Öh... jag måste nog säga att jag är den positionen att jag vill att du ändrar väldigt lite, om ens något alls.
Det enda jag tycker är en smula irriterande är att det alltid är lika lätta att vinna tillbaks initiativet när man är försvarare, oavsett hur skicklig motståndaren är (om jag inte har helt missuppfattat saken).
Vissa vapenregler bör kanske modifieras, främst BYT och pris, och kanske nån lite extra regler om svårigheten att parera saker som storsvärd med dolk.
Möjligtvis någon sorts möjlighet att "leda undan" kraften i ett anfall så att man faktiskt har en chans att parera saker som storsvärd och andra maffovapen utan att hamna platt på rygg med ett knäcktsvärd efteråt. Visst, man kan ju undvika men det ska väl ändå gå att parera såna anfall lite snyggt?
Skadesystemet kan tåla att filas på kanske, främst, som Phelan nämnde, brytrisken. Reglerna för blödning bör kanske ses över eftersom jag tycker att man får svårighet av blodförlust lite väl fort. Blödningsreglerna från kompilationen med husregler på
www.foxtail.nu är kanske något att titta på.
Däremot håller jag INTE med Phelan vad det gäller SI. Långa vapen ska ha fördel. Jag kan snarae tänka mig att de får fler fördelar, som t ex att vårighetsgraden för VINIT stiger med ytterligare +Ob1t6 om motståndaren har ett vapen med minst 3 poäng högre SI. Dessutom nån möjlighet för vapen som spjut att behålla sitt längdövertag i mer än en runda. Dvs, att man ska kunna hålla en motståndare på avstånd med sitt långa vapen. Så som det är nu funkar det bara i exakt en runda, den man öppnar striden i. Är det mening att man ska backa ut på öppningsavstånd hela tiden om man vill behålla övertaget med ett spjut eller?
Jag är inte säker på att så mycket behövs ändras, men ett en närmare guide hur man applicerar olika regler för att få fram de manövrar och situationer man vill ha. Slagsmålsproblemet löstes ju rätt enkelt efter det påpekades att folk inte tänkte på att greppa varandra.
Hmm... "Marcos guide till korrekt våld"?
Och för guds skull, (eller för min, det hade också upsskattats) ANVÄND INTE STRIDSKONSTSSYTEMET FRÅN OFFENSIV!
Eons är enklare och mycket bättre i min mening, just för att de kan utvecklas fritt. Nivåer i vissa tekniker kanske kan funka, men jag tyckte de var onödigt omständiga. Du nämnde i ett tidigare inlägg att du funderade på att lägga upp det att vissa tekniker krävde att man redan behärskade andra tekniker, vilket jag tycker verkar vara en bättre och enklare lösning. Lite mer detaljerade regler, eller snarare riktlinjer för utveckling hade varit önskvärt speciellt när det gäller att lägga till moment. Att träna in Turina Fäktskola med långsvärd eller stridssvärd istället för Calanassvärd borde vara tämligen enkelt.
...och jag insåg precis att för att vara av åsikten "jag vill att du ändrar väldigt lite, om ens något alls" så att jag väldigt mycket att säga...