Nekromanti Uppdateringar

Big Marco

Läskig
_Om_ jag skulle få för mig att skriva om strids- och skadekaptilen till ett kommande Eon III, vad skulle ni vilja se för förändringar?

Phelan

Hero
Åhå, alla barnen får skriva egna önskelistor till tomten... trevligt, trevligt, här kommer en början:

- Dra ned effekten av bättre snabbhetsindex, +/- Ob1T6 har vi i vår grupp alltid tyckt blir för mäktigt för att det ska vara kul.

- Strid mot flera motståndare blir ofta kluddigt, då man kan ha initiativ mot en och inte mot en annan osv, kanske lättare med ett kollektivt VINIT-slag för alla som slåss mot samma person? (vilket någon annan varit inne på tidigare).

- "Tuffa killar gråter inte" ska vi testa i nästa kampanj: Har man Stridsvana 12-17 har man –Ob1T6 i modifikation för alla chockslag och modifikation för Smärta om man lyckas med ett normalt slag för Stridsvana. Med Stridsvana 18+ kan man ignorera ytterligare Ob1T6 på svårighetsökning för Chockslag eller Smärta om man lyckas med ett Svårt slag för Stridsvana. Lyckas man ignorera Smärta och få lättare på Chockslag håller det i 15+E rundor varefter adrenalinet slutar verka. Tanken bakom detta är att personer som är vana vid att bli bultade på dels blir allmänt mer tåliga, dels att de lär sig koppla bort smärtan för stunden och kan fortsätta slåss.

- Tydligare skadekapitel, som det ser ut just nu är det först efter att man läst exemplen i slutet av boken som det blir tydligt hur allt är tänkt att funka.

- Brytrisken känns lite låg - när man kommer upp i Ob3T6 eller mer så är skadeverkan så hög att det är goda odds att den träffade dör direkt ändå, det borde väl vara vanligare att folk faktiskt bara bryter ett ben och inte dör samtidigt?

- Som jag förstått har ni haft ambitionen att sidhänvisningarna ska gå att följa oavsett vilken upplaga man har? Det är förvisso väldigt snällt, men samtidigt är reglerna med vanliga extraregler väldigt utspridda och jag skulle föredra att inte behöva bläddra så mycket fram och tillbaka för att hitta allt som rör ett viss område.

Mvh / Phelan

Krille

Super Moderator
  • Skadesystemet från Phobia (förutsatt att det är så snabbt som du har sagt).
  • Radikal nertoning av dödligheten i fummeltabellerna vore ett plus.
  • Mer pedagogiskt upplägg, så att man faktiskt förstår reglerna. Illustrerande flödesscheman kombinerat med ett fortlöpande exempel som går igenom de grundläggande reglerna på en runda vore önskvärt.
  • En tydlig indelning som visar att de avancerade reglerna är frivilliga, gärna med förklarande text på hur man går till väga för att lära sig reglerna (börja med grundläggande, ta sedan den här avancerade regeln, sedan den där... osv).
  • Jag snodde idén till Västmarks och Skymningshems delstrider från Eon, eftersom jag någonstans i

soda_UBBT

Warrior
*slickar sig om munnen* ...
Gött mos. Här önskas det.

ÖNSKEMÅL:

- Skadan skall på ett DIREKT sätt vara avhängt skillnaden mellan attackerarens och försvararens slag.
- Minimera antal STORA ob-slag, att kasta fler än ob5T6 sänker farten i spelandet, utan att för den delen bidra med ngt. *ryser vid tanke på ob10T6*

FÖRSLAG PÅ LÖSNING:

- Sätt fasta värden på vapnenskada samt skadebonus. De fasta värdena bör vara medelvärdet för den nuvarande skadan.
- Skadan multipliceras eller på annat sätt modifieras utifrån skillnaden mellan attackerarens och försvararens slag. Själv har jag slängt ut OBT6 helt i strid (för att snabba upp det helt enkelt;) , men gissat att det inte finns på kartan, då OB-slag är Neogames grej. Önskas det, så kan jag utveckla mitt OB-lösa stridssystem..

ÖNSKEMÅL:

- Skadesystemet måste gå att rationalisera; antal slag MÅSTE gå att minskas. Jag tänker på träffområdesslag, extraskadeslag. Alltså; minska antal slag som MÅSTE slås för att få fram en skadas effekt i en strid.
- Blodförlust, Utmattning och blödningstakt känns lite overkill. Borde inte skadesystemet kunna slimmas lite? Tre stycken parametrar räcker för mig iaf.
- Monster-size regler, stora saker som inte är nära döden men som har ob3t6 på allt det gör e inge kul alls.
- Skadebonus för stickvapen?? Har varit uppe hur många gånger som helst, men tål att poängteras. Utan att ha ett Storleksvärde så blir många småflickor dödligare än ett bergstroll med spjut. Nuf said!

Pendragon

Swashbuckler
Öh... jag måste nog säga att jag är den positionen att jag vill att du ändrar väldigt lite, om ens något alls.

Det enda jag tycker är en smula irriterande är att det alltid är lika lätta att vinna tillbaks initiativet när man är försvarare, oavsett hur skicklig motståndaren är (om jag inte har helt missuppfattat saken).
Vissa vapenregler bör kanske modifieras, främst BYT och pris, och kanske nån lite extra regler om svårigheten att parera saker som storsvärd med dolk.
Möjligtvis någon sorts möjlighet att "leda undan" kraften i ett anfall så att man faktiskt har en chans att parera saker som storsvärd och andra maffovapen utan att hamna platt på rygg med ett knäcktsvärd efteråt. Visst, man kan ju undvika men det ska väl ändå gå att parera såna anfall lite snyggt?

Skadesystemet kan tåla att filas på kanske, främst, som Phelan nämnde, brytrisken. Reglerna för blödning bör kanske ses över eftersom jag tycker att man får svårighet av blodförlust lite väl fort. Blödningsreglerna från kompilationen med husregler på www.foxtail.nu är kanske något att titta på.

Däremot håller jag INTE med Phelan vad det gäller SI. Långa vapen ska ha fördel. Jag kan snarae tänka mig att de får fler fördelar, som t ex att vårighetsgraden för VINIT stiger med ytterligare +Ob1t6 om motståndaren har ett vapen med minst 3 poäng högre SI. Dessutom nån möjlighet för vapen som spjut att behålla sitt längdövertag i mer än en runda. Dvs, att man ska kunna hålla en motståndare på avstånd med sitt långa vapen. Så som det är nu funkar det bara i exakt en runda, den man öppnar striden i. Är det mening att man ska backa ut på öppningsavstånd hela tiden om man vill behålla övertaget med ett spjut eller?

Jag är inte säker på att så mycket behövs ändras, men ett en närmare guide hur man applicerar olika regler för att få fram de manövrar och situationer man vill ha. Slagsmålsproblemet löstes ju rätt enkelt efter det påpekades att folk inte tänkte på att greppa varandra.

Hmm... "Marcos guide till korrekt våld"?

Och för guds skull, (eller för min, det hade också upsskattats) ANVÄND INTE STRIDSKONSTSSYTEMET FRÅN OFFENSIV!
Eons är enklare och mycket bättre i min mening, just för att de kan utvecklas fritt. Nivåer i vissa tekniker kanske kan funka, men jag tyckte de var onödigt omständiga. Du nämnde i ett tidigare inlägg att du funderade på att lägga upp det att vissa tekniker krävde att man redan behärskade andra tekniker, vilket jag tycker verkar vara en bättre och enklare lösning. Lite mer detaljerade regler, eller snarare riktlinjer för utveckling hade varit önskvärt speciellt när det gäller att lägga till moment. Att träna in Turina Fäktskola med långsvärd eller stridssvärd istället för Calanassvärd borde vara tämligen enkelt.

