade gatubarn?

Boll

Veteran
"Det får stå för dig, men majoriteten av mina bekanta tränar inte svärd, och skulle likväl lyckas undvika ett hugg från någon otränad. "

Tja, majoriteten av mina bekanta skulle nog inte kunna akta sig för det, och varken de eller jag är särskilt osmidiga.