Nekromanti Uppdateringar

Ymir

Liten kantbaron
Re: Skadesystemet

Jag börjar undra hur du tänkte modifiera skadesystemet. Hur fungerar Phobias? Minskad realism och detaljrikedom hade jag helst sluppit, då just realismen och detaljrikedomen är systemets största behållningar. Men samtidigt drar ju just detaljrikedomen ned på hastigheten en aning, så jag kan hålla med om att det vore bra att kunna minska den en aning - ibland. Ett snabbare skadesystem vore ju klart önskvärt, men frågan är om det låter sig göras utan att detaljerna går förlorade.

Vad hade du tänkt dig, helt enkelt? Har du några konkreta idéer på hur utmattnings- och blödningstakt-reglerna skulle ändras?

- Ymir, nyfiken men fortfarande konservativ :gremwink:

soda_UBBT

Warrior

Alltså det här är inte ett försök att kidnappa tråden, men jag känner att jag måste lufta min åsikt, då jag inte alls tycker som dig Ymir. Jag respekterar din åsikt men delar den inte...

När det gäller DETALJRIKDOM och REALISM, så har de båda attributen ingen direkt koppling till varandra, IMO. Mycket detaljer borgar alltså inte för ett realistiskt system eller modell (ofta är det tvärtom..)

soda_UBBT

Warrior
Önskningar till Marco:

- Minska inte antal manövrar i strid:
Manövrar ger är en känsla av medverkan/närvaro. Det blir roligare att spela med stridsystemet, om man, som spelare, har möjligheten att få sätta abstraktionsnivån på det taktiska och strategiska parametrarna i striden.

Angående skadesystemet:
Detta kanske redan är löst iom det omtalade Phobia-systemet, men jag känner ju inte till det så...

Minimera antal onödiga slag:

- Från det att en träff är ett faktum segar det nuvarande Eon systemet satan. Träffområde går ju inte att trolla så mkt med, så det slaget kommer väl antagligen vara kvar, men skaderenderingen måste gå att rationalisera.
Med tanke på att Eons skadetabell består utav olika nivåer (1-5), så borde det gå att mappa en skada på ett smidigare sätt (än vad som nu görs), utan skadeslag (på en massa OBT6), X antal extraskadeslag och ev.extraslag (amputering, benbrott osv..).

- Detaljer på skador. Behöver jag, som SL, veta att en okänd rövare utan namn har brutit höger arm? Eller räcker det med att han tappar vapnet och har X minus på resten av sina handlingar?

Behöver min spelare veta att han har fått en inre blödning mitt under striden, eller räcker det med att han får X minus i sina handlingar och kommer att få fler X innan vård.

En snabb skadetabell (?) för strid, och en detaljerad skaderesolution för eftervård efterlyses..

Ymir

Liten kantbaron

Jag har inte påstått att detaljrikedom och realism har med varandra att göra. Allt jag har sagt är att jag vill ha båda två.

...och att jag sedan faktiskt anser att detaljrikedom och realism på många sätt går hand i hand hör inte till diskussionen.

- Ymir, som älskar Eons skadesystem

DAKRilla

Hero
"Behöver jag, som SL, veta att en okänd rövare utan namn har brutit höger arm? Eller räcker det med att han tappar vapnet och har X minus på resten av sina handlingar?

Behöver min spelare veta att han har fått en inre blödning mitt under striden, eller räcker det med att han får X minus i sina handlingar och kommer att få fler X innan vård."

Om jag inte minns helt galet så finns en förenklad skadetabell för mindre viktiga deltagare i modulen Monster & Varelser. Där läser man bara av skadeverkan mot träffpunkt för att sedan få trauma, smärta samt blödning. Inget slag för extraskadorna alltså samt att man får hela värden direkt, utan att behöva addera ihop dem.

Big Marco

Läskig

Den idéen som ligger på bordet är att just slippa räkna duttar ndg blödningstakt, blodförlust och utmattning. Abstrahera det hela något. Trauma och Smärta kommer inte att pillas på.

