Nekromanti Update: Vad händer på Neogames kontor?

DarkMystic

Swordsman
Till er alla

Vandöda följer sin mästares ord fullt ut. Alltså är det omöjligt att ha formationer med odöda, visst det går att ha stora högar med vandöda som står och skjuter eller springer fram och dräper allt som andas men det är väl poängen?

Gott som alla befälhavare med odöda har använt några uberodöda som slaktar allt i sin väg(skuggor skuggor skuggor) och resten av armen består av zombies och skelett som gör sitt bästa.

Det bästa en nekromantiker kan göra är att ha en skräckingjagande arme som håller oerfarna trupper borta och sänker hela fiendens moral fett. Pendragon som inte verka fatta det men de flesta armer består inte av bara tränade soldater när krig kommer hämtar man lite bönder som man tränar snabbt och sen skickar ut dem som kanonmat dessa kommer kissa på sig när de ser en arme av odöda.

När de gäller skytte så är odöda perfekta armborstskyttar, de laddar snabbt och bra, de skjuter mot dem som ska dö faktiskt helt okej och fortsätter med de tills dem själva eller fienden är döda. Fast odöda är nog de sämsta bågskyttarna man kan ha men who cares?

Odöda kräver otroligt lite resuser även om det tar fett mycket att skapa dem så när dem e igång de är bara att sy ihop av kapade lemmar och väcka nya till liv. Du kan ju göra vandöda av gamla vandöda. Vem har sagt att återvinning inte kan användas av ondskan?

Skicka några Ultors bakom fiendelinjerna och låt dem bränna upp matförråd och annat pack. Mycket mer orkar jag inte skriva så nu kan ni dissa mej fett.

/DarkMystic älskar sin V&N bok

Pendragon

Swashbuckler
Re: Till er alla

Pendragon som inte verka fatta det men de flesta armer består inte av bara tränade soldater när krig kommer hämtar man lite bönder som man tränar snabbt och sen skickar ut dem som kanonmat dessa kommer kissa på sig när de ser en arme av odöda.
Öhm. Nej.

Bönderna är en sista utväg. En armés stomme bygger på riddarna och deras hustrupper, samt legoknektar (i ett feodalt samhälle, typ Drunok, Soldarn, Consaber) eller in folklig yrkesarmé (typ Jargien).

Bondemilisen är bara för att fylla ut storleken. Den är aldrig, aldrig stommen i en armé om det kan undvikas.

/Joel

Pendragon

Swashbuckler
Re: Vandöda arméer

Order: Gå.
Kriterium 1: 1m bakom |zombie framför|*.
Kriterium 2: ½m till vänster om |zombie till höger|*.
Kriterium 3: Endast om inget av de andra orderna är 'aktiva'.

Nu har jag ingen som helst koll på vandöda (har bara blädrat i boken några gånger), så det jag skrev kanske inte fungerar alls men det uppfyller i vart fall de krav du ställde och var inte ens svårt att tänka ut. För en nekromantiker som trots allt har det här som en del av sin huvudsysselsättning så går det säkerligen att komma på betydligt bättre formuleringar.
Kruxet med den här ordern, förutom vad Phelan påpekade, är att i och med kriterium tre kommer de att bryta formation så fort de ska göra något annat än att slåss.

Jag ser helt enkelt inte mening med att försöka få vandöda att traska runt i formation. De behöver definitivt inte de disciplinära och moralhöjande fördelarna de är, och de kan inte intuitivt samarbeta till räckligt för att det ska ge dem någon större effektivitet.

Nej, bättre då att använda dem på det traditionella sättet, som stor jävla hord som hasar och släpar sig fram till fienden och hackar på allt som kommer i vägen. Visst, en disciplinerad enhet kan säkert stå emot dem utan några större problem, men då har den förutseende nekromantikern hyrt in en hop legoknektar till häst som utan större problem kan manövrera sig runt och angripa den upptagna fiendens flanker...

Vandöda funkar alltså bäst genom att uppehålla fienden genom att aldrig bli trötta och genom att inte dö.

/Joel

Jaggernaut

Hero

Fördelarna i ordergivningen är dock att den sker tyst och ögonblickligen, man behöver inte skrika över slagfältet.

Jae, för skaparen av de vandöda är det så men som en del varit inne på att man ska en ledare för varje grupp (nödvändigtvis inte en nekromantiker) som tillfälligt fått befälet över de vandöda så måste de yttra sig högt ifall de vill få fram några order.

Förresten så ifall det är så att det inte är skaparen av de vandöda som kommenderar dem i striden så måste de vandöda fått ordern att lyda denne.

Jaggernaut

Hero

Nej, bättre då att använda dem på det traditionella sättet, som stor jävla hord som hasar och släpar sig fram till fienden och hackar på allt som kommer i vägen. Visst, en disciplinerad enhet kan säkert stå emot dem utan några större problem, men då har den förutseende nekromantikern hyrt in en hop legoknektar till häst som utan större problem kan manövrera sig runt och angripa den upptagna fiendens flanker...