...och jag insåg precis att för att vara av åsikten "jag vill att du ändrar väldigt lite, om ens något alls" så att jag väldigt mycket att säga... :gremblush:

Phelan

Hero
Snabbhetsindex

Varför inte mötas halvvägs? Att i vanliga fall ger högre SI +/-2 på VINIT (jajamän, här bryter vi mot hela ObT6-principen!) och om SI-skillnaden är 3 eller högre +/-Ob1T6? Jag har inget emot att det påverkar, men jag tycker en hel tärning i vanliga fall är för mycket.

Däremot skulle jag gärna se något som ger möjlighet att behålla fördelen med ett långt vapen mer än en runda - kanske genom att om Nisse med långspjutet har VINIT första rundan så gäller första SI-värdet som VINIT-modifikation i efterföljande rundor till dess att den andre faktiskt lyckats få initiativet (och därmed kommit in under Nisses gard)?

Mvh / Phelan

Pendragon

Swashbuckler
Re: Snabbhetsindex

Varför inte mötas halvvägs?
För att jag i de flesta fall inte tycker att en tärning är alldeles för mycket?

Att i vanliga fall ger högre SI +/-2 på VINIT (jajamän, här bryter vi mot hela ObT6-principen!) och om SI-skillnaden är 3 eller högre +/-Ob1T6?
Hmm... jo. Fast jag skulle snarare säga +/-1: ger -2 (eller kanske rentav -3?) +/-2 ger -Ob1t6 och +/-3 eller mer ger -Ob2t6

Däremot skulle jag gärna se något som ger möjlighet att behålla fördelen med ett långt vapen mer än en runda - kanske genom att om Nisse med långspjutet har VINIT första rundan så gäller första SI-värdet som VINIT-modifikation i efterföljande rundor till dess att den andre faktiskt lyckats få initiativet (och därmed kommit in under Nisses gard)?
Precis min tanke, fast klädd i ord. Utmärkt. Mig gilla. Tummen upp. Ugh.

Phelan

Hero

Hmm... jo. Fast jag skulle snarare säga +/-1: ger -2 (eller kanske rentav -3?) +/-2 ger -Ob1t6 och +/-3 eller mer ger -Ob2t6

(grumble) Fast blir det inte mer symmetriskt med
SI-skillnad +/-1 ger VINIT +/- 2
SI-skillnad +/-2 ger VINIT +/- Ob1T6
SI-skillnad +/-3 ger VINIT +/- Ob1T6+2
SI-skillnad +/-4 ger VINIT +/- Ob2T6 osv? :gremgrin:
Varje stegskillnad motsvarar en halv ObT6 utifrån Äckligt mycket plus-regeln.

Mvh / Phelan, som förvisso tycker det vore kul med officiella regler som konformerar med de egna husreglerna men ändå kommer ändra allt som inte passar

PS. Fråga gärna om våra alternativa stridskonstregler

Pendragon

Swashbuckler

(grumble) Fast blir det inte mer symmetriskt med
SI-skillnad +/-1 ger VINIT +/- 2
SI-skillnad +/-2 ger VINIT +/- Ob1T6
SI-skillnad +/-3 ger VINIT +/- Ob1T6+2
SI-skillnad +/-4 ger VINIT +/- Ob2T6 osv?
Varje stegskillnad motsvarar en halv ObT6 utifrån Äckligt mycket plus-regeln.
Mjo, men symmetri är inte alltid bäst. Dessutom har inte äckligt mycket plus-regeln nånting med svårighetsgrader att göra. Sen följer -2, -ob1t6, -ob2t6 samma mall som tabellen för skadeökning för högt fv, so there, jag har lika mycket prejudikat som du. *hävda tjurigt*

Bläh! :gremwink:

PS. Fråga gärna om våra alternativa stridskonstregler
Hur var det med era alternativa stridskonstregler ?

Arvid

Warrior
Skadan skall på ett DIREKT sätt vara avhängt skillnaden mellan attackerarens och försvararens slag.