Dessutom kommer skadetabellens utseende förenklas och antalet slag minskas.

Staffan

Myrmidon
Det är rätt många träffar med dolkar som inte tar någonstans vitalt, utan "bara" går genom muskler, eller bara rispar i sidan, eller något sådant. Det är dessa träffar som inte ger extraskador.
Som andra har påpekat, om man maffar till ordentligt med dolken är detta ett "kraftfullt anfall" och ger alltså Ob3T6 i skada - avsevärt större risk att göra extraskador.

Själv har jag hört att man oftast är väldigt "ur funktion" (av såväl läkare som kampsportstränare) efter ett (<---- Obs: Ett) knivhugg
Ur funktion != död. Det som antagligen händer om du får ett ordentligt hugg med en dolk är att du får ett gäng Trauma och Smärta, vilket kommer att göra det svårt för dig att faktiskt göra något (d v s du är "ur funktion"). Dessutom får du en icke oansenlig blödningstakt, vilket är det som kommer att ta kål på dig om du inte får vård. Detta är inte en "direkt dödande" träff, utan "bara" livshotande. Om träffen dessutom tar i ett organ är du nästan säkert döende, om inte någon med ordentliga medicinska kunskaper finns i närheten som kan lappa ihop organet.

Phelan

Hero
Problemet med detaljrikedom...

...är att det oftast tar mer tid. När en strid tar mer tid hinner spelarna fundera över sina handlingar mer, dvs de fattar inte lika många hastiga beslut med oavsiktliga konsekvenser. När detta sker försvinner stressmomentet i en strid (eller minskar i alla fall). Stressen tycker i alla fall jag är en minst lika viktig del av realismen i en strid som att själva anfallen och skadorna ska vara så realistiska som möjligt, men är någonting som tyvärr brukar bli eftersatt i regelsystem.

Mvh / Phelan

Ymir

Liten kantbaron
Re: Stressmoment prioriterar jag ned...

Stressmomentet skiter jag i :gremwink:

Vill man ha stress kan man friforma. Det gör jag när lusten faller på (=rätt ofta).

- Ymir, talar klarspråk.

Phelan

Hero
Re: Stressmoment prioriterar jag ned...

Stressmomentet skiter jag i

Vill man ha stress kan man friforma. Det gör jag när lusten faller på (=rätt ofta).

- Ymir, talar klarspråk.
Vilket jag tycker är en trist inställning till en viktig del av realismen i ett stridssystem. Men jag dör inte för att du tycker det, däremot är det mycket tråkigare att få stridssystem med ambitionen att vara realistiska gör en ansats att balansera stress och tidspress med övriga moment i striden.

- Phelan

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Jaja, okej, jag ger upp och erkänner mig överbevisad :gremblush:.

Men erkänn ändå att du inte riktigt fruktar dolkar i Eon - jag gör åtminstone inte det, men det kanske beror på något annat i skadesystemet.

Inte för att jag hade kunnat göra ett bättre skadesystem direkt... :gremcrazy: (ja, jag har försökt :gremtongue:)

Ymir

Liten kantbaron
Re: Stressmoment

Alltså, det är klart att jag ser en fördel i snabba stridssystem, men Eons är inte för långsamt. I stora strider blir det segt, det erkänner jag, men för dueller och dylikt är det mer än lagom, och ack så underbart. Ett hjälpmedel som hade snabbat upp vore dock en spelledarskärm med de nya skadetabellerna. En sådan kunde man kanske önska sig?

- Ymir, har utkämpat mååånga svettiga, stressiga dueller i Eon...å andra sidan med en ganska friformande SL

Ezping Orm

Hero
Fummelreglerna! Det är allt för lätt att fumla, även för skickliga krigare. Ett alternativ kunde vara att man för att fumla var tvungen att slå två sexor även på det efterföljande slaget.