Varför inte en hop ultorer eller dödsväktare ridandes på vandöda hästar (kanske inte zombiehästar då men t.ex. ghulhästar som har högre RÖR).

Jaggernaut

Hero

De som inte vill bli ett av dem? Jag förstår inte riktigt vad som skulle vara så ofattbart mycket läskigare än levande motståndare som försöker döda dig.

Tja kanske det att de är döda som rör på sig (som Praetori nämnde) och att de inte 'dör' då man ränner svärdet genom magen på dem. Det tillhör ju inte precis det naturliga med levande döda, vandöda är övernaturliga vilket gör dem skrämmande.

På sidan 92 i KV finns det ett stycke om skräckinjagande motståndare och jag tycker definitivt att vandöda passar in där.

Pendragon

Swashbuckler

Varför inte en hop ultorer eller dödsväktare ridandes på vandöda hästar (kanske inte zombiehästar då men t.ex. ghulhästar som har högre RÖR).
För att de är så hejdlöst töntiga.

/Joel - gillade de högre odöda i EDD/DoD4 bättre.

Gastono

Hero

Håller med om att vandöda inte passar i formation då de bör ta upp stora ytor samtidigt.
Om man skulle sätta dem i en formation skulle deras effektivitet minskas enligt mig för att de blir för trånga utrymmen att slåss på (och så ser det förståss inte lika skräckinjagande ut med en 20*10 grupp zombies som kommer hasande än om de skulle komma lite mer en och en i en stor klunga så man kan se det avskyvärda hos dem allihop istället för bara det första andra och kanske till och med tredje leddet i en formation...

Jaggernaut

Hero

För att de är så hejdlöst töntiga.

Okej det håller jag faktiskt med om :gremlaugh: Men jag skulle nog hellre ta en hop töntiga vandöda krigare (vandöda som i mitt exempel, ultorer eller dödsväktare) än en hop inte lika töntiga legoknektar.

Sedan så finns det andra töntigheter som jag inte står ut med och som jag väljer bort än fast de är bättre på alla sätt men min töntighetströskel når lite länge än till de odöda :gremlaugh:

/Joel - gillade de högre odöda i EDD/DoD4 bättre.

Nog för att inte ultorer och dödsväktare hör till de högre odöda men.

Praetori

Warrior

Man får dessutom tänka på att de flesta nekromantiker gärna använder sig av så skräckinjagande vandöda som möjligt (referat från V&N)..

Sen får man jhu komma ihåg att det med anatomi både går att lägga till kroppsdelar och armar å vingar å sånt på sina vandöda....något som bör få den mest luttrade krigare att skita och pissa på sig (något som 90% om jag inte minns fel av de moderna soldaterna gör i strid första gångerna det skiter sig)....

Vandödas största fördelar under själva striden är att de är djävulskt skräckinjagande och aldrig blir trötta, de tål även oproportioneligt mycket stryk innan de säckar....men detta plus kompenseras dock av att de är så jävla pissiga på att slåss å försvara sig.

Tycker att vanliga vandöda inte bör ha något extremt plus på sitt OV...och ej heller på sitt DV, men dessa bör utgå från de raser som de vandöda är skapade av (nu utgår jag från zombies och andra längre vandöda som ej är skuggor el dyl :gremwink:.

Vandöda får dock ALDRIG utmattning och således så får dom aldrig någon moralförlust (enl reglerna) och kan aldrig fly....vilket är en fördel i vissa fall...

De borde även räknas som skräckinjagande motståndare. De behöver inget underhåll, bortsett från nya pilar och reparationer av vapen och rustningar samt eventuell nekrotropisk helning.

En riktig otäcking i sammanhanget är den nekrotropiska förmågan av fjärde rangen som vissa (besjälade) odöda skulle kunna utrustas med. Som medger att man kan reanimera (på studs) PSYx? antal vadöda direkt från fallna fiender........det ni, för en fältarmé!!

Kenzui

Warrior

Ja men vilken mes använder skelett? töntigt snaka Ultorer, ghouler och några typ nekrofager. dessutom så är det inte så fräsht att stå och hugga mot nåt som stinker och är äkligt så man spyr bara man ser på dom, och så är mundanare inte lika utvecklade som vi, dom tror på det, vi har ju sett film och sånt.

Hjalle

Swashbuckler

och så är mundanare inte lika utvecklade som vi, dom tror på det, vi har ju sett film och sånt.
Öhh, vaddå? Att säga att "mundanare" inte är lika utvecklade som vi för att de tror på sånt är juh imbecillt. Det finns juh tamejfan vandöda i Mundana... Och vaddå, skulle inte du 'tro på det' om det kom ett par hundra zombies mot dig ackompanjerade av likflugors surr?

-Hjalle, förstår inte argumentet.