Här håller jag inte med. Det känns som att det blir lite knas i systemet. Plötsligt kommer en riktigt duktig typ visserligen kunna träffa flera gånger. Men å andra sidan är det massor smartare att bara satsa på ett anfall för att få bästa effekten (förutsatt att man får igenom attacken), vilket rimmar illa med övriga delar av systemet där flera handlingar per runda är dominerande.

soda_UBBT

Warrior
Nja, det är inte ett måste...

Arvid: Visst, du har till viss del rätt i det du säger. Det finns inget som säger att skadan kan växa oändligt - ergo; det kan vara bra att göra flera attacker mot en underlägsen motståndare, men är motståndet bättre, kan det vara vettigt att koncentrera attackerna....

Finns det ngt mer trist än Attack-Parad dansen ?? :gremtongue:

swazze

Swordsman
Är det något annat på gång med Eon III för detta har inte direkt med stridssystemet ett göra. Jag är nämnligen lite intresserad av en psykologi liknande grej, kanske inte lika "modern" som i neotech för den ska ju fortfarande passa i en fantasy men ändå psykologi. Det finns mängder av olika sätt att spela Eon och när man spelar inte allt för hjältliga personer så kan det passa med psykologi.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Psykologi?

Och vad innehåller det kapitlet som borde inlemmas i Eon, i ditt tycke?

- Ymir, tror inte på regelteknisk psykologi, och har inte läst N2

Helmgast
Det enda jag tycker är en smula irriterande är att det alltid är lika lätta att vinna tillbaks initiativet när man är försvarare, oavsett hur skicklig motståndaren är (om jag inte har helt missuppfattat saken).
Vilket är orsaken till att jag vill skapa (ork) ett relativt stridssystem med bakvänd Ob (Ob3T6 i färdighet, 12, eller i strid motståndarens slag, i svårighet). Den som slår högst vinner, ingen effekt behövs räknas. Nuvarande Ob-systemet ger gentemot icke-Ob möjligheten att gör fetingmycket skada, samt att misslyckas riktigt hårt. Mitt system (syntes av Eon och Gondica, samt egna funderingar) ger fortfarande möjligheten att med en huggkniv kapa bröstkorgen på en Trukh, men ger större möjligheter för en novis att lyckas än för en mästare att misslyckas; jaja, vi får väl se hur det blir med systemet.

Hur som helst, en skicklig motståndare kan finta för att utnyttja större del av sin FC (+Ob1T6 på anfalls-, försvars, samt VINIT-slag). Dessutom borde det rent logiskt (ej regeltekniskt) vara så att det är svårare att återvinna initiativet om man parerat flera attacker under rundan.

Phelan

Hero

Vi har å andra sidan ändrat tabellen för skadeökning vid högt FV så den är symmetrisk även efter +Ob1T6 :gremgrin:

Nåja, vi får väl sluta käbbla om petitesser innan nån isjätte kommer farandes. Du har fått mail, förresten.

Mvh / Phelan

Pendragon

Swashbuckler

Psykospoäng?

Fast jag tycker inte riktigt systemet med psykos kan översättas rakt av till Eon... isåfall skulle den stolte dvärgkrigaren rätt fort bli ett obotligt psykfall efter att ha röjt bort några tiraker.

Fast å andra sidan, det kanske inte vore så fel, jag men om man sätter "Tirakbaneman" i ett modernt perspektiv så blir det mer eller mindre likvärdigt med "Negernackare" eller nåt annat fint och politiskt korrekt...

swazze

Swordsman

Systemet med psykokryss vilket är av samma typ som trauma och smärta. Det finns ett mentalvärde som motsvarar chockvärdet.

Sedan borde effekterna av misslyckade mentalslag vara annorlunda än de som nämns i Neotech eftersom psykologi i dagens mening inte uppkom förrens någon gång under 1800-talet i samband med Freud och det. Tidigare hade men att annat sätt och se det på och i och med att det är mundana och inte jorden så finns det ännu fler sätt att se på det.

swazze

Swordsman

Det bör även finnas ett par olika versioner av hur poängen ska delas ut beroende av vad för typ av rollspel man spelar.