Ex. Jonatan slår fyra tärningar för att se om han lyckas med bedriften att klyva fiendens skalle.

Han har 18 i Yxa (erfaren och duktig som han är) och slår 4, 1, 6 o 6, vilket resulterar i ett möjligt fummel. Han slår om sexorna med fyra nya tärningar, slår han nu två sexor igen så kommer han att fumla :gremshocked:. Han slår dock 3, 3, 1 o 5 vilket resulterar i ett sammanlagt resultat av 17, vilket betyder att han lyckas.

Pendragon

Swashbuckler
Med Eons dödlighetsnivå så fruktar jag i stort sett alla attacker. Det ska rätt mycket till för att ignorera ett anfall för att man tycker att "man kan ta det". En sån inställning funkar bara med rejält pansar eller en total avsaknad av självbevarelsedrift.
Dolkar i Eon är farliga!
Dessutom är en rejäl dolk ett praktiskt sidovapen mot en motståndare i ringbrynja.

Pendragon

Swashbuckler
En sak, så måste åtgärdas på något sätt...

Vanliga slagsmål. Det händer allt för ofta att ett vanligt knytnävsslag leder till en fatal hjärnskada eller. Det är liiite för lät att späcka skallen på folk med nävarna. För det mesta blir folk dödade eller blir av med ögon o dyl. innan de blir medvetslösa. Effekten blir att man knappt vågar klippa till någon pga av att man riskerar att lemlästa eller vanställa dem.

Phelan

Hero
??? Hur mycket grundskada har din karaktär då? En vanlig människa med Ob1T6 eller kanske Ob1T6+2 borde ju inte komma upp i en extraskada särskilt ofta, såvida han inte satsar på kraftfulla slag hela tiden.

Mvh / Phelan

Pendragon

Swashbuckler
Inte särskilt ofta utan kraftfulla slag, nej. Men alldeles för ofta med kraftfullaslag.

Det är väl snarare typen av extraskador man kan åstadkomma än antalet man gör. Utan att komma upp i ett en extra skada är det närmast omöjligt att slå någon medvetslös.

Om man skulle "vänskapligt slagsmål" en egen skadetabell... Inte så realistiskt, men det hade skurit ned på antalet invalider efter ett vanligt barslagsmål.

Kommer att tänka på slagsmålet på marknaden i "Emil i Lönneberga". Med Eons regler skulle det varit ca tre döda, sju sängliggande i ett par veckor eller så och ca 4-5 personer vanställda för livet. :gremtongue:

Phelan

Hero
Kommer att tänka på slagsmålet på marknaden i "Emil i Lönneberga". Med Eons regler skulle det varit ca tre döda, sju sängliggande i ett par veckor eller så och ca 4-5 personer vanställda för livet.
Nu vill jag inte på något sätt rubba din världsbild, men Astrid Lindgren skrev barnböcker. Ta och kolla lite på bilder av verkliga misshandelsoffer, vilket ofta kan vara krogbråk, och fundera på hur mycket trauma etc detta kan motsvara.

När det gäller att knocka folk finns ju husregeln (se Krilles hemsida) om en tärning svårare chockslag vid träff i huvudet. Men jag kan hålla med om att barslagsmål i Eon blir enformiga: 1-2 T och 1-2 S per träff i runda efter runda eller så går något sönder betydligt mer helt plötslig.

Mvh / Phelan

Zadrith

Hero
Förbjudet tabellblad

. Ett hjälpmedel som hade snabbat upp vore dock en spelledarskärm med de nya skadetabellerna.
Jag har plockat ihop ett väldigt användbart tabellblad som jag förut hade utlagt på min sajt i pdf-format. Dessvärre klagade Krille över att jag nog bröt mot Copyrighten genom att göra så.
Han sa förvisso att han skulle kolla med resten av EON-gänget om jag skulle kunna få tillåtelse att lägga ut det men det är snart ett år sedan och jag har sedan dess inte hört ett pip från honom eller någon annan om saken. :gremfrown: