Nekromanti Uppdatera

Rosen

Myrmidon
Re: Läs vad jag skriver

A men asså...

<I>Nej, jag tänker inte leta upp någon gammal tråd och läsa den.</I>

Du vill med andra ord bara gnälla, inte veta varför grejorna inte kommer ut.

<I>Jag är fullständigt ointresserad av massa bortförklaringar!</I>

Och eftersom "bortförklaringarna" är <I>orsakerna</I> till att grejorna inte kommer ut... Som sagt.

Vet du vad en distributör GÖR? Utan honom hamnar grejorna inte i butikerna utan blir liggande i en städskrubb hos tillverkaren. Utan distributör, inga tillgängliga spel, inget spelföretag.

Finns det många exempel på - Lancelot Games funkade i mångt och mycket som en slavfirma åt Prince August, som fritt kunde diktera vad de skulle ge ut och när, just för att de inte hade någon annan att gå till. Ragnarök Speldesign skrev distributionsavtal med Target (som var stora nog att distribuera sig själva) och dog sedan sotdöden när de senare inte la ner någon energi värd namnet på att uppfylla det. Rävspel har inte kunnat ge ut ett skvatt till Gondica förutom grundspelet pga Top Games' konkurs...

--
Åke

Glacius

Veteran
Re: Attityd?

Attityden är, som jag nämde:
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Tag det lugnt. Saker och ting är lite struliga just nu, men det kommer så småningom.<p><hr></blockquote><p>Att saker och ting är lite struliga är ingen ursäkt!
Jag vill absolut inte smutskasta NeoGames, ni gör ett bra jobb, helt klart. Dessutom inser jag att ni haft problem som ni inte kunnat göra något åt men...
Jag tycker fortfarande det är lika illa att säga att modul x släpps i janurai eller vad det nu kan vara, och så släpps den inte då!
Ta t.ex. Riotminds och sitt Jorges Bestiarium, i början var releasedatumet någon gång i mars, minns inte exakt datum, men ganska snart insåg de att de inte skulle hinna så därför skjöt de upp releasedatumet ett halvår. Ok, då blir man lite besviken, visst, men samtidigt så var det bra gjort, NeoGames hade i det läget inte gjort nånting, samma gamla datum hade stått kvar på sidan i några månader och någon hade sagt något kryptiskt på forumet.
Riotminds skötte det på ett smidigt sätt, de insåg att de inte skulle hinna så de skjöt upp releasedatumet en bra bit så att de kunde försäkra sig om att hinna i tid.
Attityden som jag pratar om är att ni ibland är så förbenat oproffsiga!
Hatten tyckte att jag skulle komma med förslag istället, så här är två väldigt enkla grejor som skulle kunna funka:
a) Ta bort alla »preliminära releasedatum« från sidor och skriv inget alls. Saker som »någon gång under 2002« ger inget seriöst intryck. Bättre är då att skriva inget alls.
b) Gör en releaseplan för alla produkter. Inte en för Eon, en för Neotech osv utan en för allt. Det skulle underlätta både för er och oss(kunden). Dessutom lär ni då tidigare se att ni inte kommer kunna ge ut nio moduler och två rollspel på ett år.

/Max

Krille

Super Moderator

"a) Ta bort alla »preliminära releasedatum« från sidor och skriv inget alls. Saker som »någon gång under 2002« ger inget seriöst intryck. Bättre är då att skriva inget alls."

Vi försökte det ett tag. Och vad hände? Jo, kunderna som vi tänkte visa hänsyn till tjöt i högan sky. Därav releasedatum som "någon gång under 2002".

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

userfriendly

Warrior

Men vad är värst? Att kunderna kritiserar er eftersom ni
endast gett ut två moduler till anvisat datum. Eller att
kunderna klagar över att det inte finns något datum över
huvud taget?

För övrigt tycker jag att idén med en releaseplan är mycket
bra...

Glacius

Veteran
Re: Läs vad jag skriver

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Vet du vad en distributör GÖR? Utan honom hamnar grejorna inte i butikerna utan blir liggande i en städskrubb hos tillverkaren. Utan distributör, inga tillgängliga spel, inget spelföretag.<p><hr></blockquote><p>Jag distruberar själv en tidskrift, så ja, jag vet vad en distributör gör.
Jag och en vän är AD på en litet magasin som utkommer med fyra nummer om året och trycks i tusen ex.
Detta kan givetvis inte jämföras med Neogames, men...
Just nu ligger sommarens nummer hos tryckeriet, tack vare att hälften av texterna inte var inne i tid är vi nu tre dagar försenade (den skulle kommit ut den 25:e).
Trots det är det ingen av våra tusen läsare som tjatar eller är missnöjd, för vi har aldrig sagt något datum, de vet att nån gång i slutet av maj/början av juni kommer den... Dessa tre dagars försening(som verkar bli fler) är fruktansvärt! Vi har ett ansvar dels gentemot annonsörer som i vissa fall har ganska tidsbundna annonser men framförallt har vi ett stort ansvar mot läsarna!
Vad gör vi då? Svarar vi »lugn, den kommer när den är klar« när någon undrar. Knappast. Just nu avlöser det ena krismötet det andra och att vi inser att vi har grava problem som måste åtgärdas!
Vi har haft stora problem tidigare, dels la tryckpressarna hos tryckeriet av en gång och dessutom strulade posten så tidningen blev kraftigt försenad. Allt detta inträffade i våras men trots det blev tidningen försenad med en vecka. Inte en månad. Inte ett halvår. Och definitivt inte åtta år.
Nåväl...
Självklart kan man inte jämföra detta med NeoGames och jag vill än en gång passa på att säga att jag tycker om NeoGames produkter och framförallt är jag väldigt glad att det över huvud taget produceras rollspel i Sverige!
Så om jag låtit som en gnällspik ber jag verkligen om ursäkt... Det var inte meningen.

/Max

Glacius

Veteran

Omforumlera då!
Något i stil med: Dessa produkter ligger på ritbordet, men det dröjer ett tag innan de kommer.
Det går att göra något åt det om man vill...

/Max

Krille

Super Moderator

"Att kunderna kritiserar er eftersom ni
endast gett ut två moduler till anvisat datum. Eller att
kunderna klagar över att det inte finns något datum över
huvud taget?"

Det senare ledde i alla fall till mer jobb för oss = ännu senare moduler. Mängden gnäll var ungefär konstant i båda fallen.

- Krille

userfriendly

Warrior

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Det senare ledde i alla fall till mer jobb för oss<p><hr></blockquote><p>Är du arbetsskygg, Krille!? /images/icons/laugh.gif

Vindhand

Myrmidon
Möjligen Wastelandsspelare (hej, frivilligreglerna inkluderar psionik..) men jag har lite svårt att se hur Khelataar och Neotech skulle konkurrera. (-:

Du har så rätt, fel av mig :)

Vindhand

Myrmidon

a) Ta bort alla »preliminära releasedatum« från sidor och skriv inget alls. Saker som »någon gång under 2002« ger inget seriöst intryck. Bättre är då att skriva inget alls.

Mjo, då kan man göra något positivt av det hela i stället: "vi sätter inga releasedatum för vi kommer aldrig släppa en produkt innan vi är nöjda". Det vore mycket bättre för NGs rykte än dess nuvarande praxis...

Vindhand

Myrmidon
hur kan man gissa så fel?

Vi försökte det ett tag. Och vad hände? Jo, kunderna som vi tänkte visa hänsyn till tjöt i högan sky. Därav releasedatum som "någon gång under 2002".

Vad jag inte förstår är varför det skall vara så svårt att göra litet rimligare gissningar... Har NG något år, ens innan TGs konkurs, lyckats ge ut ett eller två nya rollspel och nio fullständiga moduler? Är det _något_ svenskt rollspelsföretag annat än Target på höjden av sin guldålder lyckats med detta?

Det är vad jag tror att folk retar sig på mer... förseningar och oförutsedda händelser kan man förstå, men datum som verkar gripna ur luften och med minimala chanser att vara ens i närheten av sanningen är direkt irriterande.

Krille

Super Moderator
Lätt, det räcker med att inte vara allvetande

"Vad jag inte förstår är varför det skall vara så svårt att göra litet rimligare gissningar..."

Skitsimpelt. Vi har helt enkelt underskattat vilka otroliga effekter som Top Games konkurs gav oss. När vi tittar på vad vi kan göra så tittar vi på alla led i hela produktionen, och konstaterar att det faktiskt finns rum för vad vi tänkt oss. Det år som Top Games gick i konkurs hade vi satsat på hela fjorton grunks och vi låg bra till inför julruschen för att klara av det. Sen kom slaget i magen, och vi fick ut totalt fem grunks.

- Krille

Glacius

Veteran
Re: Lätt, det räcker med att inte vara allvetande

Som sagt, TGs konkurs var ett oväntat element, och sådant är alltid förståeligt.

Bemöt mina argument i ovanstående inlägg istället för att byta samtalsämne.

/Max

Vindhand

Myrmidon
sunt förnuft?

Behöver man vara allvetande för att inte utlova utgivningsrekord när man har osedvanliga problem? Hmm...

Nåja, detta års releaseplan är ju redan utlovad och vem vet, kanske håller ni den när allt kommer omkring. Nästa gång ni sätter er ned för att formulera en ny releaseplan, varför inte följa min enkla idé: beräkna hur hög utgivningstakt ni historiskt sett klarat av och utlova inte fler releaser än så, snarare litet färre för att lämna utrymme för oförutsedda händelser som barn eller semester m.m.

Det år som Top Games gick i konkurs hade vi satsat på hela fjorton grunks och vi låg bra till inför julruschen för att klara av det. Sen kom slaget i magen, och vi fick ut totalt fem grunks.

När på året gick Top Games i konkurs?

Krille

Super Moderator
Re: Lätt, det räcker med att inte vara allvetande

"Bemöt mina argument i ovanstående inlägg istället för att byta samtalsämne."

Jag har redan bemött dem. Visst, det är jävligt illa, men i rådande situation så var valet att gå i konkurs. Vi har koncentrerat oss totalt på att överleva. Om du inte är nöjd med det så får du väl uppfatta mig som "oproffsig" bäst du vill, men jag har hellre ett oproffsigt levande företag än ett proffsigt Neogames i konkurs.

- Krille

Frazzeman

Veteran
Lägg ner!!!

den här diskutionen gör mig grön av vrede....

jag tvivlar på att neogames skjuter upp böckerna av en anledning! dom skriver nog inte realese datum tidiga för att jävlas.

så sluta gnälla och knip igen.. så kan dom släppa böckerna lite snabbare istället för att skriva svar till ert gnäll!

Frazze- smaka det alviska stålet främling, för friheten, för Alarinn!!